Behandlingen av ansökningar om registrering för social- och hälsovård framskrider – över 4490 ansökningar har behandlats
Arbetet med att behandla ansökningarna till det nya registret för tjänsteproducenter Soteri framskrider. Nu har 4492 ansökningar till Soteri behandlats.
Den sammanlagda mängden ansökningar som väntar på behandling är cirka 3850. Myndigheterna får också fortsättningsvis nya registeransökningar. Det verkliga antalet ansökningar är sannolikt betydligt mindre, eftersom en stor del av ansökningarna har gjorts gällande samma ärende.
Registrering i Soteri gäller endast nya tjänsteproducenter inom social- och hälsovården eller de tjänsteproducenter som har ansökt om betydande förändringar i sin verksamhet. Du behöver inte göra någonting om du har varit en privat tjänsteproducent eller en självständig yrkesutövare innan det nya Soteri-registret togs i bruk, och det inte har skett några ändringar i verksamheten.
Handläggningstiden för en enskild ansökan kan i nuläget vara flera månader, i medeltal minst två och en halv månad. Vi kan inte ännu ge mer exakta uppskattningar om handläggningstiderna, eftersom registeransökningarna behandlas på sju olika ämbetsverk, inklusive Valvira och sex regionförvaltningsverk, och processen för hur ansökningarna behandlas utvecklas kontinuerligt. Ansökningarna behandlas i den ordning de lämnats in.
Under våren har flera tekniska justeringar och förbättringar gjorts i Soteri-registret och dess e-tjänst, vilket har gjort systemet mer användarvänligt. Även instruktionerna för kunder har gjorts tydligare och kommunikationen till både kunder och med till exempel intressegrupper har varit effektiv. De talrika justeringar som gjorts i systemet påverkar inte ännu antalet ansökningar, eftersom den största delen av ansökningarna i kön är sådana som lämnats in innan justeringarna utfördes. Justeringarna, arbetet med att behandla ansökningar och aktiv vägledning och kommunikation fortsätter på ämbetsverken med hög prioritet.
Mer information till tjänsteproducenter:
- Om du är verksam inom områdena för flera regionförvaltningsverk är du som tjänsteproducent numera Valviras kund och kan vända dig till Valvira. Om du bara är verksam inom området för ett regionförvaltningsverk kan du vända dig till ditt lokala regionförvaltningsverk. Kontaktuppgifter till regionförvaltningsverken.
- Registreringsärenden gällande socialvård: [email protected], 0295 209 209 tis. och tors. kl. 10–11
- Registreringsärenden gällande hälso- och sjukvård: [email protected], 0295 209 244, kl. 10–11
Mer information ges till media av:
Markus Henriksson, överdirektör, 0295 209 300, intervjuförfrågningar betjänas också av Valviras kommunikationsgrupp, [email protected]
Läs mer
- Ta del av Soteri-registret. https://valvira.fi/sv/social-och-halsovard/registret-for-serviceproducenter
- Läs mer om registreringen av tjänsteproducenter och tjänsteenheter inom social- och hälsovården. https://valvira.fi/sv/social-och-halsovard/registreringar-av-tjansteproducenter-och-tjansteenheter
- Anvisningar för att ansöka om registrering av tjänsteproducent inom social- och hälsovården. https://valvira.fi/sv/social-och-halsovard/anvisning-om-ansokan-for-registrering-av-tjansteproducent-inom-social-och-halsovarden
Om
Regionförvaltningsverket arbetar för att människors grundläggande fri- och rättigheter ska tillgodoses och främjar tillgången till basservice. Vi bidrar även till miljöskyddet, ett hållbart utnyttjande av miljön, den inre säkerheten samt sunda och trygga levnads- och arbetsmiljöer. Inom våra respektive regioner har vi också hand om de väglednings- och tillsynsuppgifter som finns angivna i lag och verkställer lagstiftningen. Regionförvaltningsverkets verksamhet styrs av åtta ministerier.