I samband med reformen tar den nya myndigheten över alla vatten- och miljötillståndsuppgifter som regionförvaltningsverken har haft. Av uppgifterna inom ansvarsområdet för miljön och naturresurserna vid NTM-centralerna tar Tillstånds- och tillsynsverket bland annat över tillstånds-, styrnings-, planerings- och tillsynsuppgifter i anslutning till miljövård, naturvård, områdesanvändning, byggande, vattenvård och havsvård, tillstånds- och tillsynsuppgifter i anslutning till vattenhushållningsärenden samt uppgifter i anslutning till miljökonsekvensbedömning.
De regionala livskraftscentralerna som också inleder sin verksamhet i början av 2026 kommer att ta över de uppgifter inom utveckling och främjande av miljön och naturresurser som hittills hört till NTM-centralerna.
Målet är en smidig överföring utan avbrott i behandlingen av ärenden
Reformen innebär inga särskilda åtgärder av dig som är kund. Behandlingen av ärendena kommer att överföras från de ämbetsverk som avslutar sin verksamhet till de nya ämbetsverken. Målet är att reformen inte ska påverka behandlingstiderna för inledda ärenden. Nya ärenden kan också inledas utan avbrott. Fram till slutet av 2025 vänder du dig till de nuvarande ämbetsverken och från början av 2026 till Tillstånds- och tillsynsverket.
I vissa förfaranden, till exempel förfarandet vid miljökonsekvensbedömning eller tillståndsärenden, kan hörandet i ärendet ske både i slutet av detta år och i början av nästa. Yttranden och utlåtanden skickas fram till slutet av året till NTM-centralen eller regionförvaltningsverket och från och med början av 2026 till Tillstånds- och tillsynsverket. Tillstånds- och tillsynsverket beaktar de yttranden och utlåtanden som sänts till NTM-centralen och regionförvaltningsverket när de tar över behandlingen.
Ny webbtjänst och nya kontaktuppgifter
I och med reformen stängs ämbetsverkens gamla webbtjänster och kontaktuppgifterna ändras. Tillstånds- och tillsynsverkets nya webbtjänst lvv.fi öppnas före jul. I webbtjänsten finns information om ämbetsverkets tjänster och anvisningar för att sköta ditt ärende. Vi har ett omfattande utbud av elektroniska tjänster där du kan uträtta dina ärenden. Vid behov betjänar också kundservicen för miljöfrågor dig i miljöfrågor. Namnet på Databasen över vatten- och miljötillstånd ändras vid årsskiftet till Informationstjänsten för miljöärenden, men den kommer även i fortsättningen att fungera som en databank för vatten- och miljötillståndsärenden.
Reformen handlar inte bara om att uppgifterna flyttas, utan om en omfattande reform av verksamhetsmodeller, processer och uppgiftsansvar. Därför kommer förfarandena inom vissa uppgifter att få nya kontaktpersoner. Du som är kund kommer att meddelas alla ändringar.
Tillstånds- och tillsynsverkets kontaktuppgifter från och med den 1 januari 2026:
Mer information om reformen: