Förmedling av försäljning av hyresbostad
Dnr: ESAVI/30132/2022
Beslut: Uppmärksamgörande
Ämnesord: Uppdragsavtal, förmedling av försäljning av bostad, uthyrd bostad, uppgifter som säljaren lämnat, uppgifter på försäljningsbroschyren, uppgifter om förmedlingsrörelsen, framläggande av hyresavtal för den potentiella köparen, framläggande av hyresavtal för anbudsgivaren, hyresgästens samtycke till att uppgifter lämnas till den potentiella köparen, placeringsbostad, regionförvaltningsverkets behörighet
Beslutsdatum: 16.1.2023
En förmedlingsrörelse förmedlade försäljningen av en uthyrd bostad. I försäljningsbroschyren uppgavs bland annat att det bodde en ”tillförlitlig hyresgäst” i bostaden. För bostaden gjordes ett köpeanbud som säljaren godkände. Därefter fick köparen hyresgästens personuppgifter och det framgick att denne hade anteckningar om betalningsstörning. Köparen hävde köpet och säljaren yrkade på ersättning enligt köpeanbudet för hävningen. Köparen ansåg att förmedlingsrörelsen hade gett bristfälliga och felaktiga uppgifter om hyresgästens tillförlitlighet.
Regionförvaltningsverket konstaterade följande:
Förmedlingsrörelsen är inte skyldig att inhämta kreditupplysningar om hyresgästen när en uthyrd bostad säljs. Av försäljningsbroschyren hade man dock kunnat få uppfattningen att hyresgästen hade rena kreditupplysningar och att de hade kontrollerats. Förmedlingsrörelsen borde ha klargjort för köparen att kreditupplysningarna inte hade kontrollerats.
Uppgiften om hyresgästens tillförlitlighet grundade sig på att hyresgästen enligt säljaren hade betalat hyrorna enligt överenskommelse. Denne hade bott i bostaden i cirka ett år. Enligt regionförvaltningsverket fanns det skäl att anse att uppgiften om hyresgästens tillförlitlighet var bristfällig i enlighet med 11 § i förmedlingslagen, eftersom uppgiften inte fanns tidigare. Därför kunde förmedlingsrörelsen inte entydigt meddela utan preciserande uppgifter att hyresgästen var tillförlitlig.
Förmedlingsrörelsen borde ha gett hyresgästens personuppgifter till den potentiella köparen innan anbudet lämnades, eftersom denne allvarligt övervägde att lämna ett anbud. I detta fall skulle köparen ha kunnat skaffat information om hyresgästens betalningsstörningar före beslut om anbudet fattades. Det var uppenbart att informationen skulle ha påverkat köpebeslutet.
Alternativt kunde köpeanbudet ha upprättats villkorligt så att anbudsgivaren skulle ha kunnat dra sig ur anbudet, om det efter att godkännandet av anbudet hade framkommit sådana uppgifter om hyresgästens betalningsstörningar som skulle ha påverkat köpebeslutet. Förmedlingsrörelsen uppgjorde inte ett jämlikt köpeanbud till denna del.
Förmedlingsrörelsen försummade att fråga hyresgästen om denne går med på att presentera hyresavtalet jämte personuppgifter för en potentiell köpare som bara funderar på att lämna ett anbud.
Regionförvaltningsverket var behörigt att behandla ärendet som ett konsumentärende med stöd av förmedlingslagen, även om det var fråga om köp av en placeringsbostad.