Regionförvaltningsverket har på eget initiativ börjat utreda behandlingen av anmärkningar i Västra Nylands och Egentliga Tavastlands välfärdsområden. Regionförvaltningsverket i Södra Finland har gett Västra Nylands välfärdsområde (ESAVI/11341/2025, ESAVI/9919/2025) och Egentliga Tavastlands välfärdsområde (ESAVI/1527/2025) administrativ styrning om att de inte har behandlat anmärkningar inom skälig tid och att de inte har sänt svaren på anmärkningarna för kännedom till regionförvaltningsverket.
Regionförvaltningsverket i Södra Finland har 11.10.2023 gett ett styrningsbrev om behandlingen av anmärkningar till välfärdsområdena, Helsingfors stad och HUS-sammanslutningen. Regionförvaltningsverket har i styrningsbrevet bett välfärdsområdena, Helsingfors stad och HUS-sammanslutningen att beakta styrningen i sin framtida verksamhet.
En patient inom hälso- och sjukvården eller en klient inom socialvården kan göra en skriftlig anmärkning om upplevda brister eller missförhållanden. En korrekt behandling av anmärkningar är en del av en god servicekvalitet inom social- och hälsovården, vilket välfärdsområdet ska säkerställa genom egenkontroll. En korrekt behandling av anmärkningar stärker enskilda klienters och patienters rättsskydd. Utifrån den information som fås vid behandlingen av anmärkningar kan verksamhetsenheten också vidta åtgärder för att utveckla verksamheten på ett allmänt plan.
En anmärkning ska besvaras inom skälig tid. Beroende på ärendets karaktär och omfattning anses skälig tid vara 1–4 veckor. Om ärendet är speciellt problematiskt och kräver mer utredningar än normalt kan 1–2 månader anses vara en skälig tid. Svaret på anmärkningen ska ges skriftligen och motiveras på det sätt som ärendet förutsätter.
Regionförvaltningsverket fortsätter att följa med att anmärkningar behandlas på korrekt sätt i välfärdsområdena, Helsingfors stad och HUS-sammanslutningen och ingriper vid behov genom olika tillsynsåtgärder.
Styrningsbrev om behandling av anmärkningar i välfärdsområdena, Helsingfors stad och HUS-sammanslutningen