Problem i Västra Nylands välfärdsområde med att få kontakt med vården och med bedömningarna av vårdbehovet
Regionförvaltningsverket i Södra Finland har i två olika tillsynsbeslut 13.11.2024 och 16.12.2024 gett Västra Nylands välfärdsområde anmärkningar som dels gällt möjligheten att få kontakt med primärvården och mun- och tandvården, dels de individuella bedömningarna av behovet av vård eller undersökningar och av hur brådskande behovet är.
Regionförvaltningsverket upptäckte allvarliga brister som gällde möjligheten att få kontakt med primärvården och bedömningar av vårdbehovet. I Västra Nylands välfärdsområde har patienterna inte fått kontakt med vården på det sätt som lagen förutsätter trots de åtgärder som välfärdsområdet vidtagit i sin egenkontroll.
I välfärdsområdet kan tillbakaringningen på icke-brådskande telefonsamtal till mun- och tandvården i de mest belastade områdena fortfarande ta i genomsnitt mellan en och tre vardagar. Fördröjningar har särskilt konstaterats i Esboregionen. Inom primärvården har tillbakaringningen på icke-brådskande telefonsamtal till exempel i Högfors och Vichtis tagit cirka sex dagar och i Raseborg och Esbo två veckor.
I välfärdsområdet har dessutom patienter satts i kö till mun- och tandvården utan att de i samband med bedömningen av vårdbehovet informerats om när de kommer att få vård. Väntetiden till vård i Raseborgsområdet varierar mellan 3 och 13 månader. I Pojo är väntetiden tre månader, i Karis sju-åtta månader och i Ekenäs 13 månader.
Regionförvaltningsverket har redan tidigare i ett beslut den 2 november 2023 (ESAVI/20105/2023) gjort Västra Nylands välfärdsområde uppmärksamt på att patienter har satts i kö utan att de i samband med bedömningen av vårdbehovet har informerats om när de kommer att få vård. I samma beslut gjorde regionförvaltningsverket Västra Nylands välfärdsområde uppmärksamt på att man ska ringa tillbaka till patienten samma dag och att patienten alltså ska få kontakt med vården omedelbart i enlighet med 51 § 1 momentet i hälso- och sjukvårdslagen.
De åtgärder som välfärdsområdet vidtagit i sin egenkontroll har inte varit tillräckliga och på grund av situationen har regionförvaltningsverket den 16 december 2024 gett Västra Nylands välfärdsområde en anmärkning om att patienten ska få kontakt med vården omedelbart på det sätt som lagen förutsätter. Regionförvaltningsverket gav dessutom den 13 november 2024 välfärdsområdet en anmärkning på grund av att patienter hade satts i kö till mun- och tandvården utan att i samband med bedömningen av vårdbehovet ha blivit informerade om när de kommer att få vård.
Länk till beslutet 13.11.2024 (på finska)
Länk till beslutet 16.12.2024 (på finska)
Kontakter
Om
Regionförvaltningsverket arbetar för att människors grundläggande fri- och rättigheter ska tillgodoses och främjar tillgången till basservice. Vi bidrar även till miljöskyddet, ett hållbart utnyttjande av miljön, den inre säkerheten samt sunda och trygga levnads- och arbetsmiljöer. Inom våra respektive regioner har vi också hand om de väglednings- och tillsynsuppgifter som finns angivna i lag och verkställer lagstiftningen. Regionförvaltningsverkets verksamhet styrs av åtta ministerier.