Regionförvaltningsverket har sedan 26.7.2018 övervakat att tillgången till vård (den s.k. vårdgarantin) förverkligas inom samarbetsområdet Tammerfors–Orivesi. Under tillsynen har regionförvaltningsverket fattat tre beslut i ärendet. Patienter kan inte omedelbart kontakta tandklinikens tidsbokning, vilket är ett problem. Återuppringning används, men praxisen med tidsbokning hos tandklinikerna där patienten blir uppringd inom 2–4 vardagar överensstämmer inte med hälso- och sjukvårdslagen. Ett annat problem har varit att tandklinikerna inte har kunnat uppge en närmare tidpunkt för tillgång till vård eller att patienten har ombetts ringa på nytt följande dag för att få en tid. Patientlagen förutsätter att patienten informeras om en tidpunkt för tillgång till vård. Det har ansetts godtagbart att tiden anges med en månads noggrannhet, om en exakt tidpunkt inte genast kan fastställas.
Offentliggörande av väntetider för tillgång till vård
På stadens webbplats anges områdets tandkliniker. På webbplatsen saknas information om väntetiderna för tillgång till vård. Enligt hälso- och sjukvårdslagen ska kommunen på internet offentliggöra uppgifter om väntetiderna med fyra månaders mellanrum (55 §, 51–53 § i hälso- och sjukvårdslagen). Om det i kommunen finns flera verksamhetsenheter, ska uppgifterna enligt lagen publiceras separat för varje verksamhetsenhet. Uppgifterna kan publiceras förutom på internet också på något annat sätt, om kommunen eller samkommunen så beslutar.
51 § och 55 § i hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010)
4 § i lagen om patientens ställning och rättigheter (785/1992)
Mer information
överinspektör Maarit Penttilä, tfn 0295 018 567
[email protected]
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland