Över 4 400 klagomål om social- och hälsovården lämnades in till regionförvaltningsverken i fjol
Antalet klagomål om social- och hälsovården som lämnats in till regionförvaltningsverken har ökat på 2020-talet. Regionförvaltningsverken avgjorde i fjol över 5 300 klagomål om social- och hälsovården.
År 2024 lämnades 4 406 klagomål om social- och hälsovården in till regionförvaltningsverken. Av klagomålen gällde 1650 socialvården och 2756 hälso- och sjukvården. Antalet klagomål har ökat under de senaste åren. År 2020 var antalet klagomål om social- och hälsovården 3165.
Största delen av klagomålen om hälso- och sjukvården, nästan 23 procent, gällde kvaliteten på vården/tjänsten. Andra vanliga orsaker var tillgången till tjänster, tillgången till vård, läkemedelsbehandling eller något annat fel i vården eller förfarandet. De vanligaste orsakerna till klagomål om socialvården var kvaliteten på vården eller tjänsten, osakligt bemötande och beslutsfattande.
Regionförvaltningsverken avgjorde 5 347 klagomål i fjol, vilket är 1 230 fler än 2023.
Anmärkningsförfarandet påskyndar till exempel behandlingen av ärenden som gäller bemötande
Nästan hälften av klagomålen om social- och hälsovården överfördes till välfärdsområdena eller privata tjänsteproducenter för att behandlas som anmärkningar. Till exempel klagomål som gäller bemötande och beteende kan överföras till att behandlas som anmärkningar enligt prövning från fall till fall. Behandlingen av klagomålet grundar sig på dokumentutredningar och med de metoder som regionförvaltningsverket har till sitt förfogande kan man inte i efterhand utreda vad som de facto har hänt i diskussions- och interaktionssituationer och inte heller innehållet och tonen i diskussionerna. Därför är det snabbast och enklast att behandla dessa klagomål som anmärkningar.
Myndighetstillsynen fokuserar i fråga om klagomål på de mest betydande missförhållandena och problemen där klient- eller patientsäkerheten har äventyrats allvarligt. Till exempel lagstridiga begränsningsåtgärder eller situationer där rättsskyddet anses ha äventyrats allvarligt behandlas i regionförvaltningsverkets process för förvaltningsklagan.
Mer information:
- Regionförvaltningsverket i Lappland, jurist Mariana Lantto, 0295 017 373
- Regionförvaltningsverket i Norra Finland, överinspektör för socialvården Mirka Mäkipää, 0295 017 021
- Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, jurist Kristian Dahl, 0295 018 528
- Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland, ledande jurist Pia Leikasto, 0295 018 033
- Regionförvaltningsverket i Södra Finland, överinspektör Meiju Heikkinen, 0295 016 382
- Regionförvaltningsverket i Östra Finland, överinspektör Sari Vainikainen, 0295 016 834
Om

Regionförvaltningsverket arbetar för att människors grundläggande fri- och rättigheter ska tillgodoses och främjar tillgången till basservice. Vi bidrar även till miljöskyddet, ett hållbart utnyttjande av miljön, den inre säkerheten samt sunda och trygga levnads- och arbetsmiljöer. Inom våra respektive regioner har vi också hand om de väglednings- och tillsynsuppgifter som finns angivna i lag och verkställer lagstiftningen. Regionförvaltningsverkets verksamhet styrs av åtta ministerier.