Regionförvaltningsverkets övervakarspecifika riskbedömning enligt penningtvättslagen har uppdaterats – det offentliga sammandraget har publicerats
Enligt lagen om förhindrande av penningtvätt och av finansiering av terrorism (444/2017, penningtvättslagen) ska den behöriga tillsynsmyndigheten göra en riskbedömning om riskerna för penningtvätt och finansiering av terrorism hos rapporteringsskyldiga som om-fattas av tillsynen. Ett sammandrag av riskbedömningen ska publiceras.
Regionförvaltningsverket i Södra Finland förnyade sin övervakarspecifika riskbedömning i slutet av 2022. Riskbedömningen gjordes första gången år 2015. Efter det har riskbedömningen uppdaterats regelbundet. Den riskbedömning som gjordes 2022 har uppdaterats i december 2023. Ett offentligt sammandrag av riskbedömningen har nu publicerats på regionförvaltningsverkets webbsidor om tillsynen enligt penningtvättslagen. Riskbedömningen styr regionförvaltningsverkets tillsyn eftersom målet är att rikta tillsynen efter risknivån.
Regionförvaltningsverkets förnyade och uppdaterade riskbedömning är utarbetad separat för varje sektor. Regionförvaltningsverket har utgående från riskbedömningarna gjort följande bedömning av de övervakade sektorernas totala risknivå (skala 1–4):
- 1 = låg risk
- 2 = måttlig betydande risk
- 3 = betydande risk
- 4 = mycket betydande risk.
Sektor |
Risknivå |
Antal |
Pantlåneinrättningar (PL) |
4 |
13 |
Varuhandlare (VH) |
4 |
53 |
Konsthandlare (KH) |
3 |
65 |
Fastighetsförmedlingsrörelser (FF) |
3 |
1604 |
Valutaväxling (VV) |
3 |
13 |
Bokförare (BF) |
3 |
2662 |
Finansiella tjänster (FIN) |
2 |
69 |
Skatterådgivare (SK) |
2 |
30 |
Juridiska tjänster (JUR) |
2 |
196 |
Indrivningsbyråer (IN) |
2 |
79 |
Företagstjänster (FÖ) |
2 |
280 |
Tjänster med anknytning till investeringstjänster (TIN) |
2 |
10 |
I tabellen ovan är sektorerna ordnade från den mest riskfyllda sektorn till den minst riskfyllda. Vid bedömningen av den totala risknivån har man i respektive sektor beaktat identifierade hot och sårbarheter samt faktorer som minskar riskerna.
Den totala risknivån för varuhandlare och pantlåneinrättningar har höjts – betydande hot och sårbarheter också i andra sektorer
I uppdateringen 2023 höjde regionförvaltningsverket den totala risknivån för varuhandlare och pantlåneinrättningar från hög till mycket hög. Utifrån regionförvaltningsverkets observationer bedömdes hoten och sårbarheterna mot pantlåneinrättningarna samt sårbarheterna mot varuhandlarna vara mycket stora.
En av de mest betydande riskerna inom de olika sektorerna är att rapporteringsskyldiga har bristfällig kännedom om skyldigheterna enligt penningtvättslagen och är direkt likgiltiga för skyldigheterna enligt lagen. Enligt regionförvaltningsverkets observationer görs få anmälningar om tvivelaktiga transaktioner och tröskeln för att göra en anmälan är ofta hög.
Även om användningen av kontanter kontinuerligt har minskat anses kontanter fortsättningsvis vara ett av de centrala verktygen för penningtvätt och finansiering av terrorism på grund av det är svårt att spåra och anonymt. Av de sektorer som regionförvaltningsverket övervakar märks användningen av kontanter särskilt inom varuhandel och valutaväxlingsverksamhet, vilket i betydande grad påverkade bedömningen av den totala risknivån i sektorerna. Dessutom gör produkter som lätt kan realiseras inom varuhandeln, till exempel guld och ädelstenar, sektorn lockande för brottslingar.
Enligt regionförvaltningsverkets observationer försummas ofta utredningsskyldigheten och ursprungsintygen för tillgångar särskilt inom kontantintensiva branscher. Försummelser observerades bland annat i fråga om varuhandlare och pantlåneinrättningar.
Gemensamt för många sektorer som bedöms ha hög risk är att transaktionerna är sporadiska eller av engångsnatur och därför är kundkännedomen ytligare än vid långvariga kundrelationer. Det här understryker vikten av omsorgsfullhet i åtgärderna för kundidentifiering.
Bokföringssektorn avviker från de övriga sektorer som bedöms vara högrisksektorer. Bok-förarnas kundrelationer är vanligen långvariga. På grund av verksamhetens art känner bokförarna i regel också sina kunders verksamhet synnerligen väl. Sektorn är emellertid förknippad med avsevärda sårbarheter, till exempelvis varierar kunskapsnivån om skyldigheterna enligt penningtvättslagen inom sektorn och om de sektorer där bokföringskunderna har verksamhet.
Antalet rapporteringsskyldiga som regionförvaltningsverket övervakar i relation till de tillgängliga tillsynsresurserna är en betydande sårbarhet. En annan avsevärd sårbarhet är att oklar lagstiftning lämnar rum för tolkning. Det gäller till exempel lagens tillämpningsområde. Lagens tillämpningsområde upplevs vara oklart särskilt inom de sektorer där det att man omfattas av tillämpningsområdet för lagen är kopplat till enskilda transaktioner.
Mer information:
- Övervakarspecifik riskbedömning enligt penningtvättslagen – offentligt sammandrag
- Regionförvaltningsverkets webbsidor om tillsynen enligt penningtvättslagen
För media:
överinspektör Raisa Badiali, tfn 0295 016 624
[email protected]
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Om
Regionförvaltningsverket arbetar för att människors grundläggande fri- och rättigheter ska tillgodoses och främjar tillgången till basservice. Vi bidrar även till miljöskyddet, ett hållbart utnyttjande av miljön, den inre säkerheten samt sunda och trygga levnads- och arbetsmiljöer. Inom våra respektive regioner har vi också hand om de väglednings- och tillsynsuppgifter som finns angivna i lag och verkställer lagstiftningen. Regionförvaltningsverkets verksamhet styrs av åtta ministerier.