Information om Soteri för serviceproducenter inom privat småbarnspedagogik 

Soteri-registret är Valviras och regionförvaltningsverkens gemensamma register som innehåller uppgifter om alla privata serviceproducenter av småbarnspedagogik som ska ha ett tillstånd. 

För den privata småbarnspedagogiken finns ett nytt elektroniskt tillsynsregister, Soteri. Soteri-registret grundar sig på lagen om småbarnspedagogik. 

Kom ihåg att ansöka om tillstånd under övergångsperioden 

Privata producenter av småbarnspedagogik behöver tillstånd för sin verksamhet från och med den 1 januari 2023. Varje serviceproducent som redan finns i registret ska ansöka om tillstånd att bedriva privat daghemsverksamhet under övergångsperioden och senast den 31 december 2026.

Läs mer om privat produktion av småbarnspedagogiktjänster på regionförvaltningsverkets webbplats 

Läs mer om Soteri-registret (Valvira

Information för privata serviceproducenter inom småbarnspedagogiken

Serviceproducenten gör ansökningarna och anmälningarna elektroniskt till Soteri. 
Du kan ansöka om tillstånd eller göra en ändringsanmälan i Soteris e-tjänst. Ansökan styrs automatiskt till rätt regionförvaltningsverk. Via e-tjänsten kan du också hantera dina egna kontaktuppgifter.

  • Som serviceproducentens enda namntecknare kan du identifiera dig i Soteris elektroniska ärendehantering till exempel med dina bankkoder. Serviceproducenten ska ge andra som uträttar ärenden i Soteri Suomi.fi-fullmakter. Anvisningar för att ge fullmakter hittar du på webbplatsen Suomi.fi. 
  • Bekanta dig också med Soteris anvisningar för e-tjänsterna (pdf).

Gå till Soteri-registrets e-tjänst

När det gäller serviceproducentens företagsuppgifter så utnyttjas uppgifterna i Företagsdatasystemet (FODS). Se alltså till att hålla ditt företags uppgifter uppdaterade även i FODS-tjänsten. Kontrollera att dina uppgifter är uppdaterade i FODS-tjänsten. 

Av uppgifterna i Soteri skapas en offentlig elektronisk informationstjänst som betjänar flera intressentgruppers och medborgares behov av information. I början publiceras inte serviceproducenternas kontaktuppgifter i den offentliga informationstjänsten. Innan kontaktuppgifterna publiceras kommer myndigheterna att kontakta serviceproducenterna direkt för att ta reda på om kontaktuppgifterna kan publiceras. Av grundad anledning kan serviceproducenten och ansvarspersonen förbjuda publiceringen av sina adress- och andra kontaktuppgifter. Läs mer om den offentliga informationstjänsten.

Observera att om du har angett att personuppgifter eller uppgifter om firma och företagsform inte ska publiceras i FODS-tjänsten kan myndigheten inte behandla din ansökan i Soteris e-tjänst endast med ditt FO-nummer. endast med ditt FO-nummer. I detta fall kan du inte använda e-tjänsten utan du måste lämna in ansökan med en pdf-blankett. Blanketterna finns på vår sida.

Alternativt kan du också ändra personuppgifterna eller uppgifterna om firma och företagsform till offentliga i FODS-tjänsten genom en ändringsansökan, varefter du kan använda Soteris e-tjänst som vanligt.

Se också Skatteförvaltningens anvisningar: Så här ansöker du om FO-nummer och anmäler dig till Skatteförvaltningens register i MinSkatt.

Uppgifterna har överförts från det gamla Valveri-registret till Soteri avgiftsfritt och i den form de har registrerats i Valveri. Kontrollera att dina uppgifter är uppdaterade (länk).

Regionförvaltningsverkets kundservice

Valviras kontaktuppgifter och rådgivning (frågor om lagen om tillsynen över social- och hälsovården och innehållet i ansökan): Registret för serviceproducenter (Soteri)

Teknisk rådgivning om Soteris e-tjänst:
[email protected] 

Vanliga frågor om att göra tillståndsansökningar eller anmälningar om ändring?

Se till att du har valt ansökan om småbarnspedagogik på förstasidan för Soteris e-tjänst. Småbarnspedagogiken finns längst ner av menyerna på förstasidan. Om du inte kan lägga till daghemmets uppgifter, är det sannolikt att du gör en ansökan om social- och hälsovård. 

Se även av Valviras anvisningar.

Om minst en ansökan har sparats som utkast, kan du inte börja göra en ny ansökan i e-tjänsten. Om knappen ”visa registeruppgifter eller gör ändringar” inte aktiveras, kontrollera att du inte har sparat ansökan som utkast i nedre delen av skärmen.

Vi rekommenderar att du slutför ansökan. Tekniskt sett kan du skicka en ansökan som inte är färdig, men handläggningen av ansökan fördröjs och handläggaren kommer att skicka tillbaka den till dig och be om tilläggsuppgifter. Observera att den färdiga ansökan ska innehålla till exempel alla bilagor.

På ansökans första sida under fältet för tilläggsuppgifter finns en punkt för följande bilagor: 

  • daghemsföreståndares examens- och arbetsintyg
  • utredning om anordnande av stöd
  • räddningsplan.

Bilagor som gäller företaget och de personer som utövar bestämmande inflytande bifogas till de punkter som separat reserverats för dem i ansökan.

Anvisningar

Blanketter