
Brister i beslutsfattandet inom barnskyddet i Birkalands välfärdsområde
Enligt ett klagomålsbeslut av Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland har beslutsfattandet inom barnskyddets öppenvård i Birkalands välfärdsområde inte till alla delar varit lagenligt. I sju olika klagomål år 2024 fördes det fram att socialarbetaren hade motiverat sitt lagstridiga förfarande med välfärdsområdets sparåtgärder.
Brister i klientplaner, i hur beslut följdes och i dokumenttrafiken
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland har i ett klagomålsbeslut den 29 april 2025 gett barnskyddet i Birkalands välfärdsområde (Pirha) tre anmärkningar. Den första anmärkningen gällde att barn som är klienter inom barnskyddet ska ha en aktuell klientplan.
Barn som är klienter inom barnskyddet har rätt till en klientplan som beskriver barnets och familjens individuella servicebehov och mål. Planen styr beslutsfattandet om servicen till familjen. Utan plan kan det hända att servicen inte lämpar sig för det behov familjen har.
Den andra anmärkningen gällde att intensifierat familjearbete hade dragits in för vissa klienter eller att det intensifierade familjearbetet inte längre ordnades som en köpt tjänst, utan i stället tillhandahölls som välfärdsområdets egen verksamhet.
Enligt lagen kan service som har beviljats en klient inte dras in under beslutets giltighetstid utan ett skriftligt beslut, eftersom myndigheten i regel är skyldig att iaktta sina beslut. Nu hade en del av klienterna inom barnskyddet inte fått ett beslut om den service de hade ansökt om och de hade inte heller blivit hörda innan beslutet fattades. En klient har dessutom rätt att få ett överklagbart beslut om den service som han eller hon har sökt, men inte blivit beviljad.
Den tredje anmärkningen som Pirha fick gällde att välfärdsområdet trots en upprepad begäran inte lämnade regionförvaltningsverket alla de handlingar som regionförvaltningsverket hade begärt.
Socialarbetaren bedömer servicebehovet - av beslutet ska framgå vem som fattat beslutet
Vid tillsynen framkom det dessutom att ledningen för barnskyddet i välfärdsområdet hade ålagt de socialarbetare som ansvarade för barnens angelägenheter att göra upp en ansökan till chefsteamet om de köpta tjänster barnet behövde innan beslutet fattades.
"Enligt lagstiftningen bedömer den ansvariga socialarbetaren servicebehovet. Det ska framkomma av beslutet vilken tjänsteinnehavare som har fattat beslutet. Chefsteamet kan i sin ledning av arbetet vägleda socialarbetaren, ge stöd i klientprocesserna och på så sätt säkerställa likabehandlingen av klienterna samt utföra egenkontroll, men enligt lagen kan chefsteamet inte vara den som i praktiken fattar beslutet. Den socialarbetare som framgår av beslutet ansvarar alltid för sitt beslut", poängterar överinspektör Laura Helovuo från Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland.
Regionförvaltningsverket poängterade i sitt klagomålsbeslut att Birkalands välfärdsområde ska vidta egenkontrollåtgärder för att säkerställa att välfärdsområdets beslutsfattande och arbetsledning är lagenliga.
"Syftet med att informera om klagomålsbeslutet är att göra välfärdsområdena i Västra och Inre Finland medvetna om det korrekta förfarandet i beslutsfattande inom barnskyddets öppenvård", poängterar Helovuo.
Mer information:
Överinspektör Laura Helovuo, [email protected], tfn 0295 018 675
Jurist Jenni Mustonen, [email protected], tfn 0295 018 839
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland
Om

Regionförvaltningsverket arbetar för att människors grundläggande fri- och rättigheter ska tillgodoses och främjar tillgången till basservice. Vi bidrar även till miljöskyddet, ett hållbart utnyttjande av miljön, den inre säkerheten samt sunda och trygga levnads- och arbetsmiljöer. Inom våra respektive regioner har vi också hand om de väglednings- och tillsynsuppgifter som finns angivna i lag och verkställer lagstiftningen. Regionförvaltningsverkets verksamhet styrs av åtta ministerier.