Vi är en ansvarsfull arbetsgivare
Vid regionförvaltningsverken satsar vi på att stärka en god arbetstagarupplevelse. Det är en viktig del av främjandet av vår arbetsgivarbild. Det är viktigt för oss att vår personal trivs, mår bra och är engagerad.
År 2025 är regionförvaltningsverkens sista verksamhetsår före övergången till Tillstånds- och tillsynsverket (TTV), som inleder sin verksamhet 1.1.2026. Satsningar på arbetsgivarbilden kommer att göras på ett mångsidigt sätt också i den nya myndigheten. Projektet för att bereda verkställandet av regionförvaltningsreformen inleddes. I projektet har regionförvaltningsverken fört en ansvarsfull arbetsgivarpolitik genom att göra personalen delaktig och höra personalen på ett mångsidigt sätt.
Våra utvecklingsriktlinjer för att främja arbetsgivarbilden
Våra ämbetsverks gemensamma nätverk för arbetsgivarbilden har utarbetat riktlinjer för utvecklingen. Riktlinjerna utgör den strategiska kärnan i främjandet av arbetsgivarbilden i våra ämbetsverk, ansvarsområden och olika funktioner åren 2023–2027. År 2024 fokuserade vi på att förankra utvecklingsriktlinjerna och omsätta dem i praktiken. Ett exempel på detta arbete var en temavecka som fokuserade på arbetstagarupplevelsen då det ordnades Töissä avissa-evenemang. Vi strävar efter att göra regionförvaltningsverket mer känt genom att delta i rekryteringsmässor och öka vår synlighet på sociala medier.
Våra utvecklingsriktlinjer omfattar utvecklingsobjekt som baserar sig på forskningsdata och som vi ämnar ta tag i vid regionförvaltningsverken. En del av dem gäller intern utveckling, såsom att stärka lyssnande ledarskap och personalens möjligheter att påverka. I och med att användningen av artificiell intelligens blir vanligare i framtiden är det också viktigt att fundera på de etiska principerna för artificiell intelligens. Centrala teman är då transparens, människoorientering och ansvarsfullhet. Våra utvecklingsriktlinjer ger också en forskningsbaserad bild av våra styrkor. En av dem gäller regionförvaltningsverkets anställdas starka upplevelse av att vi utför ett ansvarsfullt arbete som gynnar människornas vardag.
Vi satsar på ledning och utveckling av kundupplevelsen
Temat för år 2024 vid regionförvaltningsverken var det förvaltningsövergripande arbetet. Förvaltningsövergripande arbete är en naturlig del av vår verksamhet och vårt hållbarhetsarbete inom våra verksamhetsområden. Vi har ett mycket brett och förvaltningsövergripande intressegrupps- och nätverkssamarbete. Viktiga samarbetspartner på bland annat regional och lokal nivå är andra statliga myndigheter, välfärdsområdena, kommunerna, näringslivet och organisationer. Genom förvaltningsövergripande samarbete vill vi öka genomslagskraften för kunder, företag och hela samhället. Vårt regionala samarbete är också en central del av vår kundinriktade verksamhet. Särskilt social hållbarhet, en av hörnstenarna för hållbar utveckling, kräver förvaltningsövergripande arbete av myndigheterna.
Under granskningsåret utvärderade vi följande förvaltningsövergripande verksamhetssätt på olika håll i Finland:
• Regionförvaltningsverket i Södra Finland: Forumet Invid spåret
• Regionförvaltningsverket i Östra Finland: Ett hållbart och övergripande säkert östra Finland
• Regionförvaltningsverket i Lappland: De nordliga regionförvaltningarnas HNC-samarbetsforum
• Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland: Minoritetsfrågor och kulturell mångfald
• Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland: Forumet för gårdstillsyn och tillstånd
• Regionförvaltningsverket i Norra Finland: Beredskapsövningen POHJOINEN SÄDE24
Vid regionförvaltningsverken instämmer vi också i den offentliga förvaltningens löfte till samhället: den offentliga förvaltningen skapar en hållbar vardag i framtiden och ett tryggt och fungerande samhälle i alla situationer. I vårt dagliga arbete förverkligar vi också de strategiska riktlinjerna för reformen av den offentliga förvaltningen. Vi erbjuder förutseende och effektiva tjänster för människors, företags och organisationers olika behov och situationer. Vi förnyar oss i tiden och utvecklar också våra tjänster tillsammans med kunderna. Vi tar i bruk ny teknik genom olika försök. Vårt mål är att trygga människoorienterade och jämlika tjänster över hela landet i ett alltmer mångfaldigt samhälle.
Vi utvecklar också praxis som främjar en kultur som värnar om en god kundupplevelse. Syftet med reformen av statens regionförvaltning är att stärka och harmonisera tillstånds- och tillsynspraxisen och att göra processerna och servicen smidigare. En hållbar framtid skapas tillsammans och nära.