Regionala skillnader i deltagandet i förskoleundervisning och kompletterande småbarnspedagogik – barnets bästa ska beaktas i verksamheten
Regionförvaltningsverkens utvärdering av basservicen visar att det förekom regionala och kommunspecifika skillnader i genomförandet av förskoleundervisningen och den kompletterande småbarnspedagogiken 2021. Kommunerna borde fästa uppmärksamhet vid ordnandet av kompletterande småbarnspedagogik på det sätt som lagen förutsätter. För de barn som deltar i verksamheten är miljöns och de vuxnas beständighet under dagen viktig.
Största delen, dvs. 79 procent, av barnen som deltar i förskoleundervisningen i Fastlandsfinland deltog i kompletterande småbarnspedagogik 2021. Ett undantag var Birkaland, där 55,4 procent av förskolebarnen deltog i annan småbarnspedagogik än kompletterande småbarnspedagogik. I Södra Österbotten deltog 8,7 procent av förskolebarnen i annan verksamhet och i Österbotten 7,8 procent. I Päijänne-Tavastland och Egentliga Tavastland deltog alla förskolebarn i kompletterande småbarnspedagogik.
Siffrorna framgår av regionförvaltningsverkens utvärdering av basservicen. Uppgifterna har samlats in genom en enkät som skickats till kommunerna. Svarsprocenten för enkäten var 100.
En del av kommunerna har efter förskoleundervisningen erbjudit barn morgon- och eftermiddagsverksamhet eller annan verksamhet i stället för småbarnspedagogik. Av barnen i förskoleundervisning deltog 6,4 procent i sådan annan verksamhet som kompletterar förskoleundervisningen. Annan verksamhet som kompletterar förskoleundervisningen är dock inte kompletterande småbarnspedagogik enligt lagen om småbarnspedagogik, i vilken barnet har rätt att delta.
Förskoleundervisningen kan ordnas av småbarnspedagogiken eller den grundläggande utbildningen i kommunen. I kommuner med färre än 10 000 invånare var det i regel den grundläggande utbildningen som ordnade förskoleundervisningen. Småbarnspedagogiken är dock en mer allmän anordnare av förskoleundervisning, eftersom cirka 87 procent av förskoleeleverna deltog i dess verksamhet 2021. Verksamhet som kompletterar småbarnspedagogiken ordnades oftast som klubbverksamhet i små kommuner.
Barnen byter sällan verksamhetsställe under dagen, men däremot byts ungefär hälften av de anställda som arbetar med förskolebarnen ut inom den kompletterande småbarnspedagogiken. Det är vanligare att barn som behöver skiftesvård byter verksamhetsställe. Skiftesvården ordnas i allmänhet centraliserat i kommunerna.
Åtgärdsförslag: kontinuitet i barnets dag, behovet av lagändringar ska utredas
Det ligger i barnets intresse att barn i förskoleundervisning får kompletterande småbarnspedagogik enligt lagen om småbarnspedagogik även i skolans lokaler i stället för klubbverksamhet.
”Barnet bör få en så enhetlig dag som möjligt i förskoleundervisningen och småbarnspedagogiken. Detta omfattar så bestående interaktionsförhållanden och verksamhetsställen som möjligt”, bedömer överinspektör Taru Terho vid Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland.
Regionförvaltningsverken föreslår att man utreder hur verksamheten under lagen om småbarnspedagogik och lagen om grundläggande utbildning påverkar förverkligandet av en enhetlig dag för barnet. Även ordnandet av förskoleundervisning i skiftesvård behöver definieras närmare.
Utvärderingsrapporter
Utvärdering av samhällets basservice i korthet
Utvärdering av tillgången till basservice är regionförvaltningsverkens lagstadgade uppgift. Genom utvärderingen följer man upp, övervakar och bedömer om basservicen är tillgänglig på lika villkor på olika håll i Finland. Utvärderingen görs vartannat år. Ministerierna fastställer utvärderingsobjekten och de varierar från år till år.
Mer information på webbplatsen avi.fi: Utvärdering av samhällets basservice
Regionförvaltningsverken informerar på sociala medier om utvärderingen av samhällets basservice med hashtaggarna #basservice #utvärdering #regionförvaltningsverket.
Mer information:
överinspektör Taru Terho, tfn 0295 018 814
[email protected]
Kontakter
Om
Regionförvaltningsverket arbetar för att människors grundläggande fri- och rättigheter ska tillgodoses och främjar tillgången till basservice. Vi bidrar även till miljöskyddet, ett hållbart utnyttjande av miljön, den inre säkerheten samt sunda och trygga levnads- och arbetsmiljöer. Inom våra respektive regioner har vi också hand om de väglednings- och tillsynsuppgifter som finns angivna i lag och verkställer lagstiftningen. Regionförvaltningsverkets verksamhet styrs av åtta ministerier.