Vi är en ansvarsfull arbetsgivare
Vid regionförvaltningsverken satsar vi på att stärka en god arbetstagarupplevelse. Det är en viktig del av främjandet av vår arbetsgivarbild. Det är viktigt för oss att vår personal trivs, mår bra och är engagerade.
Våra utvecklingsriktlinjer för att främja arbetsgivarbilden
Våra ämbetsverks gemensamma nätverk för arbetsgivarbilden har utarbetat riktlinjer för utvecklingen. Riktlinjerna utgör den strategiska kärnan i främjandet av arbetsgivarbilden i våra ämbetsverk, ansvarsområden och olika funktioner 2023–2027. År 2023 fokuserade vi på att förankra utvecklingsriktlinjerna och omsätta dem i praktiken.
Våra utvecklingsriktlinjer omfattar utvecklingsobjekt som baserar sig på forskningsdata och som vi ämnar ta tag i vid regionförvaltningsverken. En del av dem gäller intern utveckling, såsom att stärka lyssnande ledarskap och personalens möjligheter att påverka. Våra utvecklingsriktlinjer ger också en forskningsbaserad bild av våra styrkor. Ett av dem gäller regionförvaltningsverkets anställdas starka erfarenhet av att vi utför ansvarsfullt arbete till förmån för människornas vardag.
Vi satsar på ledning och utveckling av kundupplevelsen
Temat för 2023 vid regionförvaltningsverken var ”Kundens sak är vår sak”. Vi stärkte den gemensamma förståelsen för kundupplevelsens betydelse på många olika sätt.
Regionförvaltningsverkens strategiska riktlinjer och värderingar skapar en stark riktning för en kundorienterad verksamhet. De grundläggande utgångspunkterna för vår verksamhet är kundernas behov, yrkesövergripande expertis samt ett starkt tväradministrativt samarbete. Tillsammans bygger vi upp en god kundupplevelse. Vi arbetar för våra kunder och med dem. Vi betjänar proaktivt, rättvist, snabbt och genom att samordna olika synvinklar.
Vid regionförvaltningsverken instämmer vi också i den offentliga förvaltningens löfte till samhället: den offentliga förvaltningen bygger upp en hållbar vardag för framtiden och ett samhälle som är fungerande och tryggt i alla situationer. I vårt dagliga arbete förverkligar vi också de strategiska riktlinjerna för att utveckla den offentliga förvaltningen. Vi erbjuder förutseende och effektiva tjänster för människors, företags och organisationers olika behov och situationer. Vi förnyar oss i tiden och utvecklar också våra tjänster tillsammans med kunderna. Vi tar i bruk ny teknik genom olika försök. Vårt mål är att trygga människoorienterade och jämlika tjänster i vårt samhälle som blir allt mångsidigare.
Temaåret ”Kundens sak är vår sak” var mycket synligt i vårt sektorsövergripande och tväradministrativa arbete. Regionförvaltningsverkens gemensamma kundservice inledde sin verksamhet hösten 2021 och verksamheten etablerades 2023. Kundservicen strävar efter att göra kommunikationen mellan regionförvaltningsverken och kunderna smidigare, vilket också underlättar experternas arbete. Kundservicen blev en del av regionförvaltningsverkens basverksamhet i början av 2024.
Ökade möjligheter till e-tjänster ledde också till nya tjänster som gagnar många kunder. Regionförvaltningsverken och Valvira förberedde sig på att ta i bruk det elektroniska registret över tjänsteproducenter Soteri. E-tjänsten för vatten- och miljötillstånd utvidgades så att den nu gäller alla ärenden mellan tillståndssökanden och myndigheten. Vi publicerade också instruktionsvideor som underlättar användningen av tjänsten. Regionförvaltningsverkets och Valviras gemensamma nya alkoholnäringsregister Allu togs i bruk. Arbetarskyddets elektroniska ärendehanteringssystem blev klart. Dessutom publicerade regionförvaltningsverken källkoden till testprogrammet Salvia, som de utvecklat för att övervaka webbplatsers tillgänglighet, både för icke-kommersiellt och kommersiellt bruk.
Vi stärkte personalens och ledningens kompetens i att utveckla och leda kundupplevelsen bland annat genom våra berättelser på intranätet och vid våra gemensamma workshoppar med NTM-centralerna. Vi har kopplat ledningen och utvecklingen av kundupplevelsen till vår nya RFV-NTM-strategi för 2024–2027. Varje anställd vid regionförvaltningsverket har en viktig roll i hurdan kundupplevelse kunden får tillsammans med oss. Det är vi själva som skapar kundupplevelsen – både genom förmåga och vilja att betjäna kunden på bästa möjliga sätt och genom att vägleda kunden att agera rätt. För detta behöver vi förståelse för kundservice, kunskap, färdigheter, erfarenhet och en positiv inställning till att ge betjäning.
Våra kunder drar nytta av de lösningar för automation och artificiell intelligens som vi skapar. Vi undersöker möjligheterna med artificiell intelligens till exempel i kundservicen och behandlingen av rutinmässiga ärenden. Vi utarbetade ämbetsverkens gemensamma riktlinjer för artificiell intelligens hösten 2023.
Verksamhetsmiljön för statens regionförvaltning kommer att förändras avsevärt under de närmaste åren. Vi fortsätter vårt målinriktade arbete med att leda och utveckla kundupplevelsen. Vi utvecklar sätt som främjar en kultur som värnar om en god kundupplevelse. Syftet med reformen av statens regionförvaltning är att stärka och förenhetliga tillstånds- och tillsynspraxisen och att göra tillståndsprocesserna och servicen smidigare.
En hållbar framtid skapas tillsammans och nära.