Behovet av särskilt stöd ökar i skolorna, man måste hitta lösningar för speciallärarnas tillgänglighet inom den närmaste framtiden
Enligt regionförvaltningsverkens utvärdering av basservice fortsätter behovet av särskilt stöd i undervisningen att öka. Det finns skillnader i ordnandet av särskilt stöd och man måste börja fästa allt större uppmärksamhet vid speciallärarnas tillgänglighet och varaktighet.
Andelen elever som behöver särskilt stöd har ökat sedan 2015. I Fastlandsfinland var andelen elever med särskilt stöd 9,5 procent av elevantalet inom den grundläggande utbildningen 2021. Antalet specialelever som omfattas av förlängd läroplikt var 1,8 procent av elevantalet. Siffrorna framgår av regionförvaltningsverkens utvärdering av basservicen.
I stora kommuner finns det i allmänhet fler möjligheter än i små kommuner att beakta behovet av särskilt stöd i den interna resursfördelningen. I kommuner med över 50 000 invånare beaktar 70 procent av utbildningsanordnarna elever med särskilt stöd i fördelningen av de interna resurserna. I kommuner med färre än 5 000 invånare förverkligades detta endast i 31 procent av kommunerna. I stora kommuner finns det i allmänhet fler enheter inom den grundläggande utbildningen än i små kommuner och fler variationer i behovet av särskilt stöd mellan olika enheter, vilket påverkar resursfördelningen för särskilt stöd.
Det ständigt ökande antalet elever inom särskilt stöd ökar utmaningarna på undervisningsfältet. Skolorna har svårt att få kompetent personal till specialundervisningen.
Uppgifterna om specialundervisningen samlades in genom en kommunenkät och genom att utnyttja bl.a. Utbildningsstyrelsens och Statistikcentralens statistik. Specialundervisningen utvärderades för första gången 2021 i regionförvaltningsverkens utvärdering av basservicen.
Åtgärdsförslag: tillgången till specialundervisning ska säkerställas på nationell nivå på förhand
Den relativa ökningen av antalet elever som får särskilt stöd ska uppmärksammas på nationell nivå och fenomenets orsakssamband ska utredas. I fortsättningen ska utbildningsanordnarna söka metoder för att säkerställa att det finns bestående tillgång till specialpedagogisk kompetens och kompetent personal.
"I all lärarutbildning och utbildning som ger behörighet som speciallärare ska detta beaktas och man måste arbeta för att specialundervisningspersonalen ska fortsätta i sina uppgifter. Specialpedagogisk kompetens behövs på alla årskurser och man bör också fästa uppmärksamhet vid den. Samtidigt måste man säkerställa tillgången till svensk- och samiskspråkiga speciallärare", konstaterar överinspektör för undervisningsväsendet Mari-Annika Hemmi.
Enligt regionförvaltningsverken måste helheten av specialundervisningen och dess resursfördelning övervägas på ett förutseende sätt både på lokal och nationell nivå. Även frågor som gäller uppgiftsbeteckningar och arbetsbeskrivningar är centrala föremål för granskning.
"Till exempel i den svenskspråkiga undervisningen lyfts detta inte fram på samma sätt. Detta kan bero på att många svenskspråkiga speciallärare har behörighet att arbeta med alla specialundervisningsuppgifter", funderar överinspektör för bildningsväsendet Malin Eriksson.
Utvärderingsrapporter
Utvärdering av samhällets basservice i korthet
Utvärdering av tillgången till basservice är regionförvaltningsverkens lagstadgade uppgift. Genom utvärderingen följer man upp, övervakar och bedömer om basservicen är tillgänglig på lika villkor på olika håll i Finland. Utvärderingen görs vartannat år. Ministerierna fastställer utvärderingsobjekten och de varierar från år till år.
Mer information på webbplatsen avi.fi: Utvärdering av samhällets basservice
Regionförvaltningsverken informerar på sociala medier om utvärderingen av samhällets basservice med hashtaggarna #basservice #utvärdering #regionförvaltningsverket.
Mer information:
överinspektör för bildningsväsendet Malin Eriksson, tfn 0295 018 618
överinspektör för undervisningsväsendet Mari-Annika Hemmi, tfn 0295 017 068
[email protected]
Kontakter
Om
Regionförvaltningsverket arbetar för att människors grundläggande fri- och rättigheter ska tillgodoses och främjar tillgången till basservice. Vi bidrar även till miljöskyddet, ett hållbart utnyttjande av miljön, den inre säkerheten samt sunda och trygga levnads- och arbetsmiljöer. Inom våra respektive regioner har vi också hand om de väglednings- och tillsynsuppgifter som finns angivna i lag och verkställer lagstiftningen. Regionförvaltningsverkets verksamhet styrs av åtta ministerier.