Regionförvaltningsverket i Norra Finland
Räddningsväsendet och beredskapen
Datum för avgörande 1.6.2023
Diarienummer PSAVI/14782/2022
Ersättning av frånvaro av heltidsanställd personal som uppfyller behörighetsvillkoren med inkompetent personal
Beskrivning av ärendet
Regionförvaltningsverket utredde på basis av en anmälan om räddningsverket ersätter frånvaro av heltidsanställd personal som uppfyller behörighetsvillkoren med så kallad inkompetent personal. Med inkompetent personal avsågs i detta sammanhang personal som deltar i räddningsväsendet och som inte har behörighet enligt 57 § i räddningslagen (379/2011) eller dispens enligt 58 § i räddningslagen att utföra uppgifter vid räddningsverket.
Enligt anmälan har räddningsverket handlat lagstridigt i ärendet när det för korta tidsbundna tjänste- eller arbetsavtalsförhållanden anställt personer som inte har haft den behörighet som förutsätts i räddningslagen. Man har agerat lagstridigt också i de fall var räddningsverket inte före anställningen av en obehörig person har utrett möjligheten att skaffa en person som uppfyller behörighetsvillkoren för arbetsskiftet i fråga, även om man varit tvungen att betala övertidsersättning för arbetet.
I redogörelsen framfördes inget särskilt skäl som förutsätts i lagen eller ett beslut om avvikelse av kommunen. Ett beslut om undantag från behörighetsvillkoren borde ha fattats med motiveringar, eftersom det alltid ska finnas någon grund för undantaget och det kräver särskild prövning.
Enligt räddningsverkets redogörelse har räddningsverket varit tvunget att ersätta frånvaro av heltidsanställd personal som uppfyller behörighetsvillkoren med inkompetent personal. Orsakerna till detta har bl.a. varit arbetsdomstolens beslut om att definiera beredskap som arbetstid, den rådande bristen på utbildade räddningsmän i Finland och det redan stora antalet övertid för den ordinarie personalen.
Enligt redogörelsen har inga separata beslut fattats om korta och plötsligt tvingande vikariat i enlighet med rådande och vedertagen praxis. Vid räddningsverket har den tillämpade praxisen varit att en vikarie för plötslig frånvaro, när det är nödvändigt att få en vikarie, ordnas genom kallelse till övertidsarbete, skiftbyte eller genom att utreda användbarheten hos personer som är kända och som uppfyller behörighetsvillkoren. Om en vikarie inte fås genom ovan nämnda åtgärder, utses till vikarie en person som inte uppfyller de särskilda behörighetsvillkoren. Även då förutsätts att den som utnämns till vikarie har faktisk behörighet att arbeta som vikarie både i fråga om utbildning och funktionsförmåga. Som sistnämnda vikarier har oftast anlitats erfarna avtalsbrandmän som är väl förtrogna med uppgiften.
Räddningsverket berättar att det till följd av klagomålet har ändrat den ovan beskrivna etablerade praxisen så att tjänsteinnehavarbeslut om utnämning till vikarie även fattas för korta vikariat.
Beslut i ärendet
Regionförvaltningsverket konstaterar i sitt beslut att räddningsverket har försummat sina lagstadgade skyldigheter och brutit mot lagen när det ersatt frånvaro i huvudsyssla och av personal som uppfyller behörighetsvillkoren med så kallad inkompetent personal. Räddningsverket har vid anlitande av inkompetent personal inte motiverat avvikelsen från de särskilda behörighetsvillkoren och har inte lyft fram nödvändigheten av avvikelser. Ett motiverat skriftligt beslut om utnämning av en obehörig person har inte fattats i enlighet med lagen. Därför har garantierna för god förvaltning och rättsskydd inte uppfyllts vid utnämningen till visstidsanställningen.
Regionförvaltningsverket i Norra Finland fäster räddningsverkets uppmärksamhet vid det lagstridiga förfarandet när inkompetent personal utnämns för att ersätta frånvaro av heltidsanställd personal som uppfyller behörighetsvillkoren.
Grunder för beslutet
Ett anställningsförhållande i huvudsyssla och deltagande i räddningsverksamheten vid räddningsverket är sådana faktorer som när de uppfylls ställer särskilda behörighetsvillkor som föreskrivits för personal i huvudsyssla som deltar i räddningsverksamheten. Enligt räddningslagens beredningsmaterial (RP 257/2010) är det motiverat att ställa särskilda behörighetsvillkor för räddningsväsendets personal, eftersom personalen arbetar med uppgifter där arbetstagarnas egen, de hjälpbehövandes och samhällets säkerhet förutsätter yrkesskicklighet på en viss nivå. Hur mycket personen deltar i räddningsverksamheten är inte avgörande, liksom inte heller under vilken tjänste- eller uppdragsbeteckning personen arbetar eller vilket annat arbete personen utför än att delta i räddningsverksamheten i räddningsverkets tjänst.
Med stöd av räddningslagen eller statsrådets förordning om räddningsväsendet är det inte möjligt att avvika från behörighetsvillkoren på annat sätt än med stöd av dispens som beviljats av inrikesministeriet (Räddningslagen 379/2011, 58 §). Lagen om kommunala tjänsteinnehavare (304/2003) ger på vissa villkor av särskilda skäl möjlighet att avvika från de särskilda behörighetsvillkoren i enskilda fall, men även då endast vid anställning i tjänsteförhållande för viss tid.
Räddningsverket har vid utnämningen till en visstidstjänst tillämpat 6 § 2 mom. i lagen om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden (304/2003). Regionförvaltningsverket ansåg att om en kommun eller ett välfärdsområde beslutar om att avvika från de särskilda behörighetsvillkoren enligt 6 § 2 mom. ska det vara fråga om ett enskilt fall som det finns särskilda skäl för. Beslut om avvikelse ska fattas jämte motivering. I lagens beredningsmaterial har framförts (RP 196/2002 s. 32) att ett sådant fall kan vara till exempel en situation där det på grund av brist på arbetskraft inte finns personer som uppfyller behörighetsvillkoren. Framförandet av särskilda skäl och betydelsen av motiveringarna har betonats i flera av HFD:s avgöranden (HFD 1978 II 31, HFD 1980 II 22 och HFD 29.7.2008 T 1772). Således kräver en avvikelse från de särskilda behörighetsvillkoren för räddningsväsendets personal särskild prövning.
Regionförvaltningsverket konstaterade dessutom att det i beredningsmaterialet till lagen om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden (RP 196/2002) har antecknats att bestämmelsen inte ingriper i de bestämmelser i speciallagstiftningen som definierar användningen av tjänsteförhållanden. Med beaktande av detta kan bestämmelsen inte utan särskilda motiveringar möjliggöra avvikelser från de särskilda behörighetsvillkoren för räddningsväsendets personal som anges i räddningslagen.
Grundlagsutskottet har för sin del i sitt utlåtande (GrUU 64/2002 rd) fastställt att en person kan anställas i ett tjänsteförhållande för viss tid trots de särskilda behörighetsvillkor som föreskrivits, om kommunen av särskilda skäl i ett enskilt fall med stöd av 6 § 2 mom. i tjänsteinnehavarlagen (304/2003) så beslutar. Avvikelse kan komma i fråga i en situation där de uppgifter som hör till tjänsten nödvändigtvis måste skötas och det på grund av brist på arbetskraft inte finns tillgång till en person som uppfyller behörighetsvillkoren för ett tjänsteförhållande för viss tid.
Regionförvaltningsverket konstaterade att arbetsgivarens möjligheter att ändra behörighetsvillkoren genom egna beslut endast har begränsats till att skärpa kraven. Det är inte möjligt att lindra behörighetsvillkoren (HFD 1981 II 37, HFD D:849/35/83, HFD 16.11.1989/4166 och HFD 19.8.1993/2884). Det är inte alls möjligt att avvika från de särskilda behörighetsvillkoren när det är fråga om anställning av en person i ett tjänsteförhållande som gäller tills vidare.
När en person anställs i ett tjänsteförhållande för viss tid trots ett särskilt behörighetsvillkor har en utgångspunkt som betonar rättsskyddet varit att visstidsanställningen inte får användas för att kringgå behörighetsvillkoren. Om en person utnämns till ett tjänsteförhållande för viss tid för att sköta uppgifter som helt eller huvudsakligen hör till en vakant tjänst, ska benämningen på tjänsten i fråga användas och de behörighetsvillkor som föreskrivs för tjänsten tillämpas också i ett tjänsteförhållande för viss tid. (FvUB 5/1994)
Centrala tillämpade författningar
- Grundlagen (731/1999) 2 §, 124 §
- Räddningslagen (379/2011) 57 §
- Lagen om ordnande av räddningsväsendet (613/2021) 17 §
- Lagen om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden (304/2003) 6 §