Anmärkning till Egentliga Finlands och Satakunta välfärdsområden på grund av fördröjningar i behandlingen av klient- och patientanmärkningar
Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland har i beslut i tillsynsärenden anmärkt på behandlingen av anmärkningar inom socialvården i Egentliga Finlands välfärdsområde och inom social- och hälsovården i Satakunta välfärdsområde. En skriftlig anmärkning som en socialvårdsklient eller en patient framställt bör besvaras inom en månad.
I april 2024 inledde Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland tillsynsärenden på grund av brister i besvarandet av anmärkningar i Egentliga Finlands och Satakunta välfärdsområden.
En socialvårdsklient eller patient som upplevt missförhållanden inom social- och hälsovården kan göra en skriftlig anmärkning till den som tillhandahåller vården. Om man är missnöjd med det svar man fått på sin anmärkning kan man lämna ett klagomål till regionförvaltningsverket och bifoga svaret på anmärkningen till klagomålet.
Enligt lagen ska verksamhetsenheten behandla anmärkningen på behörigt sätt och besvara den skriftligen inom skälig tid. I lagstiftningen har man inte exakt fastställt vad som är skälig tid, men vanligen avses med skälig tid en till fyra veckor.
”Endast i undantagsfall får svaret på en anmärkning dröja längre än en månad och i sådana fall ska svar ges senast inom två månader”, säger överinspektör för socialvården Sini Virtanen vid Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland.
När regionförvaltningsverket följde med behandlingen av anmärkningar inom Egentliga Finlands och Satakunta välfärdsområden upptäcktes betydande fördröjningar i svaren på anmärkningar som gällde social- och hälsovården. Svaren var inte heller till alla delar ändamålsenliga eller tillräckliga. För utredningen av ärendet bad regionförvaltningsverket båda välfärdsområdena om redogörelser för deras behandling av anmärkningar.
I Egentliga Finland skillnader i svarstiderna mellan socialvården och hälso- och sjukvården
Enligt redogörelsen av Egentliga Finlands välfärdsområde blev i bästa fall endast drygt hälften av svaren på anmärkningar som gällde socialvården färdiga inom en månad. Till exempel i augusti 2024 blev endast 28 % av svaren på klienternas anmärkningar färdiga inom en månad. Som längst fick den som lämnat en anmärkning på socialvården vänta på svar i fyra månader.
När det gällde hälso- och sjukvården i Egentliga Finland framgick det av redogörelsen att situationen varierade mellan olika serviceområden. Fördröjningarna i svaren var dock i allmänhet kortare än inom socialvården. Till exempel i augusti 2024 blev i bästa fall 83 % av svaren på anmärkningar som gällde hälso- och sjukvården färdiga inom en månad.
I Satakunta välfärdsområde fördröjningar i svaren på anmärkningar både inom socialvården och hälso- och sjukvården
Enligt redogörelsen av Satakunta välfärdsområde blev en fjärdedel av svaren på anmärkningar som gällde socialvården färdiga inom en månad i augusti 2024. Vart fjärde svar dröjde längre än två månader.
I augusti 2024 blev ungefär en tredjedel av svaren på anmärkningar på hälso- och sjukvården i Satakunta färdiga inom en månad och en tredjedel efter mer än en månad, men inom två månader. En tredjedel av svaren dröjde längre än två månader.
Behandlingen av anmärkningar är en del av egenkontrollen
Utöver det att behandlingstiderna måste förkortas gjorde regionförvaltningsverket i sina beslut båda välfärdsområdena uppmärksamma bland annat på att behandlingen av anmärkningar och de åtgärder som vidtas på grund av dem för att förbättra situationen är en del av välfärdsområdets egenkontroll.
Välfärdsområdenas egenkontroll är av central betydelse vid utvecklandet av social- och hälsovårdstjänsterna och det ligger i alla parters intresse att man ingriper i missförhållanden. Välfärdsområdena ska genom egenkontroll säkerställa att de sköter sina social- och hälsovårdsuppgifter i enlighet med lag.
Utöver att övervaka sin egen serviceproduktion ingår det i välfärdsområdets egenkontroll att övervaka privata tjänsteproducenter som välfärdsområdet köper social- och hälsovårdstjänster av samt att styra och övervaka tjänsteproducenternas egenkontroll.
Mer information
Kontakt via e-post eller växeln: [email protected], tfn 0295 016 000
- överinspektör för socialvården Sini Virtanen
- regionförvaltningsöverläkare Susanna Melkas
Finlex
Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården (812/2000)
Lag om patientens ställning och rättigheter (785/1992)
Om
Regionförvaltningsverket arbetar för att människors grundläggande fri- och rättigheter ska tillgodoses och främjar tillgången till basservice. Vi bidrar även till miljöskyddet, ett hållbart utnyttjande av miljön, den inre säkerheten samt sunda och trygga levnads- och arbetsmiljöer. Inom våra respektive regioner har vi också hand om de väglednings- och tillsynsuppgifter som finns angivna i lag och verkställer lagstiftningen. Regionförvaltningsverkets verksamhet styrs av åtta ministerier.