De gemensamma kundserviceställena är nu Finlandsdiskar
Den offentliga förvaltningen har redan gemensamma kundserviceställen i sex städer: Lahtis, Villmanstrand, Joensuu, Kouvola, Björneborg och Jyväskylä. De gemensamma kundserviceställena är en del av reformen av statens servicenät. Målet med reformen är att skapa ett gemensamt kundservicenät för statsförvaltningen och FPA före 2030 och att reducera antalet serviceställen i enlighet med statens lokalstrategi.
Dessa gemensamma kundserviceställen inom den offentliga förvaltningen kallas nu för Finlandsdisken.
Regionförvaltningsverkets tjänster vid Finlandsdisken
Regionförvaltningsverkets tjänster fås för närvarande av Finlandsdiskens allmänna servicerådgivare enligt följande:
- rådgivning och mottagning av handlingar: i Lahtis, Björneborg och Villmanstrand
- mottagning av handlingar: i Joensuu, Kouvola och Jyväskylä
Regionförvaltningsverkets tjänster kommer också att erbjudas vid de Finlandsdiskar som inrättas i framtiden.
Information om vilka tjänster regionförvaltningsverkets egen kundservice erbjuder finns på vår webbsida Regionförvaltningsverkets kundservice.
Vid Finlandsdisken kan du få flera olika myndigheters tjänster
Vid Finlandsdisken arbetar en servicerådgivare som ger dig råd om hur man uträttar ärenden vid myndigheterna och hjälp med användningen av e-tjänster. Finlandsdiskarnas tjänsteutbud, det vill säga vilka myndighetstjänster som erbjuds där, utvecklas hela tiden. I början finns det variationer i tjänsteutbudet.
Kontaktuppgifterna till Finlandsdiskarna, information om vilka tjänster de erbjuder, servicetider och lokalernas fysiska tillgänglighet hittar du på webbplatsen finlandsdisken.fi och i webbtjänsten Suomi.fi. Information om regionförvaltningsverket hittar du på vår webbplats www.rfv.fi.
Läs mer:
Mer information:
Regionförvaltningsverkets kundservice