Anmärkningar till Kymsote efter regionförvaltningsverkets tillsyn
Regionförvaltningsverket i Södra Finland har gett Kymmenedalens samkommun för social- och hälsovårdstjänster (Kymsote) tre anmärkningar om missförhållanden gällande ordnandet av serviceboende med heldygnsomsorg för äldre och om förvaltningsförfarandet. Regionförvaltningsverket förutsätter att Kymsote vidtar lämpliga åtgärder för att kommuninvånarna ska få tillräcklig service i rätt tid.
De anmärkningar som Regionförvaltningsverket i Södra Finland gav Kymsote gällde försummelse av skyldigheten att ordna serviceboende med heldygnsomsorg, försummelse av god förvaltning och av lagarna om inledande av socialvårdsärenden. I sitt beslut till Kymsote gav regionförvaltningsverket dessutom administrativ styrning i fråga om utnämning av en egen kontaktperson, jämlik tillgång till tjänster och bedömning av tjänsternas tillräcklighet och kvalitet.
Ansökningar om äldreomsorg kan också inledas muntligt
Kymsote har inte identifierat muntliga ansökningar om äldreomsorgstjänster även om äldreomsorgslagen möjliggör att ansökan görs antingen skriftligen eller muntligen. Dessutom har Kymsote ansett att ärendet har inletts först när en arbetstagare vid Kymsote efter bedömningen av servicebehovet har lämnat in en ansökan för kunden.
Regionförvaltningsverket konstaterade i sitt beslut att ett ärende också ska anses vara inlett när en kommunalt anställd i sin tjänst har fått kännedom om en person som eventuellt behöver socialservice. Den informationen kan exempelvis komma muntligt från en anhörig.
Den anställda ska då ställa närmare frågor om saken ifall det är oklart för den anställda om det är fråga om en muntlig ansökan. Att identifiera en muntlig ansökan och att inleda ett ärende är av betydelse särskilt då man bedömer om tjänsterna ges i rätt tid, men också då man bedömer att behandlingen av ärendet och tillgången till service sker utan dröjsmål.
Servicen ska ordnas utan dröjsmål
Kymsote har 2021 ställt tiotals kunder i kö för serviceboende med heldygnsomsorg samtidigt som privata serviceproducenter i området kunnat erbjuda så många som 130–150 platser, enligt en utredning av Kymsote. Regionförvaltningsverket konstaterade i sitt beslut att Kymsote har handlat i strid med lagen då klienterna inom samkommunens område inte har fått den socialservice de behöver i rätt tid och utan dröjsmål.
Klienterna har rätt att överklaga beslutet
Kymsote har fattat så kallade positiva köbeslut om serviceboende med heldygnsomsorg, där det konstateras att klienten är i behov av serviceboende med heldygnsomsorg men att klienten måste vänta på en sådan ledig plats. Regionförvaltningsverket konstaterade att man inte kan fatta ett helt positivt beslut för klienten i en situation där det i verkligheten inte ordnas service för klienten. Beslutet ska vara negativt åtminstone till den del servicen i själva verket inte kan tillhandahållas.
Regionförvaltningsverket konstaterade i sitt beslut att klienten ska kunna utnyttja sina lagstadgade rättigheter såsom rätten att söka ändring i ett nekande eller delvis nekande beslut. Klienten ska alltså vid behov få sitt ärende behandlat på nytt t.ex. i en situation där det konstateras att klienten behöver service dygnet runt, men kommunen inte kan ordna servicen utan dröjsmål.
Äldre har rätt till tillräcklig service i rätt tid
Regionförvaltningsverket ansåg det vara bra att Kymsote under de senaste åren har utvecklat tjänster som tillhandahålls i hemmet, utnyttjat digitala lösningar samt stärkt det gerontologiska socialarbetet och den sociala handledningen. Servicestrukturen inom Kymsote har samtidigt blivit betydligt lättare då platserna för serviceboende med heldygnsomsorg har blivit färre och samkommunen har sänkt målet för nyttjandegraden av serviceboende med heldygnsomsorg.
I sitt beslut uttryckte regionförvaltningsverket sin oro över att samkommunen gjort boendeservicestrukturen lättare utan att omsorgsfullt och heltäckande bedöma tillgången till service i rätt tid och i tillräcklig omfattning inom sitt område. Regionförvaltningsverket konstaterade i sitt beslut att servicen ska ordnas på det sätt som lagen förutsätter oberoende av de mål som kommunen ställt upp och att samkommunens anvisningar inte kan begränsa en persons lagenliga rätt till service.
Regionförvaltningsverket förutsätter att Kymsote med anledning av tillsynsbeslutet vidtar lämpliga åtgärder för att säkerställa att servicen är tillräcklig och ges i rätt tid till kommuninvånarna.
Läs mer om beslutet
Mer information om tillsynen över social- och hälsovårdsservicen
Mer information:
överinspektör för socialvården Päivi Vainio, Regionförvaltningsverket i Södra Finland [email protected]
ledande överinspektör för socialvården Sari Husa, Regionförvaltningsverket i Södra Finland [email protected]
Om
Regionförvaltningsverket arbetar för att människors grundläggande fri- och rättigheter ska tillgodoses och främjar tillgången till basservice. Vi bidrar även till miljöskyddet, ett hållbart utnyttjande av miljön, den inre säkerheten samt sunda och trygga levnads- och arbetsmiljöer. Inom våra respektive regioner har vi också hand om de väglednings- och tillsynsuppgifter som finns angivna i lag och verkställer lagstiftningen. Regionförvaltningsverkets verksamhet styrs av åtta ministerier.