
Brister i möjligheten att omedelbart få kontakt med primärvården i Österbottens välfärdsområde
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland har gett Österbottens välfärdsområde en anmärkning gällande möjligheten att omedelbart få kontakt med primärvården. Beslutet baserar sig på statistik som regionförvaltningsverket har gått igenom och redogörelser som visar att möjligheten att få kontakt med primärvården i området inte har förverkligats på det sätt som hälso- och sjukvårdslagen förutsätter.
Orimliga väntetider för återuppringning
Enligt statistik som Institutet för hälsa och välfärd (THL) har samlat in och som Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland har tagit del av har det funnits brister i möjligheten att omedelbart få kontakt med primärvården i Österbottens välfärdsområde. Mellan januari 2024 och januari 2025 fick man kontakt omedelbart endast i cirka 50 % av samtalen till primärvården i välfärdsområdet.
I början av 2025 blev i genomsnitt 26 procent av dem som lämnat en begäran om återuppringning till primärvården inte uppringda samma dag. Det här framgår av de redogörelser som fåtts av välfärdsområdet. Enligt redogörelserna var väntetiden för återuppringning i genomsnitt 14 timmar, vilket enligt regionförvaltningsverkets bedömning är oskäligt.
Enligt hälso- och sjukvårdslagen ska ett välfärdsområde ordna sin verksamhet så att en patient vardagar under tjänstetid under samma dag kan få kontakt med hälsovårdscentralen eller någon annan verksamhetsenhet inom primärvården. I social- och hälsovårdsministeriets anvisning om tillämpningen av bestämmelserna om tillgången till icke-brådskande primärvård konstateras det att fastän patientens kontakt till hälsovårdscentralen sker strax innan tjänstetiden upphör ska bedömningen av behovet av undersökningar och vård och hur brådskande behovet är ges ännu under samma dag.
Enligt anvisningen kan patientens kontakt med hälsovårdscentralen ordnas som ett närvarobesök, per telefon eller elektroniskt. Elektroniska kontaktsätt är till exempel kontakt via ett meddelande eller en chatt på hälsovårdscentralens webbplats.
Enligt välfärdsområdets redogörelse till regionförvaltningsverket har välfärdsområdet tagit i bruk ett nytt patientdatasystem. Tack vare detta kan personalen som arbetar med bedömning av vårdbehov i större utsträckning användas för att betjäna invånarna i hela välfärdsområdet. Välfärdsområdet har också andra kontaktsätt, det senaste är en digital plattform som togs i bruk i april 2025.
Övervakningen av möjligheten att få kontakt fortsätter
Regionförvaltningsverket har gett Österbottens välfärdsområde en anmärkning om att patientens rätt att vardagar under tjänstetid under samma dag få kontakt med hälsovårdscentralen eller någon annan verksamhetsenhet inom primärvården inte har förverkligats.
Regionförvaltningsverket har dessutom konstaterat att Österbottens välfärdsområde inte genom egenkontroll har säkerställt en lagenlig skötsel av sina uppgifter inom social- och hälsovården.
Regionförvaltningsverket fortsätter övervakningen av möjligheten att omedelbart få kontakt med välfärdsområdet.
Österbottens välfärdsområde ska senast den 15 oktober 2025 lämna regionförvaltningsverket en redogörelse för vilka åtgärder det har vidtagit med anledning av beslutet. Redogörelsen ska innehålla statistikuppgifter om tillgången till icke-brådskande vård och möjligheten att få omedelbar kontakt inom primärvården i välfärdsområdet.
Hälso- och sjukvårdslagen 51 §.
Tillsynsbeslutet LSSAVI/6304/2025 (på finska)
Mer information:
Överinspektör Toni Honkakorpi
Basservice, rättsskydd och tillstånd
tfn 0295 018 517
[email protected]
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland
Om

Regionförvaltningsverket arbetar för att människors grundläggande fri- och rättigheter ska tillgodoses och främjar tillgången till basservice. Vi bidrar även till miljöskyddet, ett hållbart utnyttjande av miljön, den inre säkerheten samt sunda och trygga levnads- och arbetsmiljöer. Inom våra respektive regioner har vi också hand om de väglednings- och tillsynsuppgifter som finns angivna i lag och verkställer lagstiftningen. Regionförvaltningsverkets verksamhet styrs av åtta ministerier.