Bildning hör till alla livsskeden – hälsningar från förberedelserna vid Tillstånds- och tillsynsverkets avdelning för småbarnspedagogik, utbildning och kultur

Arbetet med att bygga upp det nya Tillstånds- och tillsynsverket framskrider nu i rask takt. Det är nämligen bara tre månader kvar tills reformen träder i kraft. Övergången till en nationell myndighet innebär en stor förändring för avdelningen för småbarnspedagogik, utbildning och kultur, men i grunden handlar det om en enkel tanke: bildning hör till alla, i alla skeden av livet.
När de sex regionförvaltningsverkens undervisnings- och kulturuppgifter samt Valviras uppgifter inom småbarnspedagogiken slås samman, samlas en enorm mängd kunnande och erfarenhet under samma tak. Förberedelserna har nu kommit så långt att avdelningens struktur börjar ta form.
Avdelningen kommer att bestå av tre enheter:
- Enheten för småbarnspedagogik och utbildning ansvarar bland annat för styrning och tillsyn av småbarnspedagogik samt förskole- och grundläggande utbildning, rättsskyddsfrågor, tillstånds- och tillsynsuppgifter enligt begravningslagen samt utvärdering av samhällets basservice.
- Enheten för bibliotek, idrott och ungdomsarbete beviljar statsunderstöd, producerar och analyserar information, bedriver utvecklingsarbete och deltar i internationellt samarbete.
- Svenska enheten för bildningsväsendet ser till att småbarnspedagogikens, utbildningens och biblioteksväsendets tjänster är tillgängliga även för den svenskspråkiga befolkningen.
Inom enheterna bildas mindre arbetsgrupper som fokuserar på sina respektive specialuppgifter. Målsättningen är att bygga en myndighet som ännu starkare tryggar de bildningsmässiga och kulturella grundläggande rättigheterna. Lika centralt är att främja delaktighet, välmående och hälsa i olika befolkningsgrupper – och att motverka marginalisering bland barn och unga.
En viktig del av förberedelserna handlar om beredskap. Tillsammans med undervisnings- och kulturministeriet och regionförvaltningsverkens beredskapsexperter planerar vi nu hur vi kan stöda kommunerna, till exempel i att trygga kontinuiteten i småbarnspedagogiken och undervisningen vid olika störningssituationer och undantagsförhållanden. Lika viktigt är att beakta betydelsen av att upprätthålla kultur- och bibliotekssektorn, ungdomsarbetet och -verksamheten samt medborgarverksamheten inom idrott i sådana situationer. Som riktlinje i arbetet fungerar den nyligen uppdaterade Säkerhetsstrategin för samhället.
Redan i det här skedet vill jag rikta ett varmt tack till alla som deltar i förberedelserna. Även om reformen är omfattande och mångfacetterad är det människan som står i centrum. Förändringen berör oss alla, bland annat genom planen för personalplacering som nyligen publicerats. Den ger klarhet – nu vet vi vem vi kommer att arbeta tillsammans med nästa år. För mig som ansvarar för förberedelserna är det viktigt att alla känner att deras insats är meningsfull.
Samarbetet med våra intressenter fortsätter också starkt. Vi bygger ett verk som stöder kommuner och organisationer i deras viktiga arbete för att varje individs bildningsmässiga och kulturella rättigheter ska förverkligas.
Med vänlig hälsning,
Anu Liljeström
Ordförande
TTV-projektets beredningsgrupp
Avdelningen för småbarnspedagogik, utbildning och kultur