- Privatperson
- Tillstånd, anmälningar och ansökningar
- Alkoholförsäljning och servering
- Arbete och arbetarskydd
- Begravningsärenden
- Byggande, boende och delägarlag
- Djur
- Anmälan om täthet i broileruppfödningsstallet
- Anmälan om yrkesmässig och omfattande djurhållning
- Artificiell reproduktion av djur
- Avlivning av djur
- Betesgång för och rastning av nötkreatur under sommaren
- Det frivilliga programmet för hälsoövervakning av djur
- Djurhållning
- Djurskyddsanmälan
- Djurskyddsövervakare som bemyndigats av regionförvaltningsverket
- Godkännande för försöksdjur
- Smittsamma djursjukdomar
- Tillstånd för transport av djur
- Uppfödning av vilda djur
- Utställande av djur
- Fastighetsförmedlingar
- Företag och föreningar
- Pengar och egendom
- Social- och hälsovård
- Tillstånd för medling i familjefrågor
- Privata hälso- och sjukvårdstjänster
- Tillhandhållande av hälso- och sjukvårdstjänster som självständig yrkesutövare
- Tillstånd för privat hälso- och sjukvård
- Begrepp i sjukvården
- Ansvarig föreståndare för hälso- och sjukvårdstjänsterna
- Behörighets- och utbildningskrav på läkare, hälsovårdare och experter som arbetar inom företagshälsovården
- Handelsregisterutdrag
- Inspektion av lokaler som ska tas i bruk (inspektionsberättelse)
- Patientombudsman
- Plan för egenkontroll
- Plan för läkemedelsbehandling
- Registerföring av patienter och klienter
- Straffregisterutdrag
- Särskilda anvisningar
- Begrepp i sjukvården
- Privat socialservice
- Undervisning och kultur
- Vatten och miljö
- Information och vägledning
- Anmälan om smittsamma sjukdomar
- Fastighetsförmedlingar
- Flygspaningarna efter skogsbränder
- Hälso- och välfärdsfrämjande arbete
- Hälsoskyddet
- Klientens ställning och rättigheter
- Konkurrens- och konsumentärenden
- Livsmedel
- Läkemedelsbehandling
- Marknadsföring av alkohol
- Patientens ställning och rättigheter
- Pengar och förmögenhet
- Restauranger och coronavirus
- Romska frågor
- Styrning och tillsyn av hälso- och sjukvården för fångar och inom Försvarsmakten
- Tillsyn av tobakslagen
- Utomhushållning av svin och fjäderfän
- Vatten och miljö
- Begäran om omprövning
- Tillsyn och klagomål
- Tillstånd, anmälningar och ansökningar
- Företag eller organisation
- Tillstånd, anmälningar och ansökningar
- Alkoholförsäljning och servering
- Arbete och arbetarskydd
- Begravning
- Byggande, boende och delägarlag
- Djur
- Anmälan om djurförmedlingsverksamhet
- Anmälan om produktion av privat veterinärtjänst
- Anmälan om täthet i broileruppfödningsstallet
- Anmälan om yrkesmässig och omfattande djurhållning
- Artificiell reproduktion av djur
- Avlivning av djur
- Betesgång för och rastning av nötkreatur under sommaren
- Byte av vatten i transportfordon
- Desinfektion av transportfordon
- Det frivilliga programmet för hälsoövervakning av djur
- Djurhållning
- Försöksdjur: tillstånd och tillsyn
- Renskötsel
- Smittsamma djursjukdomar
- Tillstånd att transportera djur
- Uppfödning av vilda djur
- Utställande av djur
- Fastighetsförmedlingar
- Företag och föreningar
- Försäljning av tobaksprodukter
- Pengar och egendom
- Social- och hälsovård
- Ersättning för kostnader för att ordna utbildning
- Privata hälso- och sjukvårdstjänster
- Tillhandhållande av hälso- och sjukvårdstjänster som självständig yrkesutövare
- Tillhandahållande av laboratorietjänster inom klinisk mikrobiologi
- Tillstånd för privat hälso- och sjukvård
- Begrepp i sjukvården
- Ansvarig föreståndare för hälso- och sjukvårdstjänsterna
- Behörighets- och utbildningskrav på läkare, hälsovårdare och experter som arbetar inom företagshälsovården
- Handelsregisterutdrag
- Inspektion av lokaler som ska tas i bruk (inspektionsberättelse)
- Patientombudsman
- Plan för egenkontroll
- Plan för läkemedelsbehandling
- Registerföring av patienter och klienter
- Straffregisterutdrag
- Särskilda anvisningar
- Begrepp i sjukvården
- Privat socialservice
- Tillstånd för medling i familjefrågor
- Undervisning och kultur
- Vatten och miljö
- Information och vägledning
- Anmälan om smittsamma sjukdomar
- Fastighetsförmedlingar
- Flygspaningarna efter skogsbränder
- Hälso- och välfärdsfrämjande arbete
- Hälsoskyddet
- Klientens ställning och rättigheter
- Konkurrens- och konsumentärenden
- Livsmedel
- Läkemedelsbehandling
- Marknadsföring av alkohol
- Patientens ställning och rättigheter
- Pengar och förmögenhet
- Restauranger och coronavirus
- Romska frågor
- Styrning och tillsyn av hälso- och sjukvården för fångar och inom Försvarsmakten
- Säkerställande av kvaliteten inom socialservicen
- Tillsyn av tobakslagen
- Utomhushållning av svin och fjäderfän
- Vatten och miljö
- Egenkontroll
- Tillsyn och klagomål
- Tillstånd, anmälningar och ansökningar
- Myndighet
- Tillstånd, anmälningar och ansökningar
- Information och vägledning
- Biblioteksväsendet
- Flygspaningarna efter skogsbränder
- Hälso- och välfärdsfrämjande arbete
- Klientens ställning och rättigheter
- Livsmedel
- Läkesmedelsbehandling
- Patientens ställning och rättigheter
- Romska frågor
- Styrning och rädgivning av tobakslagen
- Styrning och tillsyn av hälso- och sjukvården för fångar och inom Försvarsmakten
- Störningar som gäller hushållsvatten
- Säkerställande av kvaliteten inom socialservicen
- Utvärderings- och styrningsbesök
- Övervakning och styrning av veterinärvården
- Vatten och miljö
- Egenkontroll
- Tillsyn och klagomål
- Kontakta oss
Hälso- och välfärdsfrämjande arbete
Hälso- och välfärdsfrämjande arbete handlar om att öka befolkningens hälsa och välmående och minska hälsoskillnaderna. För ett sektorsövergripande och effektivt välfärdsfrämjande arbete behövs fungerande strukturer, kompetens, tillräckliga tjänster och resurser.
Väsentligt när det gäller att skapa fungerande strukturer är att ledningen, samordningen och planeringen av arbetet införlivas i den statliga, regionala och kommunala välfärds- och säkerhetsplaneringen. Vi bidrar till att denna lagstadgade skyldighet uppfylls bland annat genom kommunernas nätverk av kontaktpersoner för det hälso- och välfärdsfrämjande arbetet.
Det hälso-, välfärds- och säkerhetsfrämjande arbetet är en gemensam uppgift för flera olika aktörer. Vi vägleder och stödjer arbetet i kommunerna. Utöver detta samarbetar vi med regionala och riksomfattande aktörer. Det hälso- och välfärdsfrämjande arbetet är sektorsövergripande och tväradministrativt. Det är endast en liten del av välfärden som produceras inom social- och hälsovården.
Inom de områden där regionförvaltningsverket är verksamt (undervisning och kultur, social- och hälsovård, räddnings- och miljöväsendet, miljö- och hälsoskyddet, arbetarskyddet och alkoholförvaltningen) har vi möjlighet att stödja och handleda det breda och sektorsövergripande samarbetet inom kommunernas hälso- och välfärdsfrämjande verksamhet. Vi deltar i olika lokala och regionala nätverk och stödjer genomförandet av arbetet. Vi följer också upp och påverkar de hälso- och välfärdsfrämjande tjänsterna.
Förebyggande rusmedelsarbete
Vi planerar, styr och utvecklar det förebyggande rusmedelsarbetet i kommunerna och regionerna i samarbete med andra myndigheter, regionala aktörer och olika organisationer. På riksnivå leds arbetet av social- och hälsovårdsministeriet (SHM), medan Institutet för hälsa och välfärd (THL) ansvarar för styrningen och utvecklingen. Genom den nationella handlingsplanen för alkohol-, tobak-, drog- och spelprevention verkställs lagen om organisering av det förebyggande rusmedelsarbetet. Handlingsplanen anger regionförvaltningsverkens roll i verkställandet och mål för arbetet.
Vi stödjer och ger vägledning i det förebyggande rusmedelsarbetet på regional nivå. Regionförvaltningsverken innehar en viktig roll i modellen för regional samordning av det förebyggande rusmedelsarbetet.
Regionförvaltningsverken har till uppgift att
- styra det förebyggande rusmedelsarbetet inom sina regioner,
- planera och utveckla arbetet i samarbete med andra myndigheter och organisationer,
- stöda kommunerna i utvecklingen och genomförandet av det förebyggande rusmedelsarbetet.
Regionförvaltningsverkens centrala metoder för styrning och stöd:
- upprätthålla ett nätverk av kontaktpersoner i kommunerna,
- förebyggande tillsyn, vägledning och besök i kommunerna,
- sammanställa regionala uppgifter och observationer,
- samarbetsmöten och utbildningar.
Vid varje regionförvaltningsverk arbetar en överinspektör som bl.a. har hand om att samordna och ge vägledning i det förebyggande rusmedelsarbetet och genomföra proaktiv tillsyn. Överinspektören får stöd av en regional tväradministrativ arbetsgrupp vars uppgifter omfattar att arbeta för, följa upp och utvärdera och stöda regional samordning av den förebyggande missbrukarvården.
Kommunerna har en lagstadgad skyldighet att genomföra förebyggande rusmedelsarbete. Vi ger kommunerna vägledning för att fullgöra denna skyldighet. För ett sektorsövergripande och effektivt förebyggande rusmedelsarbete behövs fungerande strukturer, kompetens, tillräckliga tjänster och resurser.
Det förebyggande rusmedelsarbetet handlar om att förebygga och minska skador orsakade av alkohol och droger. Målet är att minska efterfrågan och tillgången på samt utbudet av rusmedel och minska rusmedelsorsakade skador. Utöver detta vill man gynna hälsa, trygghet och välfärd. Det förebyggande rusmedelsarbetet riktas mot alkohol, narkotiska medel, tobak och andra ämnen som används i berusningssyfte. Arbetet omfattar dessutom spelberoende och andra processberoenden.
Arbete med att motverka våld i nära relationer
Kommunerna måste arbeta för att förhindra våld i nära relationer och inom familjen. Regionförvaltningsverkets överinspektör samordnar och styr ett nätverk av kontaktpersoner för det våldsförebyggande arbetet. Finland har förbundit sig att följa Istanbulkonventionen, det vill säga Europarådets avtal om förebyggande av våld mot kvinnor och familjevåld.
Våld i nära relationer är ett allvarligt folkhälsoproblem, som kan drabba vem som helst oberoende av samhällsklass, kultur, ålder eller kön. I nära relationer och inom familjen kan det förekomma fysiskt, psykiskt, sexuellt, ekonomiskt eller digitalt våld eller våld mot egendom eller hot om våld. Även försummelse och vanvård är våld.
Enligt socialvårdslagen är våld i nära relationer och inom familjen en situation där socialservice måste ordnas. Det är alltså både en rättighet och en skyldighet att ingripa i våld i nära relationer. Kommunerna har en lagstadgad skyldighet att förebygga och ingripa i våld i nära relationer och inom familjen.
Internationella konventioner och finsk lagstiftning förpliktar till våldsförebyggande arbete. För ett sektorsövergripande och effektivt våldsförebyggande arbete behövs fungerande strukturer, kompetens, tillräckliga tjänster och resurser. Väsentligt när det gäller att skapa fungerande strukturer är att ledningen, samordningen och planeringen av arbetet införlivas i den statliga, regionala och kommunala välfärds- och säkerhetsplaneringen. Regionförvaltningsverket stödjer och ger vägledning i fullgörandet av denna lagstadgade skyldighet.