Konsumenter
Indrivningsföretag kan skicka elektroniska betalningskrav på ett varaktigt sätt till en konsumentgäldenär om konsumenten separat har gett sitt samtycke till det. Med konsumentens samtycke kan betalningskravet skickas till exempel som en banks e faktura, per e-post eller till en elektronisk postlåda så som postens OmaPosti.
Att skicka betalningskravet elektroniskt på ett varaktigt sätt betyder att det skickas elektroniskt personligen till mottagaren så att mottagaren kan spara betalningskravet och göra om det utan att det förändras.
Samtycket ges till indrivningsbyrån eller borgenären. Samtycket får ges redan innan skulden förfaller och kan gälla fler än en skuld. Om samtycket ges innan skulden förfaller så ska det ges skriftligen eller elektroniskt. Det får inte vara en del av standardvillkoren för ett avtal. Samtycket är i kraft högst 12 månader och det kan alltid tas tillbaka.
Av samtycket ska framgå:
- på vilka elektroniska sätt som konsumenten samtycker till att ta emot betalningskrav
- vilken indrivningsbyrå som har fått samtycket
- vilken skuld eller vilka skulder samtycket gäller och
- datumet då samtycket gavs och vilken tid det är i kraft.
Om indrivningsbyrån skickar ett betalningskrav per e-post ska den tillräckligt omsorgsfullt säkerställa att e-posten har kommit fram, till exempel genom att dessutom skicka ett sms till konsumenten.
Företag
Också när det gäller företag krävs i regel gäldenärens samtycke till att elektroniskt skicka betalningskrav, tratta eller betalningspåminnelsen som föregår den. I lagen finns inga formkrav på samtycket som företaget ger och tiden som det är i kraft är inte begränsad. För att undvika meningsskiljaktigheter angående tolkningen är det skäl att ge samtycket skriftligen. Ett samtycke som har givits kan alltid tas tillbaka. Samtycket kan också vara en del av andra avtalsvillkor.
Det elektroniska leveranssättet ska vara varaktigt. Att skicka betalningskravet elektroniskt på ett varaktigt sätt betyder att det skickas elektroniskt personligen till mottagaren så att mottagaren kan spara betalningskravet och göra om det utan att det förändras. Ett sådant varaktigt sätt kan vara exempelvis bankens e faktura, e-post eller en elektronisk postlåda så som postens OmaPosti.
Betalningspåminnelsen som före ett betalningskrav eller en tratta skickas till ett företag får skickas elektroniskt också utan uttryckligt samtycke. Det är möjligt om fakturor redan tidigare under skuldförhållandet har skickat på det sättet på ett etablerat sätt. En gäldenär har ändå alltid rätt att meddela att den vill få betalningskraven skriftligen. Då får betalningskrav inte skickas elektroniskt, även om det sättet tidigare skulle ha använts.
Om samtycket gäller fler än en fordran ska åtminstone följande uppgifter framgå av det:
- på vilka elektroniska sätt som gäldenären samtycker till att ta emot betalningskrav
- vilken indrivningsbyrå som har fått samtycket
- vilka fordringar samtycket gäller och
- hur länge samtycket är i kraft.
En tratta kan inte skickas elektronisk enbart på basis av etablerad praxis alltså utan att gäldenären uttryckligen har gett sitt samtycke till det.