Regionförvaltningsverket i Östra Finland 

Regionförvaltningsverket i Östra Finland är verksamt i landskapen Södra Savolax, Norra Savolax och Norra Karelen.

Kommunerna som hör till vårt verksamhetsområde

Vårt huvudkontor ligger i S:t Michel och våra övriga kontor i Kuopio och Joensuu.  

Regionförvaltningsverket i Östra Finlands överdirektör är Soile Lahti. Hos oss arbetar det omkring 150 sakkunniga inom olika sektorer.  

Våra bokslut, resultatavtal och vår strategi

Om oss

Regionförvaltningsverket i Östra Finland har fem ansvarsområden. 

Basservice, rättsskydd och tillstånd 

  • styrning och tillsyn av social- och hälsovården 
  • hälsofrämjande arbete 
  • tillstånd för privata producenter av social- och hälsovård och registrering och tillsyn av tjänsterna 
  • behandling av klagomål 
  • serverings- och detaljhandelstillstånd för alkoholdrycker, förebyggande av alkoholskador 
  • vägledning och tillsyn av veterinärvård och djurskydd 
  • styrning, tillsyn och utvärdering av livsmedelssäkerheten 
  • konkurrenstillsyn och tryggande av konsumenternas ställning 
  • styrning, tillsyn och utvärdering av hälsoskydds- och tobakstillsynen 
  • främjande av romernas delaktighet 
  • tillsyn av fastighets- och hyresförmedlingar och förande av ett förmedlingsrörelseregister 
  • förordnande om revisor och om sammankallande av bolagsstämma, beslut om särskild granskning, deponerings- och skyddsdokumentärenden 

Undervisnings- och kulturväsendet 

  • styr undervisnings- och kulturväsendet 
  • ordnar fortbildning för personal inom undervisningsväsendet och småbarnspedagogiken samt inom ungdoms-, idrotts- och biblioteksväsendena 
  • beviljar statsunderstöd för projekt inom ungdoms-, idrotts- och biblioteksväsendena 
  • främjar elevers rättsskydd 
  • utvärderar den regionala tillgången till grundläggande service. 

Regionförvaltningsverket i Östra Finlands ansvarsområde för undervisnings- och kulturväsendet har på riksnivå hand om följande uppgifter: 

  • tillstånds- och tillsynsärenden samt fastighetsregisterärenden enligt begravningslagen 
  • statsunderstöd för skötseln av finländska begravningsplatser på överlåtna områden och för skötseln av evakuerades hjältegravar samt uppgifter som rör skötseln av ryska krigsfångars gravar. 

Räddningsväsendet och beredskapen 

  • övervakar räddningsväsendet och tillgången och nivån på räddningsväsendets tjänster 
  • behandlar klagomål om räddningsväsendet 
  • övervakar övningarna och den externa räddningsplanen 
  • samordnar beredskapen i regionen och ordnar anknytande samarbete  
  • samordnar beredskapsplaneringen 
  • stöder kommunernas beredskapsplanering 
  • ordnar regionala försvarskurser och beredskapsövningar  
  • främjar säkerhetsplaneringen inom regional- och lokalförvaltningen 
  • regional försörjningsberedskap 
  • ger utlåtanden till Brandskyddsfonden om räddningsväsendets ansökningar om bygg- och materielprojekt.

Arbetarskyddet

  • övervakar arbetsplatser och utvecklar arbetarskyddet 
  • övervakar att maskiner, utrustning och personlig skyddsutrustning som används i arbete uppfyller kraven 
  • undersöker allvarliga olycksfall i arbetet och yrkessjukdomar 
  • behandlar tillstånd och anmälningar i anslutning till arbete 
  • deltar i rättsliga förfaranden som gäller arbetsbrott.

Miljötillstånd 

  • tillstånds-, ersättnings- och förvaltningstvångsärenden enligt vattenlagen 
  • tillstånds-, ersättnings- och förvaltningstvångsärenden enligt miljöskyddslagen. 

Andra uppgifter 

  • allmänna förvaltningsuppgifter i ledningens stödenhet. 

Regionförvaltningsverket i Östra Finlands verksamhetsområde  

  • 547 782 invånare  
  • yta cirka 61 082 km2
  • 44 kommuner, av vilka 13 är städer  
  • 11 ekonomiska regioner  
  • 3 landskapsförbund  
  • 1 polisinrättning  
  • 3 räddningsverk  
  • 1 nödcentral  
  • 4 sjukvårdsdistrikt  
  • 3 närings-, trafik- och miljöcentraler (NTM-centraler). 

Kontaktuppgifter

Regionförvaltningsverket i Östra Finlands huvudkontor  

Besöksadress: Maaherrankatu 16
Postadress: PB 50, 50101 S:t Michel  

[email protected]
Telefonväxel 0295 016 800  
Öppet: mån–fre kl. 8.00–16.15  

  • Officiella ärenden (t.ex. förfrågningar, klagomål, besvär): kontakta vårt registratorskontor, [email protected] Registratorskontoret tar emot officiella handlingar, registrerar dem i ärendehanteringssystemet och ger information om vilken myndighet som har hand om olika ärenden.
  • Arbetarskyddet: [email protected]  
  • Kommunikationsenheten: [email protected]  

Använd krypterad e-post när du skickar material som innehåller sekretessbelagda eller annars känsliga uppgifter. Storleken på e-postbilagorna kan vara högst 20 MB. Om bilagorna är för stora kan du minska filstorleken eller skicka bilagorna i flera olika e-postmeddelanden. Det är avsändaren som ansvarar för att meddelandet kommer fram till oss. 

Skicka ett meddelande via skyddad e-post

Kontoret i Joensuu
Torikatu 36 C, 80100 Joensuu  

Kontoret i Kuopio
Piispankatu 1, 70100 Kuopio  

Vill du boka ett personligt möte med en sakkunnig ber vi dig kontakta personen i förväg. 

Alkoholförvaltningen 

Alkoholförvaltningen har följande postadresser:  

S:t Michel: Maaherrankatu 16, 50101 S:t Michel  
Joensuu: Torikatu 36 C, 80101 Joensuu  
Kuopio: Piispankatu 1, 70101 Kuopio 

Arbetarskyddet 

Arbetarskyddets kontaktuppgifter hittar du på arbetarskyddets webbplats.

E-postadresserna skrivs i formatet [email protected] Skicka i första hand e-post till oss till våra allmänna kontaktadresser ovan. På så sätt kan du säkerställa att ditt ärende framskrider.  

Överdirektör Soile Lahti, tfn 0295 016 800
Överdirektörens sekreterare, planerare Sirpa Kesonen, tfn 0295 016 909  

Basservice, rättsskydd och tillstånd 

  • Direktör Ulla Ahonen, tfn 0295 016 888  

Undervisnings- och kulturväsendet 

  • Direktör Anu Liljeström, tfn 0295 016 224  

Räddningsväsendet och beredskapen 

  • Direktör Taina Rautio, tfn 0295 017 042  

Arbetarskyddet 

  • Direktör Markku Rautio, tfn 0295 017 045  
  • tyosuojelu.ita(at)avi.fi  

Miljötillstånd  

  • Direktör Johanna Ahonen, tfn 0295 016 867  

Kommunikation  

  • Regional kommunikationschef Auli Posti, tfn 0295 016 854 
  • viestinta(at)avi.fi  

Vi tar endast emot e-fakturor. E-fakturor kan skickas till oss via OpusCapita Group Ab, som är statsförvaltningens e-fakturaoperatör. Ange verksamhetsenhetens kod och beställarens namn som referens på fakturan. Till e-fakturan kan du också foga bilagor. Rekommenderat filformat för bilagorna är pdf.  

E-fakturaadress/EDI-kod: 00371094822536301 
Förmedlarkod (OpusCapita Solutions Oy): E204503 
FO-nummer: 1094822-5 
Momsnummer: FI10948225  

Vi tar inte emot pappersfakturor eller e-postfakturor. Pappersfakturor returnerar vi som obetalda. Om du inte har något e-fakturasystem kan du använda e-fakturatjänsten Basware (Supplier Portal) för att skapa och sända en e-faktura. Tjänsten är tillsvidare gratis.

Anvisningar om hur du loggar in och använder tjänsten hittar du på Statskontorets webbplats

Har du frågor om e-fakturatjänsten kan du kontakta Statens servicecenter för ekonomi- och personalförvaltning (Palkeet) på telefon 0295 563 700 och eller per e-post [email protected] 

Om vår verksamhet

En av våra viktiga uppgifter är att på regional nivå befrämja samarbetet mellan olika aktörer. För detta har vi grundat olika arbetsgrupper. Till arbetsgrupperna har vi bjudit in representanter för bland annat kommuner, myndigheter, organisationer och företag.   

Östra Finlands regionala delegation för romska ärenden  

  • Mer information:  planerare Helena Valentin, tfn 0295 016 952   

Tväradministrativ rusmedelsgrupp  

  • Mer information:   överinspektör för hälso- och sjukvården Anne Kejonen, tfn 0295 016 908  

Landskapens veterandelegationer  

  • Mer information:  planerare Pia Hakkarainen, tfn 0295 016 891  

Östra Finlands beredskapskommitté  

  • Mer information:  räddningsöverinspektör Kullervo Lehikoinen, tfn 0295 016 884  

Sunda lokaler i östra Finland 

  • Målet med programmet Sunda lokaler 2028 är att göra offentliga byggnader sundare och effektivisera vården och rehabiliteringen av dem som lider av dåligt inomhusklimat. Under den tioåriga programperioden etableras ett tillvägagångssätt för fastighetsskötsel där byggnadernas skick, lämplighet för användningsändamålet och användarnas erfarenheter regelbundet ses över och utvärderas. De viktigaste samarbetsparterna med aktörerna på statsrådsnivå är kommunerna, regionförvaltningen och branschorganisationerna. 
  • Läs mer om statsrådets kanslis program Sunda lokaler 2028.