Evenemang och utbildning
Barn som reagerar med beteende 2/2 - webbinarium: Hur man leder verksamheten för att flexibelt stärka stödet: vilka delar behövs för att flexibelt stärka och öka stödet?
SUOMEKSI (på svenska, se nedan)
Käyttäytymisellään reagoivat lapset – työkaluja ryhmänhallintaan sekä koulujen ja varhaiskasvatuksen moniammatillisen työn johtamiseen 2/2
Webinaari II: Joustavasti tehostuvan tuen ketjun johtaminen: mistä joustavasti tehostuvan tuen vaikuttavat elementit rakentuvat?
Kohderyhmä: Opetuksen ja varhaiskasvatuksen järjestäjien, koulujen ja opiskeluhuollon sekä varhaiskasvatuksen johto ja suunnittelijat
Suomalaisessa koulussa ja varhaiskasvatuksessa on melko paljon lapsia, jotka tarvitsevat tukea koulun tai ryhmän sosiaalisessa vuorovaikutuksessa pärjäämiseen. Tässä yhteydessä koulu tai varhaiskasvatus voi räätälöidä lapselle suunnattua tukea ja sopivia opetus- ja ryhmäjärjestelyjä esimerkiksi silloin, kun lapsi reagoi ympäristöönsä käyttäytymisellään.
Tämä edellyttää koululta tai varhaiskasvatukselta selkeää ajatusta tuen polusta, jossa on selkeät toimintaohjeet tuen joustavalle tehostamiselle. Joustavasti tehostuvan tuen ketjun rakentamisessa ja ylläpitämisessä koulun rehtori ja varhaiskasvatuksen johtaja ovat yhdessä opetustoimen ja muun johdon kanssa keskeisessä roolissa.
Webinaarissa kehittäjätyöntekijä Oona Palosaari esittelee Kokkolan, Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soiten ja Itlan Alueellisen oppimisverkoston yhteiskehittämisen tuloksena luodun joustavasti tehostuvan tuen mallin, jonka yhtenä ydinelementtinä on TCM-ryhmänhallintamenetelmä. Itlan kehitysjohtaja Petra Kouvonen kertoo, mitä tutkimustieto sanoo joustavasti tehostuvan tuen johtamiseen liittyvistä ydinelementeistä.
THL:n erikoistutkija Piia Karjalainen ja Itlan projektikoordinaattori Ninnu Koskenalho esittelevät tutkimukseen perustuvaa materiaalia opettajien ja muun kasvatusalan henkilöstön ryhmänhallinnan tueksi.
VIP-verkoston Käyttäytymisellään reagoivat lapset ja nuoret -teemaryhmä järjesti alkuvuodesta 2022 tutkijoille ilmiöpöydän, jonka tuloksena päädyttiin valmistamaan tutkimukseen perustuva materiaali kasvatuksen ammattilaisten tueksi.
Päivän ohjelma
14.00 Avaussanat ja johdatus päivään
Merja Mannerkoski (VIP / OPH) ja Kari Lehtola (opetustoimen ylitarkastaja, Itä-Suomen aluehallintovirasto)
14.20 Joustavasti tehostuvan tuen ketjut tutkimuksessa ja alueellisen työn käytännöissä
Oona Palosaari (kehittäjätyöntekijä, Soite, Alueellinen oppimisverkosto) ja Petra Kouvonen (kehitysjohtaja, Itla)
14.45 Opetuksen ja kasvatuksen ammattilaisille suunnatun materiaalin esittely
Piia Karjalainen (erikoistutkija, THL) ja Ninnu Koskenalho (projektikoordinaattori, Itla)
15.15 Esimerkki kentältä
Ville Laivamaa (rehtori, Vuoksenniskan koulu) ja Anita Puustjärvi (lastenpsykiatrian linjajohtaja, ylilääkäri, KYS)
15.40 Kommenttipuheenvuoro
Vaativa erityinen tuki (Tiina Korpela-Liimatainen, Vaatu)
15.50 Keskustelua
16.00 Tilaisuus päättyy
Huom! Samasta teemasta järjestetään webinaari opettajille, varhaiskasvatuksen opettajille ja opiskeluhuollon henkilöstölle 5.9. Lue lisää tästä.
Lisätietoja antavat:
- Petra Kouvonen, kehitysjohtaja, Itla, p. 041 455 2280, [email protected]
- Kari Lehtola, opetustoimen ylitarkastaja, Itä-Suomen aluehallintovirasto p. 029 501 6917, [email protected]
* * *
PÅ SVENSKA:
Webbinarium II: Hur man leder verksamheten för att flexibelt stärka stödet: vilka delar behövs för att flexibelt stärka och öka stödet?
Målgrupp: Ledare och planerare som representerar utbildningsanordnare och anordnare av småbarnspedagogik, ledare och planerare för skolor, småbarnspedagogik och elevvård
Språk: Anförandena är på finska, men webbinariet spelas in och textas till svenska. Inspelningen skickas till alla anmälda.
I skolorna och småbarnspedagogiken i Finland finns rätt så många barn som behöver stöd för att hantera det sociala samspelet i skolan eller gruppen. I sådana här sammanhang är det möjligt för skolan eller småbarnspedagogiken att skräddarsy stödet för barnet och planera lämpliga undervisnings- och grupparrangemang till exempel i situationer då barnet reagerar på sin omgivning genom sitt beteende.
Det här förutsätter att skolan eller småbarnspedagogiken har en klar bild av stödstigen som erbjuds barnet och att det finns tydliga anvisningar för hur man flexibelt stärker och ökar stödet. Skolans rektor och föreståndaren inom småbarnspedagogiken har tillsammans med bildningsväsendet och den övriga ledningen en central roll i att skapa och upprätthålla en kedja för att flexibelt stärka och öka stödet för barnet.
Vid webbinariet presenterar utvecklingsarbetare Oona Palosaari från Karleby en modell för att flexibelt stärka stödet, som bland annat inkluderar grupphanteringsmetoden TCM. Modellen har tagits fram som ett resultat av gemensamt utvecklingsarbete mellan Mellersta Österbottens social- och hälsovårdssamkommun Soite och Itlas regionala nätverk för lärande. Utvecklingsdirektör Petra Kouvonen vid Itla berättar vad forskningen säger om de grundläggande elementen som behövs för att flexibelt stärka och öka stödet.
THL:s specialforskare Piia Karjalainen och Itlas projektkoordinator Ninnu Koskenalho presenterar forskningsbaserat material som lärarna och den övriga personalen inom småbarnspedagogiken och undervisning kan använda som stöd för att leda gruppen.
VIP-nätverkets temagrupp för barn som reagerar med beteende ordnade i början av 2022 ett webbinarium för forskare för att kartlägga trender och fenomen som utgör problem för barns och ungas välbefinnande. Som ett resultat av webbinariet beslutades att man tar fram forskningsbaserat material som stöd för de yrkesverksamma inom småbarnspedagogiken och utbildningen.
Program (anförandena är på finska)
14.00 Inledande ord
Merja Mannerkoski (VIP/UBS) och Kari Lehtola (överinspektör för bildningsväsendet, Östra Finlands regionförvaltningsverk)
14.20 Smidiga kedjor för att stärka stödet, med hänsyn både till forskning och det regionala arbetet i praktiken
Oona Palosaari (utvecklingsarbetare, Soite, Alueellinen oppimisverkosto) och Petra Kouvonen (utvecklingsdirektör, Itla)
14.45 Presentation av material som riktar sig till yrkesverksamma inom småbarnspedagogik och undervisning
Piia Karjalainen (specialforskare, THL) och Ninnu Koskenalho (projektkoordinator, Itla)
15.15 Exempel från fältet
Ville Laivamaa (rektor, Vuoksenniska skola) och Anita Puustjärvi (linjeledare inom barnpsykiatrin, avdelningsöverläkare, KUS)
15.40 Avslutande kommentar
Krävande särskilt stöd (Tiina Korpela-Liimatainen, Vaatu/Krävande stöd)
15.50 Diskussion
16.00 Webbinariet avslutas
Obs! Ett webbinarium om samma tema för målgruppen lärare, lärare inom småbarnspedagogiken och elevhälsopersonal ordnas 5.9 Läs mera här.
Kontakt:
- Petra Kouvonen, utvecklingsdirektör, Itla, p. 041 455 2280, [email protected]
- Kari Lehtola, överinspektör för bildningsväsendet, Regionförvaltningsverket i Östra Finland, p. 029 501 6917, [email protected]