Verksamheten vid regionförvaltningsverken och NTM-centralerna upphör i och med regionförvaltningsreformen. Syftet med reformen är att förenhetliga tillstånds- och tillsynspraxis, göra tillståndsprocesserna smidigare samt främja den rena omställningen och Finlands konkurrenskraft.
Förfarandet med företräde fortsätter, Tillstånds- och tillsynsverket tar över kontaktpunktstjänster
Projekt som främjar den gröna omställningen kan få företräde i tillståndsbehandlingen vid Tillstånds- och tillsynsverket fram till 2030. Sådana projekt kan till exempel handla om energianläggningar som producerar förnybar energi, projekt som grundar sig på förnybar energi eller elektrifiering och ersätter fossila bränslen eller råvaror samt projekt som gäller batterifabriker och framställning, tillvaratagande och återanvändning av batterimaterial. Tillståndsansökan för sådana ska behandlas inom 12 månader.
Även kontaktpunkterna som avses i Europeiska unionens direktiv om förnybar energi, förordningen om kritiska råmaterial och förordningen om nettonollindustri överförs till Tillstånds- och tillsynsverket. Kontaktpunkternas myndighetsuppgifter sköts för närvarande vid tre olika myndigheter: NTM-centralen i Södra Österbotten (projekt som gäller förnybar energi), regionförvaltningsverket i Norra Finland (projekt som gäller kritiska råmaterial) och regionförvaltningsverket i Östra Finland (nettonollprojekt).
Enhetliga verksamhetssätt och smidigare processer
Vid det nya Tillstånds- och tillsynsverket har miljömyndigheten riksomfattande behörighet och enhetliga, riksomfattande verksamhetssätt och processer. Expertisen kan utnyttjas effektivare i hela landet och i större utsträckning i olika skeden av miljöförfarandena.
I och med regionförvaltningsreformen och de lagstiftningsreformer som ingår i den går man inom miljöområdet mot en modell med ett enda serviceställe. I fortsättningen är det Tillstånds- och tillsynsverket som ansvarar för att tillståndsförfaranden och andra förfaranden framskrider och samordnas. Genom sammanslagningen av behandlingarna av tillstånd leder en tillståndsansökan till ett enda beslut och en möjlighet att överklaga det. Ärenden uträttas och ansökan om tillstånd sker centraliserat och digitalt genom en enda tillståndsprocess. Modellen med en riksomfattande miljömyndighet innebär att den som ansöker om tillstånd har möjlighet att på förhand diskutera skyldigheter, utredningsbehov och yttre villkor i anslutning till tillståndsprocessen.
Tack vare modellen med ett enda serviceställe kommer den framtida myndigheten att ha ett mindre behov av samordning och utlåtanden mellan myndigheterna och det kommer att vara enklare att utveckla processerna. Det blir lättare för företag att hitta tillståndstjänsterna när de produceras av en behörig myndighet.
Webbtjänster och kundservice för miljöfrågor
I och med regionförvaltningsreformen förnyas även webbtjänsterna. Man kan bekanta sig med miljöuppgifterna i Tillstånds- och tillsynsverkets webbtjänst som publiceras i slutet av 2025. Via webbtjänsten kommer man enkelt till de elektroniska tjänsterna där man bland annat kan göra anmälningar eller ansöka om understöd. Kundtjänsten för miljöfrågor betjänar i miljöfrågor.
Läs mer: Reform av statens regionförvaltning