Saat kirjaamosta vastaanottokuittauksen, jos olet lähettänyt kantelun sähköpostitse kirjaamoon.
Perehdymme kanteluun. Huomioi, että asian perehtymiseen menee enemmän aikaa, jos se sisältää useita eri kysymyksiä. Jos kantelu ei anna aihetta ryhtyä toimenpiteisiin, ilmoitamme siitä sinulle mahdollisimman pian.
Voimme myös siirtää sosiaali- ja terveydenhuollon kantelun käsiteltäväksi muistutuksena hyvinvointialueelle tai yksityiselle palveluntuottajalle. Samoin varhaiskasvatuksen kantelu voidaan siirtää käsiteltäväksi muistutuksena toimipaikkaan tai varhaiskasvatuksen johtavalle viranhaltijalle.
Kun olemme ottaneet kantelun tutkittavaksi, hankimme tarpeelliseksi katsomiamme selvityksiä ja asiakirjoja. Pyytäessämme selvitystä lähetämme kantelun kohteelle kaikki meille toimittamasi asiakirjat. Saatamme myös tarvittaessa pyytää sinulta vastinetta saaduista selvityksistä.
Kantelun ratkaiseminen ja päätöksen toimittaminen
Kun kantelusi on ratkaistu, toimitamme sinulle päätöksen. Jos olet tehnyt kantelun toisen henkilön asiassa ja kantelu koskee salassa pidettäviä asioita, lähetämme sinulle päätöksen vain, jos olet toimittanut meille valtakirjan. Joka tapauksessa ilmoitamme, että kantelu on ratkaistu.
Ilmoitamme asian ratkaisusta seuraavilla tavoilla:
- Suomi.fi-viestit
- posti
- sähköposti
- turvasähköposti.
Ilmoitamme asian ratkaisusta pääasiassa kirjepostilla tai sähköisesti Suomi.fi-viestien kautta. Tietyissä tilanteissa voimme toimittaa päätöksen myös sähköpostin tai turvasähköpostin välityksellä.
Saamasi päätöksen toimittamistapaan vaikuttaa se, mitä yhteystietoja olet tuonut ilmi kantelukirjoituksessa ja oletko ottanut käyttöösi Suomi.fi-viestit. Toimittamistapaan vaikuttaa myös se, sisältääkö päätös salassa pidettäviä tietoja. Asiakirjan lähettävä aluehallintovirasto arvioi kussakin kanteluasiassa päätöksen asianmukaisen toimitustavan.