Den centrala uppgiftshelheten för rättsskyddsenheten vid Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland är att behandla klagomål och största delen gäller social- och hälsovården. Antalet klagomål om social- och hälsovården som enheten ansvarar för har ökat redan i flera år och den stigande utvecklingen fortsatte också 2024. Regionförvaltningsverket har som mål att behandla klagomålen inom ett år och i slutet av 2024 fanns det inga klagomål som överskred den utsatta tiden.
Det ökade antalet klagomål tyder på ökande oro hos medborgarna över kvaliteten på och tillgängligheten till service, särskilt när det gäller tillgången till hälso- och sjukvård och beslutsfattandet inom socialvården, konstaterar enhetschef, jurist Kristian Dahl.
Tillsynsåtgärder och administrativ styrning främjar ändamålsenlig vård och service
För att tjänsteproducenten ska kunna behandla ärendet direkt och snabbare med tanke på klienten eller patienten överfördes cirka 48 procent till anmärkningsförfarandet vid behandlingen av klagomålen. I de allvarligaste fallen där det fanns misstanke om att patient- eller klientsäkerheten hade äventyrats ledde klagomålen till åtgärder av regionförvaltningsverket.
Regionförvaltningsverket meddelade administrativ styrning i flera klagomålsärenden där det framkom allvarliga brister. I sina beslut poängterade regionförvaltningsverket bland annat följande
- utsatta äldre personers självbestämmanderätt och grundläggande fri- och rättigheter ska respekteras inom äldreomsorgen.
- barn har rätt att framföra sin åsikt och vara delaktiga i ärenden som gäller barnet inom barnskyddet.
- till god vård och ett människovärdigt bemötande hör att en minnessjuk äldre ska skrivas ut på ett tryggt sätt.
- det är viktigt att upprätta tillräckliga journalhandlingar för att vården ska genomföras på ett säkert sätt.
Syftet med styrningen är att främja god förvaltning och verkställandet av rättsskyddet inom social- och hälsovården.
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland beslutade att ta upp vissa omständigheter till riktad tillsyn inom klagomålsförfarandet för social- och hälsovården utgående från tidigare observationer. I den tillsynen ligger fokus särskilt på att självbestämmanderätten inom hälso- och sjukvården verkställs, på lagenligt genomförande av begäranden om handlingar och information samt på journalanteckningarnas kvalitet med tanke på patientsäkerheten. Föremål för tillsynen är dessutom till exempel användningen av lugnande mediciner i äldreomsorgsenheterna och att barns delaktighet verkställs i barnskyddstjänsterna. Även DNR-besluten (återupplivningsförbud) inom äldreomsorgen valdes att granskas, även om dessa frågor inte särskilt togs upp i klagomålen under året. Resultaten av tillsynen påverkar eventuella fortsatta åtgärder och anvisningar och uppföljningen fortsätter 2025.
Läs mer: