Om du har skickat klagomålet till registratorskontoret per e-post får du en mottagningsbekräftelse.
Vi sätter oss in i klagomålet. Observera att det tar längre tid att sätta sig in i ärendet om det innehåller flera olika frågor. Om klagomålet inte ger anledning att vidta några åtgärder informerar vi dig om det så fort som möjligt.
Vi kan också överföra ett klagomål om social- och hälsovården till välfärdsområdet eller till den privata tjänsteproducenten för att i stället behandlas som en anmärkning. Likaså kan ett klagomål inom småbarnspedagogiken överföras till verksamhetsstället eller till en ledande tjänsteinnehavare inom småbarnspedagogiken för att behandlas som en anmärkning.
När vi utreder klagomålet inhämtar vi de utredningar och handlingar som vi anser vara nödvändiga. Då vi ber om utredning sänder vi alla de handlingar du har sänt oss till den som klagomålet gäller. Vi kan också vid behov be dig svara på de inhämtade utredningarna.
Beslut i klagomålsärendet
När vi har fattat beslut om klagomålet skickar vi beslutet till dig. Om du har lämnat ett klagomål för någon annans räkning och det gäller sekretessbelagda omständigheter skickar vi beslutet till dig endast om du har sänt oss en fullmakt. Vi informerar dig i vilket fall som helst om att vi har fattat ett beslut om klagomålet.
Vi meddelar om beslutet i ärendet på något av följande sätt:
- via Suomi.fi-meddelanden
- per post
- per e-post
- med krypterad e-post.
Vanligtvis meddelar vi om beslutet i ärendet antingen per post eller elektroniskt via Suomi.fi-meddelanden. I vissa situationer kan vi skicka beslutet per e-post eller med krypterad e-post.
Vilket leveransalternativ som väljs beror på vilka kontaktuppgifter du har gett i klagomålet och om du har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden. Hur beslutet skickas beror också på om beslutet innehåller sekretessbelagda uppgifter. Avsändande regionförvaltningsverk bedömer i varje klagomålsärende vad som är det lämpligaste leveranssättet.