Regionförvaltningsverket besvarade frågor i den bland studerande populära appen Jodel i Tammerfors, Åbo och Helsingfors
Regionförvaltningsverket genomförde en kampanj för unga där man besvarade frågor om coronaviruset i appen Jodel. Kampanjen nådde sammanlagt nästan 83 000 personer, som inte nödvändigtvis skulle ha nåtts lika effektivt genom andra val av kanaler.
Regionförvaltningsverken är närvarande där kunderna finns. Kundservicen är viktig och olika kanaler i sociala medier har under de senaste åren betonats när det gäller att betjäna kunderna.
Coronatiden har ökat behovet av att nå även unga kunder. Därför fattades ett beslut om att besvara frågor om coronaviruset i Jodel som är populär särskilt bland unga. Applikationen är platsbaserad och är populär särskilt i universitetsstäder. I Jodel diskuterar man utan signatur.
Coronasituationen har påverkat studerandena och många av dem oroar sig över hur livet i studiestaden ska komma i gång i undantagssituationen. Den utdragna situationen väcker ovisshet bland unga, och därför ville regionförvaltningsverket genomföra en kampanj där de studerande erbjuds aktuell och regional information. Syftet med kampanjen var att nå de unga och i synnerhet studerande. Även om regionförvaltningsverken har en betydande roll när det gäller införandet av begränsningarna av sammankomster, ville man med kampanjen i första hand påminna om att man kan leva studentliv trots coronasituationen: det är både möjligt, och dessutom önskvärt, att man ordnar trygga evenemang.
"Idén att genomföra kampanjen kom från en genuin vilja att erbjuda information till studerande, som utsatts för prövningar under pandemin. Jodel som plattform var utmärkt för detta ändamål, för där kan vi kommunicera direkt med målgruppen i realtid. Det mest belönande var naturligtvis att vi fick beröm av jodlarna för kampanjen", berättar kommunikationsassistent Roosa Honkala, som kom med idéer till kampanjen.
Kommunikationskampanjen i Jodel lyckades utmärkt
Regionförvaltningsverkets kommunikationskampanj väckte stort intresse i Jodel. Kampanjen fick sammanlagt över 2 miljoner visningar.
"Det här var en ny landvinning för oss. Med Jodel-kampanjen nådde vi en målgrupp som vi inte skulle ha nått lika effektivt med våra tidigare val av kanaler. Det här lyckade försöket uppmuntrar oss att fortsätta och leta efter fler sätt att effektivt få fram vårt budskap på de rätta ställena", berättar Jaana Lehtovirta, chef för regionförvaltningsverkens kommunikationsenhet.
Publiceringarna i Åbo, Tammerfors och Helsingfors fick sammanlagt över 350 kommentarer. Jodlarna var särskilt intresserad av begränsningarna för restauranger och fritidsaktiviteter. De unga oroade sig också över i fall närundervisningen skulle fortsätta eller avbrytas. Syftet med kampanjen var att på ett omfattande sätt ge korrekt information angående coronarelaterade ämnen, och det lyckades man utmärkt med.
Mer information:
Svar på vanliga frågor om corona på rfv.fi
För media:
kommunikationsassistent Roosa Honkala, tfn 0295 018 100
chef för kommunikationsenheten Jaana Lehtovirta, tfn 0295 016 404
(skicka ett textmeddelande eller be om att bli uppringd)
[email protected]
Improve Media:
account manager Karoliina Kupari, tfn 040 580 1873
[email protected]
Om
Regionförvaltningsverket arbetar för att människors grundläggande fri- och rättigheter ska tillgodoses och främjar tillgången till basservice. Vi bidrar även till miljöskyddet, ett hållbart utnyttjande av miljön, den inre säkerheten samt sunda och trygga levnads- och arbetsmiljöer. Inom våra respektive regioner har vi också hand om de väglednings- och tillsynsuppgifter som finns angivna i lag och verkställer lagstiftningen. Regionförvaltningsverkets verksamhet styrs av åtta ministerier.