Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland
Svenska enheten för bildningsväsendet
Beslutsdatum: 25.6.2020
Diarienummer: LSSAVI/19954/2019
Elevens dagliga skolskjutsar får inte regelbundet överskrida tre timmar
Beskrivning av ärendet
Vårdnadshavarna till en elev som var berättigad till skolskjuts yrkade att beslutet om skolplats skulle hävas och att eleven skulle anvisas en annan närskola på grund av skolresans längd i tid. Elevens boendekommun hade gjort ett avtal med en skola i en annan kommun, dit alla svenskspråkiga elever i åk 7–9 hänvisades. Rutten för elevens skolskjuts hade uppmätts i augusti då sommarhastigheter gällde. Skolresan räckte då 1 timme och 27 minuter i en riktning. I praktiken översteg ändå elevens dagliga skolresa den sammanlagda tidsgränsen på tre timmar upprepade gånger under hösten och det antogs att vinterföret skulle förvärra problemet.
Beslut i ärendet
Regionförvaltningsverket godkände omprövningsbegäran, eftersom det vid beslutsfattandet inte hade utretts tillräckligt hur skolskjutsen skulle förverkligas och hur länge den dagliga skolresan skulle räcka. Regionförvaltningsverket återförvisade därmed ärendet till kommunen för ny behandling.
Grunder för beslutet
Enligt 6 § 1 momentet i lagen om grundläggande utbildning ska undervisningen i kommunen ordnas så att elevernas resor med hänsyn till bebyggelsen, skolornas och andra undervisningsplatsers placering samt kommunikationer är så trygga och korta som möjligt. Enligt 2 momentet i nämnda lag ska kommunen anvisa eleven en närskola eller annan plats där utbildningen sker på elevens språk.
Bestämmelser om rätten till kostnadsfri skolskjuts finns 32 § 1 momentet i lagen om grundläggande utbildning. En elev i den grundläggande utbildningen som har längre än fem kilometer till skolan har rätt till fri transport. Enligt 2 momentet får elevens dagliga skolresa, med väntetider inberäknade, ta högst tre timmar i anspråk om eleven när läsåret börjar har fyllt 13 år.
Regionförvaltningsverket konstaterade att den lagstadgade gränsen för skolresans längd är absolut och får överskridas endast i enskilda och helt oväntade situationer. Denna absoluta gräns ska tas i beaktande på tjänstens vägnar. Skolskjutsar kan därför inte ordnas så att gränsen på tre timmar underskrids med liten marginal när väglaget är gott. I det aktuella fallet hade gränsen på tre timmar överskridits 22 gånger under hösten, vilket enligt regionförvaltningsverket inte kunde anses vara godtagbart.
Avtalet med den svenskspråkiga skolan hade uppkommit innan elevens nuvarande boendekommun geografiskt sett hade vuxit märkbart. Eleven i fråga bodde i den mest avlägsna delen av kommunen i förhållande till den anvisade skolan, som tidigare var en skild kommun. Regionförvaltningsverket konstaterade att ett existerande samarbetsavtal med en skola inte hindrar boendekommunen att skaffa tjänster av en annan serviceproducent, om detta alternativ skulle förverkliga elevens rättigheter på ett bättre sätt.
Enligt 4 § 1 momentet i lagen om grundläggande utbildning svarar kommunen för att de tjänster som den skaffar av andra serviceproducenter ordnas lagenligt. Regionförvaltningsverket ansåg att kommunen därför inte kunde åberopa att skolan som kommunen hade avtal med arrangerade skolskjutsarna. Kommunen ansvarar i sista hand för att förverkliga de rättigheter som de läropliktiga på dess område enligt lagen om grundläggande utbildning har. Kommunen bär även det ekonomiska ansvaret för lösningarna och kan vid behov fatta beslut om skolskjutsar även om en annan aktör handhar verkställandet av dem.
På dessa grunder ansåg regionförvaltningsverket att kommunen inte hade utrett ärendet tillräckligt. Regionförvaltningsverket godkände därmed omprövningsbegäran.
Tillämpade bestämmelser
Lagen om grundläggande utbildning (628/1998) 4 § 1–2 mom, 6 § 1–2 mom, 32 § 1–2 mom