Tillståndsrådgivning för projekt för kritiska råmaterial 

Vi ger råd och hjälper i frågor som gäller projekt för kritiska råmaterial. Genom oss får du information om bland annat hurdana tillstånd som eventuellt behövs för projektet. 

Dessutom samordnar vi tillståndsprocessen för  strategiska projekt till exempel genom att följa upp att ansökningarna behandlas inom den utsatta tiden.

Du kan kontakta oss per e-post [email protected].
Vänligen observera att vi inte ger råd gällande finansiering eller investeringar.

Kritiska råmaterial är material av ekonomisk betydelse som inte är energi- eller jordbruksråvaror. De är utsatta för höga försörjningsrisker ofta för att försörjningen är starkt koncentrerad till några få länder. 

Följande råmaterial ska betraktas som kritiska: 
- i oförädlad form, i varje förädlingsstadium och när de förekommer som en biprodukt av andra utvinnings-, förädlings- eller materialåtervinningsprocesser 

 
•    antimon
•    arsenik
•    baryt
•    bauxit/aluminiumoxid/aluminium
•    beryllium
•    bor
•    flusspat
•    fosfor
•    gallium
•    germanium
•    grafit
•    hafnium
•    helium
•    lätta sällsynta jordartsmetaller
•    kobolt
•    kokskol
•    koppar
•    litium
•    fältspat
•    magnesium
•    mangan
•    nickel – batterikvalitet
•    niob
•    kiselmetall
•    platinagruppens metaller
•    fosforit
•    tunga sällsynta jordartsmetaller
•    skandium
•    strontium
•    tantal
•    titanmetall
•    vanadin
•    vismut
•    volfram
 

Förteckningen uppdaterades 10.1.2025. Europeiska kommissionen kan göra ändringar i förteckningen. De aktuella uppgifterna hittar du i EUR-Lex. 

Länken till EUR-Lex hittar du längst ner på den här sidan.
 

Med ett projekt för kritiska råmaterial avses ett projekt där

  • kritiska råmaterial utvinns, förädlas eller materialåtervinns eller
  • det planeras en anläggning eller betydande utvidgning eller ändrad användning av en befintlig anläggning 

Utvinning 

  • Med utvinning avses utvinning av malm och mineral från den ursprungliga källan som en huvudprodukt eller en biprodukt. 
  • Utvinning omfattar mineralförekomster
    • under jord
    • mineralförekomster under och i vatten
    • saltlösning.
  • Utvinning omfattar även utvinning av kritiska råmaterial från växtprodukter, till exempel träd.

Förädling

  • Med förädling avses alla processer som omvandlar råmaterial till ekonomiskt användbara former. 
  • Sådana processer är
    • fysiska, kemiska och biologiska processer
    • omvandlingen av ett råmaterial från malm, mineral, växtprodukter eller avfall till rena metaller eller legeringar 
    • anrikning, separation, smältning och raffinering

Metallbearbetning och vidare omvandling till intermediära produkter och slutprodukter räknas inte som förädling. 

Materialåtervinning 

  • Materialåtervinning innebär att avfallsmaterial återvinns till produkter, material eller ämnen.
  • Återvinningen kan göras antingen för det ursprungliga ändamålet eller för andra ändamål.
  • Materialåtervinning omfattar återvinning av dött organiskt material.
  • Materialåtervinning avser inte
    • energiåtervinning
    • återvinning av avfall till bränsle eller för markfyllning 

Europaparlamentets och rådets förordning om kritiska råmaterial (CRMA) trädde i kraft den 23 maj 2024.

Syftet med förordningen är att säkra tillgången till kritiska råmaterial i EU. Förordningen stöder EU-ländernas ekonomi och minskad användning av fossila bränslen. 

I Finland är det Regionförvaltningsverket i Norra Finland som innehar uppdraget som kontaktmyndighet enligt förordningen.

Du hittar en länk till förordningen längst ner på sidan. 

Kontaktpunktsmyndigheten samordnar tillståndsprocessen för projekten och hjälper den som svarar för projektet att förstå centrala administrativa frågor i samband med projektet.

I Finland är Regionförvaltningsverket i Norra Finland riksomfattande kontaktmyndighet för projekt för kritiska och strategiska råmaterial.

Du kan skicka oss frågor och handlingar på adressen [email protected]

Använd krypterad e-post om du skickar material som innehåller sekretessbelagda eller annars känsliga uppgifter. Den maximala storleken för e-posten inklusive bilagor är 50 Mb. Om bilagorna är för stora så kan du minska filstorleken eller skicka bilagorna i flera olika e-postmeddelanden. Kom ihåg att det är avsändaren som svarar för att meddelandet kommer fram till myndigheten. 

Skicka e-post med en krypterad anslutning. 

Du kan även skicka handlingar per post till adressen

Regionförvaltningsverket i Norra Finland
Ansvarsområdet för miljötillstånd
PB 6, 13035 AVI

Strategiska projekt

Projekt som rör strategiska råmaterial kan ansöka om status som strategiskt projekt hos Europeiska kommissionen. Projekt för utvinning, förädling eller materialåtervinning ses som strategiska projekt. Även substitutionsprojekt som främjar produktionen av råmaterial som ersätter strategiska råmaterial kan vara strategiska projekt. 

Närmare kriterier för strategiska projekt finns uppräknade i förordningen om kritiska råmaterial. 

Vi svarar för beräkningen av tidsfristerna för förfarandet som rör tillstånd för strategiska projekt och eventuella förlängningar av tidsfristen. Vi gör även upp en detaljerad tidtabell för projektets tillståndsprocess i nära samarbete med den som svarar för projektet och andra myndigheter som deltar i tillståndsprocessen. Vid behov uppdaterar vi tidtabellen.

Strategiska råmaterial är sådana kritiska råmaterial som är av hög strategisk betydelse för den inre marknadens funktion i EU. De används för den gröna och den digitala omställningen samt för försvars- och flygtillämpningar. 

Den uppskattade efterfrågan på strategiska råmaterial kännetecknas av ett betydande gap mellan global tillgång och förväntad efterfrågan. Därtill är det svårt att öka produktionen av strategiska råmaterial. 

Följande råmaterial ska betraktas som strategiska 
- i oförädlad form, i varje förädlingsstadium och när de förekommer som en biprodukt av andra utvinnings-, förädlings- eller materialåtervinningsprocesser

  • bauxit/aluminiumoxid/aluminium
  • bor – metallurgisk kvalitet
  • gallium
  • germanium
  • grafit – batterikvalitet
  • kiselmetall
  • kobolt
  • koppar
  • litium – batterikvalitet
  • magnesiummetall
  • mangan – batterikvalitet
  • nickel – batterikvalitet
  • platinagruppens metaller
  • sällsynta jordartsmetaller för permanentmagneter (Nd, Pr, Tb, Dy, Gd, Sm och Ce)
  • titanmetall
  • vismut
  • volfram

Förteckningen uppdaterades 24.2.2025. Europeiska kommissionen kan göra ändringar i förteckningen. De aktuella uppgifterna hittar du i EUR-Lex. 

Länken till EUR-Lex hittar du längst ner på den här sidan. 

 

Status som strategiskt projekt påverkar på följande sätt:

  • Förfarandet som rör tillstånd för strategiska projekt ska genomföras inom en utsatt tid som föreskrivs i förordningen. 
  • Ansökan om tillstånd som gäller projektet ges företräde i regionförvaltningsverket i relation till andra tillståndsansökningar enligt miljöskyddslagen och vattenlagen.
  • Ärenden som rör projektet är föremål för brådskande hantering i fullföljdsdomstolarna.
  • Ett projekt kan i tillståndsprövningen anses vara av ett allt överskuggande allmänintresse som kan göra det möjligt att avvika från miljömålen för vattenvården eller skydd av område som ingår i nätverket Natura 2000. 


Status som strategiskt projekt påverkar varken förutsättningarna för beviljande av tillstånd eller bestämmelserna som ska begränsa förorening av miljön. En sådan status försämrar inte heller kraven på miljöskyddets nivå eller miljöbedömningarnas kvalitet som ställs på projekten.

Närmare information om status som strategiskt projekt, ansökningsanvisningar och ansökningsblanketten hittar du på Europeiska kommissionens webbplats:

Vanliga frågor:

Frågor om ansökningsprocessen kan även skickas direkt till Europeiska kommissionen på adressen [email protected].

 

Tillståndsprocessen för strategiska projekt 

Tillståndsprocessen betyder den process under vilken tillstånden som krävs för att bygga och genomföra projektet behandlas. Sådana är till exempel byggnadstillstånd, kemikalietillstånd och nätanslutningstillstånd samt gruv- och miljötillstånd. 

Vid strategiska projekt svarar vi för 

  • beräkningen av tidsfrister för tillståndsprocessen och eventuella förlängningar
  • att göra upp en detaljerad tidtabell för tillståndsprocessen i samarbete med den som ansvarar för projektet och andra myndigheter
  • att uppdatera tidtabellen vid behov.

Beräkningen av tidsfristen för tillståndsprocessen börjar när myndigheten som behandlar ärendet fastställer att den första ansökan innehåller tillräckliga uppgifter eller att bedömningsrapporten över miljökonsekvenserna har lämnats till myndigheten. Beräkningen av tidsfristen upphör när myndigheten meddelar ett beslut på den sisa ansökan. 

Vi meddelar den som svarar för projektet när tidsfristberäkningen börjar och upphör samt om eventuella ändringar.

Tidsfristerna för tillståndsprocessen som rör tillstånd för strategiska projekt är följande 

  • 27 månader om projektet avser utvinning
  • 15 månader för projekt som endast omfattar förädling eller materialåtervinning

Om projektet var i tillståndsförfarande redan innan det erkändes som strategiskt projekt får tillståndsprocessen inte överstiga

  • 24 månader om projektet avser utvinning
  • 12 månader för projekt som endast omfattar förädling eller materialåtervinning.

Om projektet kräver en miljökonsekvensbedömning börjar beräkningen av tidsfristen för tillståndsprocessen efter att bedömningsrapporten är inlämnad. Om rapporten behöver kompletteras efter hörandet beräknas tiden mellan den utsatta tiden för kompletteringen och inlämningen inte med i tiden för tillståndsprocessen. 

En överskridning av tidsfristerna för tillståndsprocessen medför inga sanktioner för myndigheten. Finska staten ska emellertid säkerställa att de myndigheter som behandlar ärendet har tillräckliga resurser och personal för att kunna behandla ärendena inom den tidsfrist som anges i EU-förordningen. Den som ansvarar för projektet och myndigheterna som deltar i behandlingen av tillståndsprocessen ska dessutom genom sin egen verksamhet säkerställa att det är möjligt att behandla tillståndsprocessen enligt tidsfristerna.
 

 

I undantagsfall kan vi förlänga tidsfristen för behandlingen av tillståndsprocessen om det krävs på grund av det strategiska projektets karaktär, komplexitet, plats eller storlek. 

Det är möjligt att förlänga tidsfristen innan tidsfristerna löper ut 

  • med tre månader om projektet inbegriper enbart förädling eller materialåtervinning
  • med sex månader om projektet inbegriper utvinning

Grunder för förlängning av tidsfristen skulle till exempel kunna inbegripa oförutsedda omständigheter som gör att man behöver komplettera eller slutföra miljöbedömningar med anknytning till projektet.

Myndigheten som behandlar ärendet ska ge oss ett förslag på förlängning av tidsfristen och motivera den.

Om tidsfristen förlängs meddelar vi det skriftligen till den som ansvarar för projektet. Samtidigt berättar vi motiveringen till beslutet och den nya tidpunkten då tillståndsprocessen upphör. Beslutet kan inte överklagas.

Vi gör upp en detaljerad tidtabell för tillståndsprocessen tillsammans med den som ansvarar för projektet och de myndigheter som deltar i tillståndsprocessen. Vi gör upp tidtabellen inom en månad efter att den första ansökan har fastställts vara tillräcklig eller miljökonsekvensbeskrivningen har lämnats in. Den projektansvarige ska publicera tidtabellen på sin webbplats. 

Vi uppdaterar tidtabellen om tidpunkten då tillståndsprocessen upphör ändras avsevärt.

 

De tillstånd och förfaranden som behövs för det strategiska projektet beror på vilket slags projekt det är fråga om. 

Nedan listas exempel på tillstånd och förfaranden som eventuellt behövs för att genomföra projektet.

Tillstånden och skyldigheterna som krävs för projektet kan även läsas på webbplatsen Suomi.fi. Du hittar en länk till Suomi.fi-tjänsten längst ner på sidan.

I frågor som rör behovsprövning av tillstånd kan man kontakta den myndighet som behandlar ärendet.

Ansökningar och handlingar för projekten kan skickas digitalt till myndigheterna via tjänsten Tillstånd och tillsyn samt via myndigheternas egna digitala kanaler. Tjänsten Tillstånd och tillsyn utvecklas fortgående för att bättre motsvarar både verksamhetsutövares och myndigheters behov. Målet är att erbjuda kunderna en e-tjänstkanal och göra samarbetet mellan myndigheterna smidigare. 

Du hittar länken till tjänsten Tillstånd och tillsyn längst nere på sidan.

 

  • Projekttillstånd för anläggning av högspänningsledning
    • Elmarknadslag (588/2013)
  • Tillstånd enligt gruvlagen
    • Gruvlag (621/2011)
  • Tillstånd att rubba en fast fornlämning
    • Lag om fornminnen (295/1963)
  • Tillstånd och förfaranden för kemikaliesäkerhet
    • Lag om säkerhet vid hantering av farliga kemikalier och explosiva varor (390/2005)
  • Flyghindertillstånd
    • Luftfartslag (864/2014)
  • Byggnadstillstånd för rörsystem för naturgas och biogas och tillstånd för upplagring av naturgas och biogas
    • Statsrådets förordning om säkerhet vid hantering av naturgas (551/2009)
  • Undantag från förbudet mot att förstöra eller försämra naturtyper
    • Naturvårdslag (9/2023)
  • Undantag från skydd av typer av vattennatur
    • Vattenlag (587/ 2011)
  • Tillstånd och förfaranden enligt bygglagen
    • Bygglag (751/2023)
  • Tillstånd för tillverkning och lagring av explosiva varor
    • Lag om säkerhet vid hantering av farliga kemikalier och explosiva varor (390/2005)
  • Samtycke till byggande i den ekonomiska zonen
    • Lag om Finlands ekonomiska zon (1058/2004)
  • Vattenhushållningstillstånd
    •  Vattenlag (587/ 2011)
  • Miljötillstånd
    • Miljöskyddslag (527/2014)
  • Miljökonsekvensbedömning 
    • Lag om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning (252/2017)

Förteckningen uppdaterades 24.5.2025.

Myndigheter som behandlar ett ärende som gäller strategiska projekt ska

  • förmedla information till kontaktpunktsmyndigheten om det aktuella skedet i behandlingen av ett ärende som gäller ett strategiskt projekt, till exempel när ärendet inleds och om det finns behov att komplettera ansökan eller bedömningsrapporten. Likaså när ansökan innehåller tillräckliga uppgifter och beslutet har meddelats. 
  • vid behov föreslå en förlängning av behandlingstiden för ärendet för kontaktpunktsmyndigheten och motivera den.
  • delta i uppgörandet av tidtabellen för tillståndsprocessen för det strategiska projektet.

Publiceringen av webbplatsen ingår i ett projekt som finansieras av miljöministeriet. Finansieringskällan är Europeiska unionens NextGenerationEU.

EU-flaggan och text Finansieras av Europeiska unionen NextGenerationEU