Barnets rätt till stöd inom småbarnspedagogiken regleras i lagen om småbarnspedagogik, kapitel 3 a.
Ett barn som deltar i småbarnspedagogiken har rätt att som en del av den grundläggande verksamheten inom småbarnspedagogiken få sådant allmänt stöd som barnets individuella utveckling, lärande och välbefinnande förutsätter. Vid planering, anordnande och tillhandahållande av samt beslutsfattande om småbarnspedagogik ska man i första hand se till barnets bästa.
Det stöd som ges till ett barn kan omfatta pedagogiska, strukturella och vårdinriktade åtgärder som barnet behöver. Barnets behov av stöd, stödets tillräcklighet och genomförandet av stödet ska bedömas enligt behov, dock minst en gång om året eller när stödbehovet förändras. I barnets plan för småbarnspedagogik antecknas barnets behov av stöd, stödåtgärderna och genomförandet av dem samt utvärderingen av stödets inverkan.
I fråga om intensifierat eller särskilt stöd ska ett förvaltningsbeslut fattas utan dröjsmål. I beslutet ska stödformerna, platsen där småbarnspedagogiken ordnas och stödtjänsterna anges.
Beslutet fattas av den kommun som ansvarar för anordnandet av småbarnspedagogiken. Om det är fråga om småbarnspedagogik som ordnas av en privat serviceproducent, fattas beslutet på framställning av serviceproducenten av den kommun där det småbarnspedagogiska verksamhetsstället finns.
Mer information på undervisnings- och kulturministeriets och Utbildningsstyrelsens webbplats: