1. Specificera din begäran om information så att det så väl som möjligt framgår vilken handling eller information den gäller. Berätta till exempel om ärendets ämne, för vilken tidsperiod du vill ha information, från vilket område du vill ha information samt ärendets diarienummer, om du har det. Om din begäran om information gäller en offentlig handling eller information behöver begäran inte motiveras.
2. Du kan sända en begäran om information med en elektronisk blankett eller skicka en fritt formulerad begäran per e-post till registratorskontoret.
- Om din begäran gäller endast ett regionförvaltningsverks verksamhetsområde, sänd din begäran till detta regionförvaltningsverks registratorskontor.
- Om din begäran är riksomfattande eller gäller flera regionförvaltningsverk räcker det att du skickar ett meddelande till vilket regionförvaltningsverks registratorskontor som helst. Berätta i meddelandet vilka olika regioner som din begäran gäller.
- Om du vill kan du också inleda din begäran om information till exempel genom att posta ett fritt formulerat brev om begäran om information eller genom att göra en begäran om information på plats hos regionförvaltningsverket.
- Länkarna till den elektroniska blanketten och registratorkontorens kontaktuppgifter hittar du i slutet av den här sidan.
3. Om du skickar din begäran om information per e-post till registratorskontoret, får du omedelbart en kvittering på mottagandet.
4. Vi svarar på din begäran om information och handlingar så fort som möjligt.
- Om det är fråga om en offentlig handling, svarar vi senast inom två veckor från det att begäran gjordes.
- Om det finns många begärda handlingar eller om de innehåller sekretessbelagda delar, eller om behandlingen och avgörandet av ärendet kräver särskilda åtgärder eller en arbetsmängd som är större än normalt, avgörs begäran om information och information om den offentliga handlingen lämnas senast inom en månad.