Enligt lagen om ordnande av social- och hälsovård ska välfärdsområdet och den privata serviceproducenten genom egenkontroll säkerställa att de sköter sina uppgifter lagenligt och följer de avtal som de ingått.
Genom egenkontroll säkerställer välfärdsområdet och den privata serviceproducenten en jämlik behandling av klienterna och att deras service är
• tillräcklig
• kontinuerlig
• säker
• av god kvalitet.
Med egenkontroll avses att den som ordnar och producerar tjänster övervakar, följer upp och bedömer kvaliteten, lagenligheten och säkerheten i sin egen verksamhet. Egenkontrollen ska vara proaktiv och aktiv. Till egenkontrollen hör att identifiera risksituationer och att ingripa i missförhållanden.
Egenkontrollen av uppgifterna och servicen ska utföras som en del av organiseringen och produktionen av dem. Välfärdsområdet och den privata tjänsteproducenten utvärderar kontinuerligt sin egen verksamhet, hör klienter och patienter i frågor som gäller kvaliteten och klient- och patientsäkerheten samt beaktar responsen när verksamheten utvecklas.
Välfärdsområdenas omfattande skyldighet att utöva egenkontroll omfattar utöver det egna organiseringsuppdraget och tillsynen över sin egen serviceproduktion också tillsynen över privata serviceproducenter. Skyldigheten att utöva egenkontroll gäller också HUS-sammanslutningen till den del den ordnar hälso- och sjukvård.
Bestämmelser om egenkontroll inom social- och hälsovården finns i lagen om tillsynen över social- och hälsovården (741/2023), lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2022), socialvårdslagen (1301/2014) och äldreomsorgslagen (980/2012).