Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland inledde 30.9.2024 tillsyn över verksamheten i Esperi Care Oy:s vårdhem Edit, eftersom det utgående från anmälan om missförhållanden och påståenden som förekommit i media uppstod en uppfattning om att verksamheten på vårdhemmet Edit trots välfärdsområdets tillsyn inte uppfyllde de kvalitetsmässiga kriterierna för serviceboenden med heldygnsomsorg för äldre.
Inom tillsynen kunde ställning inte tas till eventuella missförhållanden under tidigare år eftersom varken Österbottens välfärdsområde eller regionförvaltningsverket hade fått anmälningar om missförhållanden i enhetens verksamhet.
De framkomna påståendena om missförhållandena i vårdhemmet Edits verksamhet var sådana att om de tidigare skulle ha lyfts fram skulle de ha lett till tillsynsåtgärder både inom välfärdsområdet och hos regionförvaltningsverket. Då hade eventuella missförhållanden kunnat åtgärdas omedelbart.
Brister i behandlingen av anmälningar om avvikelser - regionförvaltningsverket påminde om tjänsteproducentens ansvar
Personalen på vårdhemmet Edit hade på ett berömligt sätt anmält avvikelser internt i enheten, men under tillsynen fick man ingen entydig bild av hur anmälningarna hade behandlats i enheten inom egenkontrollen eller vilka åtgärder enheten hade vidtagit med anledning av anmälningarna om avvikelser. Vårdhemmens social- och hälsovårdspersonal och anställda som arbetar i vårdenheten i uppdragsförhållande eller som underleverantör är enligt lag skyldiga att anmäla missförhållanden eller omständigheter som äventyrar klientsäkerheten som de upptäcker i enhetens verksamhet.
Under tillsynen av vårdhemmet Edit var regionförvaltningsverket tvunget att be om utredningar om avvikelserna flera gånger och när de kom till regionförvaltningsverket var uppgifterna i dem bristfälliga. Eftersom Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland utgående från anmälningarna om avvikelser som serviceproducenten överlämnade kunde fastställa brister gjordes Esperi Care Oy i beslutet uppmärksamt på att de social- och hälsovårdstjänster som erbjuds en äldre person ska vara av hög kvalitet och trygga god vård och omsorg.
Regionförvaltningsverket gjorde dessutom Esperi Care Oy:s uppmärksamt på att negativa motåtgärder inte får riktas mot personer som gör anmälan om missförhållanden till följd av anmälan.
Tjänsteproducenten gjordes därtill uppmärksam på att handlingar som regionförvaltningsverket begär ska lämnas in efter den första begäran och att redogörelserna ska innehålla sanningsenliga uppgifter om den begärda omständigheten.