
Regionförvaltningsverkets kundservice fick livlig start – under några månader besvarade den tusentals frågor
Regionförvaltningsverkens gemensamma kundservice öppnade i oktober 2021. Största delen av kontakterna till kundservicen har tills vidare gällt coronan. Tjänsten har tidvis varit överbelastad, men för närvarande är läget lugnt och köerna har betats av.
Kundservicen öppnades den 28 oktober 2021. I november 2021 slogs den tidigare coronainfon ihop med kundservicen och därefter har kundservicen även besvarat coronarelaterade frågor, som tills vidare utgjort majoriteten av alla frågor.
Kundservicen har nu funnits i drygt fyra månader och har under den tiden kontaktats drygt 12 000 gånger. Tills vidare har telefonsamtal varit det mest populära sättet att kontakta regionförvaltningsverket.
Den riksomfattande kundservicen hjälper regionförvaltningsverkets kunder
Regionförvaltningsverkens gemensamma kundservice ger allmän rådgivning och hjälp med att sköta ärenden hos regionförvaltningsverket. Kundservicen gör det enklare att kontakta myndigheten. Innan den gemensamma kundservicen bildades hänvisades kunden direkt till regionförvaltningsverkets sakkunniga, vilket ibland ledde till att svaren dröjde.
Det är smidigt att sköta ärenden via kundservicen eftersom
- kunden bara behöver ta kontakt en gång och kundservicen ser till att ärendet går framåt.
- kunden kan kontakta kundservicen på flera sätt.
- det är alltid någon som svarar – också när enskilda sakkunniga är frånvarande eller upptagna.
Servicerådgivarna svarar alltid kunden i den kanal som kunden har valt. Om kunden tar kontakt via webbformuläret får hen själv välja hur hen vill bli kontaktad av regionförvaltningsverket.
Målet är att ge svar på kundens fråga i kundservicen, men vid behov vidarebefordras meddelandet till den sakkunniga.
Kundservicen kan kontaktas per telefon, e-post eller med webbformuläret på finska eller svenska. I kundservicen arbetar det fem servicerådgivare.
Kundservicen utvecklas kontinuerligt
Vår kundservice är en ny funktion under utveckling. Servicerådgivarna har fått utbildning i coronafrågor och andra frågor som regionförvaltningsverket arbetar med, såsom alkoholförvaltningen. I takt med att servicerådgivarna blir mer insatta kan de hjälpa kunderna med alltmer ingående frågor.
Webbplatsen som informationsresurs
Regionförvaltningsverkets webbplats är av central betydelse för kundservicens funktion. Webbplatsen utvecklas kontinuerligt i samarbete mellan kundservicen, kommunikationsenheten och de sakkunniga. Kundservicen känner till vilka frågor som ofta ställs, och tillsammans med de sakkunniga utvecklas webbsidorna så att de betjänar kunderna ännu bättre. På webbplatsen informerar man också om exempelvis eventuella köer till kundservicen.
Vid frågor som gällt coronan har man i kundservicen särskilt använt sig av webbsidan Vanliga frågor om coronaviruset, där det finns mycket information om hur coronapandemin och restriktionerna exempelvis påverkat olika tjänster och aktörer. Sidans innehåll har utvecklats och utvecklas kontinuerligt särskilt utgående från kundservicens erfarenheter och servicerådgivarnas kunskap.
Läs mer på webbsidan Vanliga frågor om coronaviruset.
Flexibilitet i tjänsten med tekniska lösningar
Kundservicens tekniska lösningar har tills vidare utvecklats genom att erbjuda återuppringning. När man ringer telefonservicen kan man dessutom innan samtalet kopplas vidare välja med nummerknapparna det sakområde som ens fråga gäller. Med den här funktionen kan samtalet kopplas till den servicerådgivare i kundserviceteamet som har mest kunskap om saken. Om frågan gäller arbetarskyddet kopplas samtalet direkt till arbetarskyddets egen kundservice.
I år kommer kundservicen att utvecklas på många olika sätt. Det byggs upp en kunskapsbas som stöd för servicerådgivarnas arbete. Dessutom öppnas en chattfunktion som fungerar som servicekanal vid sidan av telefon, e-post och webbformuläret.
Kundservicens kontaktuppgifter
Så här kontaktar du kundservicen:
- ring: tfn 0295 016 781 (vardagar kl. 10–15)
- skicka e-post: [email protected]
- skicka din fråga med webbformuläret
Kundservicens kontaktuppgifter finns även på webbplatsen rfv.fi: regionförvaltningsverkets kundservice.
Om

Regionförvaltningsverket arbetar för att människors grundläggande fri- och rättigheter ska tillgodoses och främjar tillgången till basservice. Vi bidrar även till miljöskyddet, ett hållbart utnyttjande av miljön, den inre säkerheten samt sunda och trygga levnads- och arbetsmiljöer. Inom våra respektive regioner har vi också hand om de väglednings- och tillsynsuppgifter som finns angivna i lag och verkställer lagstiftningen. Regionförvaltningsverkets verksamhet styrs av åtta ministerier.