En gäldenär ska enligt 10 § 1 momentet i indrivningslagen ersätta borgenären för skäliga kostnader för indrivningen. I samband med att revideringen av lagen om indrivning av fordringar trädde i kraft år 2013 förtydligades lagens språkdräkt enligt de grunder som noggrannare framgår av regeringens proposition (RP 57/2012 rd). I förarbetet har man bland annat konstaterat att gäldenären ansvarar för ersättning av indrivningskostnaderna enbart gentemot innehavaren av huvudfordran. En indrivningsbyrå eller en annan uppdragstagare har därför inte rätt att för egen räkning kräva gäldenären på ersättning för indrivningskostnaderna. Uppdragstagare får av gäldenären som kostnader för indrivning kräva maximalt det belopp som borgenären enligt avtalet med uppdragstagaren har betalat eller är skyldig att betala uppdragstagaren. I regeringens proposition konstateras dessutom att om en gäldenär bestrider korrektheten av indrivningskostnaderna för uppdragstagarens indrivning, är borgenären skyldig att bevisa att den de facto har betalat eller är skyldig att betala uppdragstagaren det belopp som man kräver av gäldenären som indrivningskostnader.
Kostnadsmotsvarigheten som förutsätts i 10 § 1 momentet i indrivningslagen måste förverkligas för att den ursprungliga borgenären i samband med överföringen av huvudfordran ska kunna överföra fordringsrätten till indrivningskostnaderna till den nya borgenären och för att indrivningsbyrån för den nya borgenärens räkning ska kunna fortsätta driva in de indrivningskostnader som orsakats den ursprungliga borgenären före försäljningen av fordringarna.
Konsumentombudsmannen ansåg i sitt beslut från den 26 juni 2015 (KKV 3018/14.08.01.01/2014) att villkoret i indrivningsuppdragsavtalet enligt vilket borgenärens betalningsskyldighet gentemot uppdragstagaren aktualiseras först när indrivningsåtgärderna riktade mot gäldenären har lett till resultat inte strider mot avsikten i 10 §. Borgenärens skyldighet att betala indrivningsarvodet ska gälla så länge som den aktuella indrivningskostnaden krävs av gäldenären. Så som man konstaterade i förarbetet till indrivningslagen (RP 57/2012 rd) har indrivningsbyrån ett avtalsförhållande med borgenären om att sköta indrivningsuppdraget och indrivningsbyrån kan med stöd av indrivningsuppdraget ha en fordran enbart på sin avtalspart, det vill säga borgenären. I uppdragsavtal som gäller så kallad resultatlös indrivning utan betalning utgör indrivningskostnaderna, om de inte kan drivas in av gäldenären under tiden för indrivningsuppdraget, i sista hand en förlust för indrivningsbyrån.
En borgenär har principiell rätt att fritt överföra sin fordringsrätt till en tredje part. Med anledning av bestämmelserna i indrivningslagen begränsas dock borgenärens möjlighet att överföra fordringsrätten av att man inte kan skilja åt indrivningen av huvudfordran från indrivningskostnaderna. Om huvudfordran fortfarande är obetald kan borgenären exempelvis inte överföra bara indrivningskostnaderna till en ny borgenär. Indrivningslagen förutsätter dessutom att borgenären ska påvisa att den har betalat eller är förpliktad att till indrivningsbyrån betala minst det indrivningskostnadsbelopp som krävs av gäldenären. Då en ursprunglig borgenär överför fordran till en ny borgenär krävs, för att man ska kunna fortsätta driva in sådana indrivningskostnader av gäldenären som uppstått före överföringen av fordran, att den ursprungliga borgenären har betalat ett belopp motsvarande indrivningskostnaderna till indrivningsbyrån eller att den nya borgenären har tagit ansvar för den ursprungliga borgenärens indrivningskostnadsskuld till indrivningsbyrån och därigenom har betalat eller är förpliktad att till indrivningsbyrån betala ett belopp motsvarande kostnaderna som krävs av gäldenären. I regel krävs borgenärens medgivande till att överföra gäldenärens rättsliga ställning, och överföringen kan snarare uppfattas som ett nytt avtal mellan borgenären och den nya gäldenären. För indrivningskostnadernas del förutsätter sålunda överföring av en borgenärs gäldenärsställning i förhållande till indrivningsbyrån medgivande av indrivningsbyrån.
Regionförvaltningsverket har tagit ställning till lagligheten i indrivningsbyråns förfarande i två tillsynsärenden.