Privat daghemsverksamhet blir tillståndspliktig den 1 januari 2023
I och med en lagändring krävs det tillstånd av regionförvaltningsverket för att bedriva privat daghemsverksamhet. Även privata daghem som redan bedriver verksamhet ska ansöka om tillstånd under övergångsperioden på fyra år.
I och med en ändring av lagen om småbarnspedagogik som träder i kraft vid årsskiftet krävs det att privata serviceproducenter har tillstånd av regionförvaltningsverket för att bedriva daghemsverksamhet. Syftet med tillståndsplikten är bland annat att trygga den privata småbarnspedagogikens kvalitet och säkerställa att lagen om småbarnspedagogik iakttas i den privata daghemsverksamheten.
Från och med den 1 januari 2023 ska ansökan om tillstånd för ett privat daghem sökas av regionförvaltningsverket. Kommunerna tar inte längre emot tillståndsansökningar eller anmälningar från och med början av nästa år. Innan en ny serviceproducent kan inleda verksamhet ska den ansöka om tillstånd.
Under den övergångstid som anges i lagen om småbarnspedagogik (1.1.2023–31.12.2026) ska även alla serviceproducenter som redan bedriver verksamhet ansöka om tillstånd för verksamheten.
En redan verksam serviceproducent ska under övergångstiden också ansöka om tillstånd om
- kommunen byts
- antalet daghem ökar eller minskar
- antalet platser inom småbarnspedagogiken ändras
- det sker ändringar i fråga om tillhandahållande av skiftomsorg
- det sker ändringar i fråga om de personer som utövar bestämmande inflytande.
Anvisningar och material för serviceproducenterna kommer inom kort
De nya blanketterna som rör tillståndsförfarandet används från och med den 1 januari 2023. Till och med årets slut 2022 gäller det gamla anmälningsförfarandet. Regionförvaltningsverkets webbsida Tillstånd, anmälningar och ansökningar kommer i december 2022 att uppdateras med anvisningar för ansökan om tillstånd. På sidan publiceras även en guide om hur man ansöker om tillstånd eller gör anmälningar som rör tillståndet.
Behandlingen av tillstånd och anmälningar är avgiftsbelagd. Bestämmelser om avgifterna utfärdas genom en förordning. Mer information om avgifterna finns i serviceprislistan.
Serviceproducenterna kommer också att kunna kontrollera sitt företags egna registeruppgifter elektroniskt. Anvisningar för kontroll av uppgifterna finns i Valviras e-tjänster. Från och med den 1 januari 2023 kan man även avgiftsfritt begära registerutdraget av regionförvaltningsverket per e-post.
Mer information:
överinspektör för bildningsväsendet Noora Lohi, tfn 0295 016 642 (förfrågningar på svenska)
överinspektör Ulla Soukainen, tfn 0295 018 057
överinspektör Taru Terho, tfn 0295 018 814
Kontakter
Om
Regionförvaltningsverket arbetar för att människors grundläggande fri- och rättigheter ska tillgodoses och främjar tillgången till basservice. Vi bidrar även till miljöskyddet, ett hållbart utnyttjande av miljön, den inre säkerheten samt sunda och trygga levnads- och arbetsmiljöer. Inom våra respektive regioner har vi också hand om de väglednings- och tillsynsuppgifter som finns angivna i lag och verkställer lagstiftningen. Regionförvaltningsverkets verksamhet styrs av åtta ministerier.