Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland
Kommunförsök med sysselsättning
Datum för avgörandet 17.8.2023
Diarienummer LSSAVI/16331/2022
Kommunen i ett försöksområde är skyldig att bidra till att den arbetssökandes serviceprocess framskrider
Beskrivning av ärendet
Klaganden hade anmält sig som arbetslös arbetssökande och samtidigt uppdaterat sin nya hemadress i sina egna uppgifter till följd av byte av hemkommun. Den klagandes kundrelation hade dock fortfarande varit antecknad i den klagandes föregående hemkommun. Den klagande hade upprepade gånger kontaktat kommunförsöket och den riksomfattande TE-telefontjänsten för att överföra sin kundrelation till den nya hemkommunen.
Det hade inte ordnats någon inledande intervju för klaganden inom fem vardagar från det att jobbsökningen inleddes, klagandens begäran om kontakt hade inte besvarats och man hade inte sett till att den klagandes kundrelation överfördes till den nya hemkommunen eller gjort en anteckning om överföringen i URA-klientdatasystemet. På grund av detta hade utredningen av klagandens ärende för utkomstskydd för arbetslösa fördröjts.
Beslut i ärendet
När den klagande har anmält sig som arbetssökande är det försöksområdets kommuns uppgift att utreda den klagandes förhållanden samt de allmänna förutsättningarna för att få arbetslöshetsförmån.
Regionförvaltningsverket ansåg att den klagande inte hade betjänats i enlighet med den arbetssökandes serviceprocess, eftersom den klagande inte hade fått en inledande intervju inom den lagstadgade tidsfristen. Dessutom hade försöksområdets kommun inte agerat i enlighet med förvaltningslagen och grunderna för god förvaltning, eftersom den klagandes kontaktbegäran inte hade besvarats. Enligt lagen om kommunförsök hade kommunen i försöksområdet inte överfört klaganden till kund i kommunen i det behöriga försöksområdet och kommunen hade inte gjort någon anteckning om överföringen av kundrelationen i URA-klientdatasystemet.
Regionförvaltningsverket fäste försöksområdets kommuns uppmärksamhet vid iakttagandet av förvaltningslagen och lagen om ett kommunförsök för främjande av sysselsättningen samt vid att den arbetssökandes serviceprocess framskrider i enlighet med lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice, att ärenden tas upp till behandling utan dröjsmål och att de lagstadgade tidsfristerna iakttas. Dessutom ska kommunen i försöksområdet försäkra sig om att kundernas kontaktbegäranden besvaras utan dröjsmål, att kunderna får råd och att ärendena registreras omsorgsfullt i URA-klientdatasystemet.
Motiveringar för beslutet
Enligt 2 kap. 5 § 1 mom. i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice ska arbets- och näringsbyrån ordna en inledande intervju eller ett kompletterande samtal om jobbsökning med en arbetssökande inom fem vardagar från jobbsökningens början.
Enligt 5 § 1 mom. i lagen om ett kommunförsök som gäller främjande av sysselsättningen ska, om kundens hemkommun byts under försöket, kommunen inom försöksområdet överföra kunden till en kommun inom försöksområdet eller arbets- och näringsbyrå som är behörig på grundval av den nya hemkommunen. Kunden och den behöriga kommunen eller arbets- och näringsbyrån ska underrättas om överföringen.
Enligt 8 § 2 mom. i lagen om ett kommunförsök som gäller främjande av sysselsättningen tillämpas under försöket på kommunen vad som i 2 kap. 4 och 14 § i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice föreskrivs om information till arbetssökande och om arbets- och näringsmyndighetens skyldigheter.
Enligt 2 kap. 4 § i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice ska arbets- och näringsmyndigheten i samband med att en person registreras som arbetssökande eller utan dröjsmål därefter informera den arbetssökande om den jobbsökningsskyldighet som ingår i sysselsättningsplanen och andra omständigheter som hänför sig till jobbsökningen, om den offentliga arbetskrafts- och företagsservice som står till buds, om villkoren för jobbsökningens giltighet och om omställningsskyddet. Arbets- och näringsmyndigheten ska dessutom vid behov informera den arbetssökande om service som främjar jobbsökningen och annan sysselsättningsfrämjande service samt om ansökan om arbetslöshetsförmån och de viktigaste arbetskraftspolitiska förutsättningarna för att få förmånen.
Enligt 2 kap. 14 § 2 mom. i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice ska arbets- och näringsbyrån följa hur sysselsättningsplanen genomförs och bidra till att serviceprocessen framskrider.
Ärendena ska också registreras lagenligt och omsorgsfullt i klientdatasystemet URA med iakttagande av god förvaltningssed.
Centrala lagar
Förvaltningslag (434/2003)
Lag om ett kommunförsök som gäller främjande av sysselsättningen (1269/2020)
Lag om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (916/2012)
Lag om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002)