Beslutssammandrag om begäran om omprövning
Här hittar du sammandrag av beslut gällande begäran om omprövningar.
Man kan begära att regionförvaltningsverket omprövar vissa beslut som rör elever och studerande och som fattats av en utbildningsanordnare. Vi behandlar också begäran om omprövningar av beslut som gäller specialomsorg och specialomsorgsprogram.
Om du vill ha mer information om något beslut, vänligen kontakta registratorskontoret.
Mer information om begäran om information gällande våra handlingar och eventuella priser på dem finns på sidan Regionförvaltningsverkets informationstjänst.
Vi kompletterar sidan.
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Undervisningsväsendet
Beslutsdatum: 18.3.2024
Diarienummer: ESAVI/2266/2024
Utbildningsanordnaren avgör om syskon ska beaktas vid elevantagningen
Beskrivning av ärendet
En vårdnadshavare begärde i en begäran om omprövning att en tjänsteinnehavares beslut om vårdnadshavarens barns närskola upphävs och att barnet anvisas den skola som vårdnadshavaren önskar som närskola. Vårdnadshavaren motiverade sin begäran med en kortare och säkrare skolresa. Dessutom hänvisade vårdnadshavaren till att ett äldre syskon går i skolan i fråga.
Kommunen framförde i sitt utlåtande att man i beslutsfattandet hade följt de grunder för fastställande av närskola som den för undervisningen ansvariga nämnden fastslagit. Utifrån barnets hemadress hade tjänsteinnehavaren anvisat den skola inom vars elevupptagningsområde barnet bor som barnets närskola.
Beslut i ärendet
Regionförvaltningsverket avslog begäran om omprövning och ansåg att den kommunala tjänsteinnehavarens beslut är lagenligt.
Motiveringar för beslutet
En kommun ska anvisa läropliktiga barn en närskola enligt principen om närskola i 6 § i lagen om grundläggande utbildning. Kommunen kan styra beslutsfattandet genom sin indelning i elevupptagningsområden och andra elevantagningsgrunder. Kravet på jämlik behandling i 6 § i förvaltningslagen förutsätter att grunderna är sakliga och godtagbara. Tillämpningen av dem får inte heller leda till en lösning som strider mot lagen om grundläggande utbildning, så att principen om närskola som satts som utgångspunkt i lagen åsidosätts.
Regionförvaltningsverket ansåg att det hade varit rätt av kommunen att anvisa barnet en närskola enligt den årligen fastställda indelningen i elevupptagningsområden. I lagen om grundläggande utbildning föreskrivs inte att man ska beakta ett äldre syskons skolplats när en närskola anvisas. Nämnden som ansvarar för kommunens undervisning hade inte beslutat att tillämpa beaktandet av syskon i sitt beslutsfattande. Således hade man inte varit skyldig att som närskola anvisa barnet den skola som vårdnadshavaren önskade och där barnets syskon gick.
Tillämpade bestämmelser
Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 6 §
Förvaltningslag (434/2003) 6 §
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Undervisningsväsendet
Beslutsdatum: 6.10.2022
Diarienummer: ESAVI/19333/2022
En elev ska ges tillfälle att bli hörd innan beslut om särskilt stöd fattas
Beskrivning av ärendet
En vårdnadshavare krävde i en begäran om omprövning att undervisningschefens be-slut om ordnande av särskilt stöd för vårdnadshavarens barn upphävs till den del som gäller att undervisningsgruppen ska vara en specialklass och att undervisningen ska ordnas i en annan undervisningsgrupp.
Kommunen framförde i sitt utlåtande att undervisningschefen och vårdnadshavaren hade diskuterat barnets stödbehov per telefon och varit av samma åsikt om att en specialklass är det bästa alternativet för barnet. En plats i specialklass hade sökts utifrån en pedagogisk utredning och ett läkarutlåtande. Vårdnadshavarna hade under-tecknat den pedagogiska utredningen som en ansökan om en plats i specialklass.
Beslut i ärendet
Regionförvaltningsverket upphävde undervisningschefens beslut eftersom det i beslutsfattandet hade skett ett fel i förfarandet.
Motiveringar för beslutet
Enligt 17 § 3 mom. i lagen om grundläggande utbildning får ett beslut om särskilt stöd inte meddelas innan utbildningsanordnaren hört eleven och dennes vårdnadshavare eller lagliga företrädare enligt 34 § i förvaltningslagen.
I detaljmotiveringen till 17 § i regeringens proposition om ändring av lagen om grund-läggande utbildning (RP 109/2009) konstateras att beslutsfattningen ska föregås av att utbildningsanordnaren hör eleven och dennas vårdnadshavare eller lagliga företrädare i enlighet med 34 § i förvaltningslagen samt av att en pedagogisk utredning om eleven tas fram. Elevens egen åsikt ska dokumenteras med hänsyn till ålder och ut-vecklingsnivå. Det finns inte något närmare bestämt i förvaltningslagen om på vilket sätt hörandet ordnas i praktiken. Det viktiga är att parterna ges tillfälle att uttala sina åsikter i ärendet och med förklaringar till redogörelser som kan ha betydelse för ett avgörande.
Utifrån utredningen i ärendet gick det inte att konstatera att barnet skulle ha getts tillfälle att uttala sin åsikt i det ärende om ordnande av särskilt stöd som gällde bar-net. Då beslutet fattades hade det således skett ett fel i förfarandet (fel som gäller hörande). Därför ansåg regionförvaltningsverket att undervisningschefens beslut skulle upphävas.
Tillämpade bestämmelser
Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 17 §
Förvaltningslag (434/2003) 34 §
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland
Undervisningsväsendet
Beslutsdatum 3.7.2020
diarienummer LSSAVI/7835/2020 och LSSAVI/8135/2020
En elev har rätt att fortsätta sin skolgång i en sekundär skola, om det inte entydigt har beslutats om skolplats för viss tid
Beskrivning av ärendet
I begäran om omprövning yrkades det att rektorns beslut om att inte bevilja en sekundär studieplats upphävs.
Rektorn ansåg att vardera eleven hade beviljats en sekundär studieplats för ett läsår i sänder. Rektorn åberopade det principbeslut som kommunens undervisningsnämnd fattat om antagning som elev, enligt vilket en sekundär studieplats kan beviljas för viss tid. Skolornas undervisningsgrupper var fulla, varför det inte var möjligt att ta emot sekundära elever under det kommande läsåret.
I det första fallet hade rektorn fattat beslut om en sekundär studieplats tills vidare för en elev som inledde sin femte årskurs när den grundläggande utbildningen började. I fråga om den andra årsklassen hade rektorn fattat ett tidsbestämt beslut och i fråga om den tredje och fjärde årsklassen inget beslut alls. I det andra fallet hade rektorn ursprungligen anvisat skolan som närskola för eleven, men på basis av en kompletterande utredning hade rektorn fattat ett nytt beslut och bytt skolan från närskolan till en sekundär skola. Beslutet hade fattats för den första årsklassen, men det hade inte delgetts vårdnadshavaren. Rektorn hade inte i sitt telefonsamtal med vårdnadshavaren nämnt att beslutet hade fattats för ett läsår. I fråga om den andra och tredje årsklassen hade rektorn inte fattat skriftliga beslut.
Beslut i ärendet
Regionförvaltningsverket upphävde två av rektorns beslut genom vilka eleverna inte hade beviljats en sekundär studieplats för det följande läsåret. Regionförvaltningsverket ansåg att eleverna och deras vårdnadshavare med stöd av principen om skydd för berättigade förväntningar i 6 § i förvaltningslagen hade rätt att lita på att eleverna får fortsätta som sekundära elever i skolan till utgången av den sjätte årsklassen.
Grunder för beslutet
Regionförvaltningsverket konstaterade att det centrala innehållet i principen om skydd för berättigade förväntningar är förvaltningskundens rätt att lita på att myndigheten följer sitt beslut och inte undanröjer ett beslut som skyddar en fördel eller rättighet för kunden utan någon lagstadgad grund. Principen framgår för sin del av bestämmelserna om rättelse av sakfel i 50 § i förvaltningslagen. En myndighet kan med stöd av bestämmelsen i fråga undanröja endast ett beslut som är behäftat med sakfel eller ett fel i förfarandet. För att ett beslut ska kunna undanröjas till en parts nackdel krävs dessutom i princip att parten samtycker till rättelsen.
I det första fallet ansåg regionförvaltningsverket att ett beslut som fattats tills vidare när den grundläggande utbildningen inleddes var lagenligt och att det således inte fanns någon grund för att undanröja beslutet och behandla ärendet på nytt med stöd av 50 § i förvaltningslagen. Undanröjandet av beslutet skulle i vilket fall som helst ha förutsatt vårdnadshavarnas samtycke. I det andra fallet hade familjen enligt regionförvaltningsverkets uppfattning rätt att lita på att eleven kan fortsätta skolgången i skolan tills lågstadiet avslutas; ett beslut som fattats för viss tid när den grundläggande utbildningen inleddes hade inte delgetts familjen på det sätt som förutsätts i förvaltningslagen, så att familjen hade fått kännedom om att skolplatsen var för viss tid och dessutom vid behov kunnat söka ändring i beslutet, och rektorn hade inte över huvud taget fattat skriftliga beslut för de två följande årsklasserna.
Regionförvaltningsverket påpekade också att enligt 2 § 3 mom. i grundlagen ska myndigheterna i sin verksamhet noggrant följa lagstiftningen. Utbildningsanordnaren ska låta bli att tillämpa det beslut som styr antagningen som elev, om iakttagandet av beslutet skulle leda till en lagstridig lösning. Iakttagandet av beslutet i fråga om den sekundära skolplatsens visstidskaraktär skulle strida mot principen om skydd för berättigade förväntningar och borde därför inte ha tillämpats.
Mer information:
- Lag om grundläggande utbildning
- Förvaltningslag