Sommaren 2025 genomförde Regionförvaltningsverket i Södra Finland en tillsynskampanj gällande övervakningen av åtgärder för förhindrande av penningtvätt och finansiering av terrorism. Regionförvaltningsverket granskade riskbedömningarna hos 60 fastighetsförmedlingsrörelser och rörelser för förmedling av hyreslägenheter och hyreslokaler.
88 % av riskbedömningarna uppfyllde inte minimikraven i penningtvättslagen eftersom de antingen var bristfälliga eller annars olämpliga.
Regionförvaltningsverket påminner om att penningtvättslagen förutsätter att fastighets- och hyresförmedlingsrörelser gör upp en riskbedömning för företagets eget bruk för att identifiera och bedöma riskerna för penningtvätt och finansiering av terrorism. Riskbedömningen ska ge en sanningsenlig bild av förmedlingsrörelsens verksamhet och den ska uppdateras regelbundet.
Av riskbedömningarna var 55 % bristfälliga, 23 % underkändes och 10 % var kopior.
Granskningen visade att 55 % av riskbedömningarna var bristfälliga. Den vanligaste och mest betydande bristen i riskbedömningarna var att riskerna för penningtvätt och finansiering av terrorism hade identifierats, men att de inte hade bedömts på ett omfattande sätt. Synpunkterna i anknytning till identifieringen och bedömningen av riskerna hade inte motiverats och beskrivningarna av förmedlingsrörelsernas egen verksamhet var inte tillräckliga.
Regionförvaltningsverket upptäckte flera fall där skärpta förfaranden för kundkontroll inte hade beaktats i riskbedömningen trots att förmedlingsrörelsen hade kunder som var personer i politiskt utsatt ställning eller kunderna hade kopplingar till högriskstater utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. I de bristfälliga riskbedömningarna hade man inte beaktat de mest riskfyllda omständigheterna i förmedlingsrörelsernas verksamhet och kundkrets. Cirka en tredjedel av förmedlingsrörelserna hade inte beaktat kontroll av sanktions- och frysningslistorna.
10 % av riskbedömningarna var kopior. Masskopior av riskbedömningar motsvarar inte syftet med penningtvättslagen. Kopior är riskbedömningar som hade gjorts upp på en gemensam dokumentmall för koncernen eller mäklarkedjan, men i riskbedömningen hade man inte beaktat den egna verksamhetens art, storlek eller omfattning. Små ändringar i kopian är inte en tillräcklig riskbedömning av den egna verksamheten.
Utöver kopiorna underkändes 23 % av riskbedömningarna. Dessa riskbedömningar var så bristfälliga att de inte lämpade sig som riskbedömning. De riskbedömningar som underkändes var mestadels för kortfattade. De innehöll inte exempelvis identifiering och bedömning av risker, hanteringsmetoderna hade inte beaktats eller så fokuserade riskbedömningen enbart på hanteringsmetoderna.
Förmedlingsrörelserna har uppmanats att så snart som möjligt korrigera sin riskbedömning. Regionförvaltningsverket kan be att rapporteringsskyldiga lämnar in riskbedömningen på nytt. Resultaten av granskningen kommer att utnyttjas för att rikta tillsynsåtgärderna inom förmedlingsbranschen. Dessutom effektiviserar regionförvaltningsverket samarbetet med Centralförbundet för fastighetsförmedling för att öka kunskapen om upprättande av riskbedömningar.
Mer information: