Regionförvaltningsverket bedömer räddningsväsendets servicenivå: brister i aktionsberedskapen särskilt i de stora tillväxtcentrumen
Regionförvaltningsverket har publicerat expertbedömningar av hur tillräcklig servicenivån och investeringarna inom räddningsväsendet är. Enligt den riksomfattande helhetsbedömningen finns det betydande brister i räddningsväsendets aktionsberedskap särskilt i snabbt växande stadsområden, såsom huvudstadsregionen och Tammerfors. Över lag finns det regionala skillnader i hur räddningsväsendets tjänster tillhandahålls.
Regionförvaltningsverket i Södra Finland har gjort en riksomfattande helhetsbedömning av hur tillräcklig servicenivån och investeringarna inom räddningsväsendet är. Den riksomfattande bedömningen baserar sig på välfärdsområdesspecifika bedömningar som regionförvaltningsverken har gjort. Ur ett riksomfattande perspektiv finns det betydande brister i räddningsväsendets aktionsberedskapstider, där de största problemen gäller stora och snabbt växande stadsregioner.
”Med aktionsberedskapstid avses i praktiken den tid inom vilken räddningspersonalen anländer till platsen för olyckan eller händelsen. Vissa mål för tiden har fastställts utifrån hur sannolika räddningsväsendets brådskande uppdrag är i området och avsikten är naturligtvis att säkerställa att räddningsverksamheten har tillräcklig prestationsförmåga för att trygga människoliv och materiell egendom”, förtydligar räddningsöverinspektör Mira Leinonen från Regionförvaltningsverket i Södra Finland, som gjort den riksomfattande expertbedömningen. ”Gällande aktionsberedskapstiderna finns det omfattande problemområden särskilt i huvudstadsregionen och Birkaland, där städerna har vuxit snabbt”, konstaterar Leinonen.
Det finns ändå brister i aktionsberedskapstiderna också på andra håll i Finland, t.ex. i Egentliga Tavastland, Egentliga Finland, Mellersta Finland, Österbotten och Norra Savolax. Brister har funnits i många områden redan en längre tid och till följd av det pågår regionförvaltningsverkets tillsynsåtgärder i flera områden. Situationen försvåras på många ställen av personalbristen inom räddningsbranschen, vilket också framgick när expertbedömningarna gjordes utifrån välfärdsområdenas redogörelser.
Utöver bristerna i aktionsberedskapstiderna finns det regionala skillnader i ledningsarrangemangen för räddningsverksamheten i fråga om ansvar, roller och jourområdenas storlek. Också de här skillnaderna bör jämnas ut och ledningsarrangemangen förenhetligas. Gällande aktionsberedskapen finns det skäl att utöver snabbheten också fästa uppmärksamhet vid de resurser med vilka tjänsterna produceras.
Regionala variationer i hur räddningsväsendets tjänster tillhandahålls
Utifrån den riksomfattande expertbedömningen finns det över lag regionala variationer i hur räddningsväsendet tillhandahåller sina tjänster.
Förebyggande av olyckor är en viktig del av räddningsväsendets servicehelhet. Där upptäcktes inga särskilda brister, men det finns utrymme för utveckling när det gäller att fastställa riksomfattande enhetliga mål och till exempel mäta säkerhetskommunikationens genomslag och kvalitet.
Frivilligaktörerna har en betydande roll i räddningsväsendets serviceproduktion. Frivilliga organisationer, såsom avtalsbrandkårer, deltar både i räddningsverksamheten och säkerhetskommunikationen. Man bör fästa uppmärksamhet vid att främja frivilligverksamheten inom räddningsväsendet och se till att välfärdsområdena har handlingsplaner för det.
”För närvarande finns det bara sex regioner som har en handlingsplan för att främja frivilligarbete”, säger Mira Leinonen.
I den riksomfattande expertbedömningen fästes också uppmärksamhet vid beredskapen för befolkningsskyddsuppgifter som räddningsväsendet ansvarar för. I regel är planerna och arrangemangen inte uppdaterade och resurserna räcker inte till.
”Man bör på riksnivå fästa uppmärksamhet vid att räddningsväsendets tjänster är tillräckliga och enhetliga för att medborgarna ska behandlas lika”, sammanfattar Mira Leinonen.
Regionförvaltningsverken har gjort expertbedömningar av servicenivån inom välfärdsområdenas räddningsväsenden samt av behovet av investeringar och deras inverkan. Regionförvaltningsverket i Södra Finland har dessutom gjort en riksomfattande helhetsbedömning. Uppdraget baserar sig på lagen om ordnande av räddningsväsendet. Bedömningarna ger strukturerad information om räddningsväsendets olika delområden i synnerhet till beslutsfattare, de stöder den riskbaserade planeringen av välfärdsområdenas verksamhet och fungerar som bakgrundsmaterial vid de årliga förhandlingarna mellan välfärdsområdena och ministerierna. De nu publicerade bedömningarna baserar sig på uppgifter för 2022 som välfärdsområdena lämnat till regionförvaltningsverken våren och sommaren 2023.
Läs mer:
- Mer information om expertutvärderingarna inom räddningsväsendet finns på webbplatsen rfv.fi: https://avi.fi/pelastustoimen-asiantuntija-arvio
- Den riksomfattande expertbedömningen: https://avi.fi/documents/25266232/147850625/Julkaisu-217+Asiantuntija-arvio+2022+valtakunnallinen_SV.pdf/497b0b5d-70ab-d342-eced-95d14e2b7c2d/Julkaisu-217+Asiantuntija-arvio+2022+valtakunnallinen_SV.pdf?t=1697453583902
- De regionala expertbedömningarna på regionförvaltningsverkets webbplats Publikationer: https://avi.fi/sv/publikationer
Mer information:
Den riksomfattande expertbedömningen: Mira Leinonen, räddningsöverinspektör, Regionförvaltningsverket i Södra Finland, tfn 0295 016 572
De regionala expertbedömningarna:
- Regionförvaltningsverket i Södra Finland: Eero Nyman, räddningsöverinspektör, tfn 0295016773
- Regionförvaltningsverket i Östra Finland: Johannes Ketola, räddningsöverinspektör, tfn 0295016878
- Regionförvaltningsverket i Lappland: Seppo Lehto, räddningsöverinspektör, tfn 0295017357
- Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland: Tero Kuusisto, räddningsöverinspektör, tfn 0295018009
- Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland: Jani Valtanen, räddningsöverinspektör, tfn 0295018056
- Regionförvaltningsverket i Norra Finland: Jarno Soisalo, räddningsöverinspektör, tfn 0295016628
E-postadresser: [email protected].
Kontakter
Om
Regionförvaltningsverket arbetar för att människors grundläggande fri- och rättigheter ska tillgodoses och främjar tillgången till basservice. Vi bidrar även till miljöskyddet, ett hållbart utnyttjande av miljön, den inre säkerheten samt sunda och trygga levnads- och arbetsmiljöer. Inom våra respektive regioner har vi också hand om de väglednings- och tillsynsuppgifter som finns angivna i lag och verkställer lagstiftningen. Regionförvaltningsverkets verksamhet styrs av åtta ministerier.