Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Undervisningsväsendet
Beslutsdatum: 09.7.2024
Diarienummer: ESAVI/30573/2023
Engångsförfrågningar kan göras om deltagande i religiösa evenemang och alternativa evenemang till dessa
Beskrivning av ärendet
I klagomålet ansåg vårdnadshavaren att kommunens blankett för granskning av elevuppgifter var felaktig och bristfällig och inte motsvarade Utbildningsstyrelsens anvisning. Om skolan begär anmälningar till religiösa evenemang eller evenemang som lämpar sig för alla för hela läsåret, måste evenemangen vara kända vid den tidpunkten. Skolan är skyldig att alltid meddela evenemangens innehåll innan valet görs. På blanketten nämndes inte heller att valet kan göras för enskilda evenemang och att valet alltid kan ändras senare.
Till klagomålet hade bifogats blanketter för granskning av elevuppgifter för tre läsår. På två blanketter, som delvis var formulerade på olika sätt, kunde den tillfrågade kryssa för i vilka av de uppräknade och motsvarande religiösa evenemangen eleven deltar. På blanketterna kunde det inte meddelas att eleven deltar i alternativa evenemang. På den första blanketten nämndes att det är frivilligt att delta i religiösa evenemang och att det ordnas alternativ verksamhet samtidigt för de elever som inte deltar i evenemangen. På den andra blanketten konstaterades att skolan vid sidan av religiösa evenemang ordnar ett motsvarande evenemang som inte är religiöst till sin karaktär. På blanketterna berättades att de religiösa evenemangen ordnas av församlingen.
Enligt utlåtandet från kommunens undervisningsväsen tillfrågas elevens vårdnadshavare i början av läsåret om eleven deltar i religiösa evenemang, men vårdnadshavaren har rätt att separat för varje evenemang meddela om barnet eller den unga deltar i evenemanget eller i alternativ verksamhet. Vårdnadshavaren ska då meddela detta till klassläraren eller -föreståndaren i tillräckligt god tid. Även om det frågas allmänt på blanketten om eleven deltar i församlingens evenemang, informerar skolan elevernas vårdnadshavare om både religiösa och alternativa evenemang före evenemanget. Då kan vårdnadshavaren ta ställning till vilket evenemang eleven deltar i.
Beslut i ärendet
Regionförvaltningsverket fäste det kommunala undervisningsväsendets uppmärksamhet på att kravet på jämlikt bemötande förutsätter att religiösa evenemang och alternativa evenemang, dvs. sådana som lämpar sig för alla, presenteras jämlikt när vårdnadshavaren tillfrågas om huruvida eleven deltar i evenemangen. Detta innebär att båda alternativen ska nämnas och att vårdnadshavaren ska uppmanas att välja det ena alternativet.
För att trygga samvetsfriheten krävs enligt regionförvaltningsverkets uppfattning däremot inte att det för varje evenemang måste frågas om eleven deltar eller inte. För att trygga samvetsfriheten ska utbildningsanordnaren entydigt ange vilket religionssamfund som ordnar evenemang i skolan. Även kravet på gott språkbruk i 9 § i förvaltningslagen kan anses förutsätta detta.
Regionförvaltningsverket ansåg att det är motiverat att utbildningsanordnaren, vid förfrågan om eleven deltar, kort berättar vilka religiösa evenemang och evenemang som lämpar sig för alla som eventuellt kommer att ordnas på skoltid, eftersom utbildningsanordnaren är skyldig att ge information om evenemangen (3 § 3 mom. i lagen om grundläggande utbildning och 9 § i förordningen om grundläggande utbildning). För att negativ religionsfrihet ska tillgodoses krävs däremot inte att utbildningsanordnaren ger information om alla evenemang och deras innehåll i samband med förfrågan till vårdnadshavarna. Samvetsfrihet betyder inte rätt att välja det evenemang som känns mer intressant, utan det räcker med att veta att det alternativa evenemanget är religionslöst och passar alla.
Grunder för avgörandet
I Finlands grundlag fastställs att var och en har religions- och samvetsfrihet (11 § 1 mom.). Till religions- och samvetsfriheten hör rätten att bekänna sig till och utöva en religion, rätten att ge uttryck för sin övertygelse och rätten att höra till eller inte höra till ett religiöst samfund (2 mom.). Ingen är skyldig att mot sin övertygelse ta del i religionsutövning.
Religiösa evenemang ingår inte i läroplanen för den grundläggande utbildningen. På så sätt uppfylls kraven på opartiskhet och jämlikhet i 6 § i förvaltningslagen och den samvetsfrihet som fastställs i 11 § i grundlagen. Samtidigt har man i skolorna ansett att undervisningen har anknytning till det omgivande samhället och att skolan för sin del uttrycker den verklighet människorna lever i. De mål för den grundläggande utbildningen som fastställts i lagstiftningen stöder denna uppfattning. Kärnan i den offentliga förvaltningsuppgift som föreskrivs i lagen om grundläggande utbildning är anordnande av undervisning. Läropliktiga barn har under arbetsdagar rätt att få undervisning enligt läroplanen (30 § 1 mom. i lagen om grundläggande utbildning). Å andra sidan får en del av arbetstiden användas för användas för arbetslivsorientering samt för läsårsavslutningar och andra gemensamma evenemang (3 § 5 i förordningen om grundläggande utbildning). Dessutom inleds dagens arbete med en kort morgonsamling (6 § i förordningen om grundläggande utbildning). Den tid som är avsedd för undervisning kan således i liten utsträckning användas för annan verksamhet som kan omfatta religiösa evenemang när de anses uppfylla målen för den grundläggande utbildningen. Kravet på opartiskhet förutsätter i vilket fall som helst att religionen inte syns mer i skolans vardag och inte får någon större roll i skolan än i det omgivande samhället i övrigt. Eftersom religionens betydelse varierar lokalt ska utbildningsanordnaren bedöma hur kravet uppfylls i det specifika området.
När religiösa evenemang ordnas i samband med den grundläggande utbildningen måste man trygga den så kallade negativa religionsfriheten, dvs. friheten att inte delta i religionsutövning. Detta förutsätter att det som alternativ till ett religiöst evenemang ordnas ett religionslöst evenemang som passar alla.
Förutom att trygga samvetsfriheten är det viktigt att sörja för att elever och vårdnadshavare bemöts jämlikt oberoende av deras övertygelse. Jämlikt bemötande av människor fastställs i 6 § i grundlagen och preciseras i diskrimineringslagen. Dessutom förutsätter 6 § i förvaltningslagen ett jämlikt bemötande i skötseln av en offentlig förvaltningsuppgift.
Jämlikt bemötande förutsätter uttryckligen att ett evenemang ordnas. Utbildningsstyrelsen utfärdade den 19 september 2022 en anvisning om anordnande av undervisning i religion och livsåskådningskunskap i den grundläggande utbildningen och åskådningsfostran i förskoleundervisningen samt om gemensamma fester och religiösa evenemang (OPH-3903-2022). I anvisningen preciseras att det alternativa evenemanget ska med undantag för det religiösa innehållet till sin natur och sina mål så mycket som möjligt likna det religiösa evenemanget.
Jämlikt bemötande förutsätter att båda alternativen kan väljas när vårdnadshavarna ombeds meddela om eleven deltar i religiösa evenemang och evenemang som lämpar sig för alla. Detta har inte varit fallet på de blanketter som kommunen använt under två läsår. Enligt regionförvaltningsverkets uppfattning har evenemangen därför inte presenterats som jämlika alternativ på det sätt som jämlikt bemötande förutsätter.
För att samvetsfriheten ska förverkligas krävs däremot inte att förfrågningar om deltagande görs för varje enskilt evenemang. Det kan vara fråga om en engångsförfrågan som görs till exempel en gång per läsår, och då nämns samtidigt att anmälan kan ändras när som helst. Samvetsfrihet innebär inte rätt att välja det evenemang som känns mer intressant, utan rätt att endast delta i evenemang som överensstämmer med den egna övertygelsen. Svenska enheten för bildningsväsendet vid Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland meddelade den 13 januari 2020 ett beslut som gällde ett klagomål och som behandlade en likadan fråga (LSSAVI/2005/2019). Enheten hänvisade till biträdande justitieombudsmannens beslut av den 22 mars 2018 (6540/2017) och konstaterade följande (här översatt från finska): ”Regionförvaltningsverket anser med avvikelse från biträdande justitieombudsmannens riktlinjer ovan att religionsfrihet handlar om en personlig övertygelse som inte är oföränderlig men som ändå inte varierar från dag till dag. För att religionsfriheten ska tillgodoses kan det därför inte vara nödvändigt att alltid separat för varje enskilt evenemang reda ut om eleven deltar eller inte. Det räcker att man har frågat allmänt om huruvida barnet deltar i religiösa evenemang och att man har berättat att vårdnadshavarna när som helst kan ändra sin ståndpunkt i frågan.”
Negativ religionsfrihet tryggas alltid även när vårdnadshavaren vid ett tillfälle kan välja om barnet deltar i evenemang som lämpar sig för alla, eftersom dessa evenemang inte omfattar religionsutövning. Enligt regionförvaltningsverkets uppfattning kränks samvetsfriheten inte heller om utbildningsanordnaren kräver att vårdnadshavaren som engångsåtgärd meddelar om hans eller hennes barn deltar i religiösa evenemang och
- nämner vilket religionssamfunds evenemang som ordnas i samband med undervisningen
- berättar att anmälan kan ändras när som helst
- meddelar hur vårdnadshavarna går till väga om de vill ändra anmälan.
På ett visst religionssamfunds evenemang uttrycks alltid samma trosuppfattning. Om denna trosuppfattning stämmer överens med människans övertygelse, kränks hennes övertygelse inte av de evenemang som detta religionssamfund ordnar. Människans övertygelse kan dock förändras med tiden. När utbildningsanordnaren endast gör en engångsförfrågan om huruvida eleven deltar i evenemangen måste det också nämnas att anmälan kan ändras när som helst.
Ett omnämnande om att anmälan kan ändras är också viktigt eftersom man i skolan förverkligar barnets samvetsfrihet, som vårdnadshavaren får leda med beaktande av barnets ålder och utvecklingsnivå. Vårdnadshavaren ska med andra ord ge barnet tillfälle att bilda en egen övertygelse och uttrycka egna åsikter i frågan, varvid det kan uppstå ett behov av att bedöma om det finns skäl att ändra den tidigare anmälan. Enligt FN:s konvention om barnets rättigheter respekterar konventionsstaterna barnets rätt till tanke-, samvets- och religionsfrihet (artikel 14.1). Konventionsstaterna ska respektera föräldrarnas och i förekommande fall, vårdnadshavares rättigheter och skyldigheter att på ett sätt som är förenligt med barnets fortlöpande utveckling ge barnet ledning då det utövar sin rätt (artikel 14.2). Enligt den europeiska människorättskonventionen ska staten respektera föräldrarnas rätt att tillförsäkra sina barn sådan utbildning och undervisning som står i överensstämmelse med föräldrarnas religiösa och filosofiska övertygelse (artikel 1 i tilläggsprotokoll 2).
Finska staten har förbundit sig både till den europeiska människorättskonventionen och FN:s konvention om barnets rättigheter. Enligt 22 § i grundlagen är det allmänna, det vill säga i synnerhet myndigheter, men också andra aktörer som sköter offentliga förvaltningsuppgifter, skyldigt att se till att de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna tillgodoses. För att fullgöra skyldigheten krävs också att anordnarna av den grundläggande utbildningen samordnar de människorättsförpliktelser som även delvis går i olika riktningar. Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna har också tillämpat FN:s människorättskonventioner (till exempel konventionen om barnets rättigheter) när den har bedömt hur de rättigheter som fastställts i de europeiska människorättskonventionerna tillgodoses i domstolens avgöranden.
Regionförvaltningsverket ansåg att utbildningsanordnaren, när den tillgodoser den rätt som ett barn har enligt konventionen om barnets rättigheter och den rätt som fastställts för vårdnadshavaren i den europeiska människorättskonventionen, bör beakta att även om rättigheterna till många delar kan samordnas, har de godkänts som en del av internationell rätt vid mycket olika tidpunkter. Tilläggsprotokoll 1 till den europeiska människorättskonventionen färdigställdes för ratificering 1952 och konventionen om barnets rättigheter 1989. Konventionen om barnets rättigheter uttrycker således bättre de samhälleliga värderingar som staterna numera vill förbinda sig till. För Finlands del framgår detta tydligt av 1 § och 4 § i lagen angående vårdnad om barn och umgängesrätt. När man således överväger rättigheterna är det motiverat att lägga vikt vid barnets rätt till samvetsfrihet, som barnet enligt artikel 12 i konventionen om barnets rättigheter har rätt att uttrycka sin åsikt om och som ska beaktas i enlighet med barnets ålder och utvecklingsnivå bland annat när beslut som gäller barnet fattas i undervisningen.
Tillämpade bestämmelser
- FN:s konvention om barnets rättigheter (FördrS 59–60/1991) artikel 12, artikel 14
- Europeiska människorättskonventionen (FördrS 18–19/1990) artikel 2 i tilläggsprotokoll 1
- Finlands grundlag (731/1999) 6 §, 11 §, 22 §
- Förvaltningslag (434/2003) 6 §, 9 §
- Diskrimineringslag (1325/2014) 2 §, 8 §, 10–11 §, 13 §
- Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 2 §, 3 §, 11 §, 30 §
- Förordning om grundläggande utbildning (852/1998) 3 §, 6 §, 9 §
- Lag angående vårdnad om barn och umgängesrätt (361/1983) 1 §, 4 §