Offentlig arbetskraftsservice

Den offentliga arbetskraftsservicen hör till kommunernas basservice. Enligt grundlagen ska det allmänna främja sysselsättningen och verka för att alla tillförsäkras rätt till arbete. Utkomstskyddet för arbetslösa tryggar den grundläggande försörjning som avses i grundlagen. 

Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland övervakar på riksnivå

  • arbetskraftsmyndigheterna
  • ordnande av arbetskraftsservice 
  • UF-centret (närings-, trafik- och miljöcentralernas utvecklings- och förvaltningscenter) när det sköter uppgifter enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa.

Till regionförvaltningsverkets uppgifter hör inte att övervaka privata serviceproducenter som arbetskraftsmyndigheterna köper arbetskraftsservice av. Av privata serviceproducenter kan arbetskraftsmyndigheterna köpa till exempel coachning och expertbedömningar samt arbetskraftsutbildning.

Regionförvaltningsverkets tillsyn är laglighetsövervakning som omfattar undersökning av klagomålsärenden samt tillsyn på eget initiativ. Regionförvaltningsverket kan också utföra inspektioner. 

Om vi upptäcker väsentliga brister i ordnandet av tjänsterna eller om verksamheten i övrigt strider mot lag kan vi meddela arbetskraftsmyndigheten eller UF-centret ett föreläggande om att bristerna eller missförhållandena ska avhjälpas. Vi kan förena föreläggandet med vite.

När vi behandlar klagomål har vi tillgång till de administrativa styrmedel som föreskrivs i förvaltningslagen. Vi kan ge arbetskraftsmyndigheten och UF-centret eller en person i deras tjänst administrativ styrning för att åtgärda brister i verksamheten. 

Arbetskraftsmyndigheten ordnar som offentlig arbetskraftsservice bland annat

  • arbetsförmedlingsservice
  • informations-, rådgivnings- och vägledningstjänster
  • träning
  • arbetskraftsutbildning
  • utbildning inom omställningsskyddet.

I den offentliga arbetskraftsservicen ingår även 

  • sakkunnigbedömningar som gäller enskilda kunders serviceprocess
  • försöksverksamhet
  • arbetssökandes frivilliga studier som stöds med arbetslöshetsförmån 
  • stöd, subventioner och ersättningar till arbetsgivare och enskilda kunder.

Arbetskraftsmyndigheterna och UF-centret ger arbetskraftspolitiska utlåtanden som hör till deras befogenhet. 

Du kan inte separat söka ändring i det arbetskraftspolitiska utlåtandet genom att överklaga, utan du ska anföra besvär över betalarens (FPA eller arbetslöshetskassans) beslut. Du kan söka ändring i betalarens beslut genom att överklaga hos besvärsnämnden för social trygghet. 

Med klagomål avses en anmälan till tillsynsmyndigheten om misstänkt försummelse eller felaktig verksamhet.

Klagomål om arbetskraftsservicen  

Du kan lämna in ett klagomål om arbetskraftsservicen till regionförvaltningsverket när

  • ditt ärende gäller uppgifter som hör till arbetskraftsmyndigheten och som nämns i:
    • lagen om ordnande av arbetskraftsservice
    • lagen om främjande av integration
    • lagen om sektorsövergripande främjande av sysselsättningen
    • lagen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte
  • arbetskraftsmyndigheten eller en aktör som står i anställningsförhållande till arbetskraftsmyndigheten har förfarit lagstridigt eller underlåtit att fullgöra sin skyldighet.

Arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte är inte offentlig arbetskraftsservice utan hör till socialservicen. Att ordna arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte är på välfärdsområdets ansvar. Om klagomålet gäller ett ärende som avses i lagen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte och som hör till arbetskraftsmyndighetens uppgifter behandlas klagomålet som ett klagomål om arbetskraftsservicen. 

Regionförvaltningsverket har inte behörighet att behandla klagomåls- eller tillsynsärenden som gäller privata producenter av arbetskraftsservice. Av privata serviceproducenter kan arbetskraftsmyndigheterna köpa till exempel coachning och expertbedömningar samt arbetskraftsutbildning.

Klagomål om utkomstskydd för arbetslösa

Du kan lämna in ett klagomål om utkomstskyddet för arbetslösa till regionförvaltningsverket när:

  • ditt ärende gäller uppgifter som hör till arbetskraftsmyndigheten eller UF-centret och som nämns i lagen om utkomstskydd för arbetslösa, till exempel: 
    • utredning av ett ärende som gäller utkomstskydd för arbetslösa 
    • hörande i ett ärende som gäller utkomstskydd för arbetslösa 
    • utfärdande av ett arbetskraftspolitiskt utlåtande 
    • behandlingstiden för ett arbetskraftspolitiskt utlåtande
  • arbetskraftsmyndigheten eller UF-centret eller en aktör som står i anställningsförhållande till någon av dem har förfarit lagstridigt eller underlåtit att fullgöra sina skyldigheter när de skött uppgifter som enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa hör till dem.

Man kan söka ändring i ett beslut som en betalare (FPA eller arbetslöshetskassa) utfärdat utifrån ett arbetskraftspolitiskt utlåtande genom att överklaga hos besvärsnämnden för social trygghet inom utsatt tid. Anvisningar för sökande av ändring finns som bilaga till betalarens beslut.

Lämna in ett klagomål

Närmare information om hur du lämnar in ett klagomål finns på sidan Tillsyn och klagomål

Länkar till lagar