Övningens gemensamma bakgrundstema är en olycka av den allvarligaste graden ett finländskt kärnkraftverk som berör hela samhället och riktar sig mot en stor grupp människor. I evenemangets tidiga fas, då det radioaktiva molnet rör sig över området, införs vistelse- och rörelsebegränsningar på områden som är farliga för hälsan i kärnkraftverkets närområde samt rekommendationer som gäller rörligheten även på övningsområdet tiotals och hundratals kilometer från olycksplatsen.
I övningssituationen råder en strålrisksituation cirka 100–400 km från olycksplatsen. Strålrisksituationens efterfas börjar när området inte längre utsätts för mer radioaktivt nedfall. Alla ytor i livsmiljön har kontaminerats med radioaktivt nedfall och situationen kräver mätningar och andra åtgärder i kommunerna. Strålsäkerhetscentralen (STUK) har gett rekommendationer om begränsning av vistelse utomhus, och rekommendationer och föreskrifter har getts gällande hushållsvattnets kvalitet och mätningar. Saniteten hos alla livsmedel som produceras i området ska kontrolleras genom mätningar och analyser innan de levereras till marknaden eller för konsumtion.
Betydelsen av en enhetlig och gemensam övergripande lägesbild framhävs
Målet med LSS21-beredskapsövningen är att utreda anvisningarna för strålrisksituationens efterfas och ge deltagarna en klar uppfattning om den samt dela en gemensam övergripande lägesbild. Dessutom är syftet med övningen att effektivera beredskapen inför en strålrisksituation samt att lära sig de olika aktörernas ansvar och skyldigheter på såväl lokal, regional som nationell nivå.
”Alla centrala ministerier har förbundit sig till övningen och ämnet har upplevts som aktuellt”, berättar direktör Tarja Wiikinkoski.
Beredskap för strålningsolyckor är en gemensam angelägenhet
En av regionförvaltningsverkets uppgifter är att ordna beredskapsövningar. Beredskapsövningar ordnas för att utveckla samhällets beredskap. Med hjälp av övningarna testas och utvecklas samhällets beredskap att klara störningstillstånd och undantagsförhållanden. I beredskapsövningarna deltar kommunerna i området, myndigheter, lokal- och regionalförvaltning samt representanter för näringslivet, media och organisationer efter behov.
”Efter övningen borde alla aktörer i området ha betydligt bättre beredskap och kompetens att agera så bra och effektivt som möjligt i strålrisksituationer. Frågan berör alla, det är bra att vi alla vet hur vi ska agera i en situation där vi bara har några timmar på oss att skydda oss, ta hand om närstående och skydda livsviktiga livsmedel som är utsatta för nedfall och förbereda oss på att leva några dagar eller veckor under mycket exceptionella förhållanden”, sammanfattar Wiikinkoski.
Länkar
Strålsäkerhetslag (859/2018)
Inrikesministeriets förordning om informationen i en nödsituation som medför risk för strålning
Beredskapslag (1552/2011)
Räddningslag (379/2011)
Social- och hälsovårdsministeriet: strålskydd
Strålsäkerhetscentralen, STUK: strålrisk och beredskapsanvisningar
Livsmedelsverket: beredskap inför strålrisksituationer
Valvira: förfaranden för tryggande av hushållsvattnets kvalitet – radioaktiva ämnen
Mer information
Marko Pukkinen, överdirektör, tfn 0295 018 542
Tarja Wiikinkoski, direktör, tfn 0295 018 800
[email protected]
Ansvarsområdet för räddningsväsendet och beredskapen
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland