Det var avsevärda problem med de elektroniska funktionerna i Valviras och regionförvaltningsverkens gemensamma register över tjänsteproducenter Soteri som togs i bruk i början av verksamhetsåret.
Enligt strategin var de samhälleliga prioriteringarna att öka livskraften, genomföra en hållbar och ren omställning, främja beredskapen och den övergripande säkerheten samt trygga välfärd och jämlikhet. Framgången byggde på engagerad och kunnig personal, ett nära samarbete mellan regionförvaltningsverken och en stark känsla av arbetets betydelse.
Välfungerande samarbete med välfärdsområdena
Tillsynen och samarbetet med de nya välfärdsområdena fungerade väl. Antalet klagomål till regionförvaltningsverken fortsatte att öka, vilket indikerar att egenkontrollen inom vissa områden ännu inte fungerar helt enligt målsättningarna. Flera regionförvaltningsverk lyckades inte hålla mediantiden för behandlingen av klagomål på under fyra månader eller minska antalet klagomål som varit anhängiga mer än 18 månader.
Utmaningar med registret över tjänsteproducenter Soteri – ansökningsköerna förkortades genom samarbete mellan regionförvaltningsverken
Det var avsevärda problem med de tekniska funktionerna i Valviras och regionförvaltningsverkens gemensamma register över tjänsteproducenter Soteri som infördes i början av 2024. Systemet fungerade inte vilket ledde till att behandlingen av tillståndsansökningarna avsevärt fördröjdes och totalinkomsten påverkades. Eftersom tiden från lagens godkännande till dess ikraftträdande var knapp, fanns det inte tillräckligt med tid för myndigheterna att säkerställa ett smidigt verkställande. Tack vare ett effektivt samarbete mellan regionförvaltningsverken kunde ansökningsköerna i huvudsak avvecklas före årets slut.
Mot Tillstånds- och tillsynsverket
Reformen av statens regionförvaltning inleddes i enlighet med regeringsprogrammet. I och med reformen överförs vissa av Valviras och regionförvaltningsverkens samt NTM-centralernas uppgifter till ett nytt riksomfattande Tillstånds- och tillsynsverket. En del av regionförvaltningsverkens uppgifter och personal överförs till Livsmedelsverket och Konkurrens- och konsumentverket.
Parallellt med reformen genomförs även omfattande besparingar inom ramen för statens produktivitetsprogram, vilket även påverkade personalresurserna. Finansministeriets förfarande för tillstånd till besättande vid rekryteringar medförde åtgärder för att prioritera resurser och arbete och fördela dessa jämnare mellan regionförvaltningsverken. Personalresurser delades över ämbetsverksgränserna inom regionförvaltningsverkens alla ansvarsområden. Regionförvaltningsverken lyckades avsevärt minska kostnaderna för lokaler genom att effektivisera lokalanvändningen. Åtgärderna främjar en hållbar och ansvarsfull övergång till det nya Tillstånds- och tillsynsverket.
Antalet och andelen ärenden som inleds via e-tjänsterna fortsatte att öka. Utvecklingsprojekten för systemen och verksamheten framskred i regel väl.