Det blir lättare att anmäla missförhållanden inom social- och hälsovården
Regionförvaltningsverken har tagit i bruk en blankett för anmälan om missförhållanden inom social- och hälsovården.
Den nya blanketten finns på regionförvaltningsverkens webbplats under punkten Hur anmäler jag missförhållanden inom social- och hälsovården? Frågorna på blanketten hjälper den som gör anmälan om missförhållanden att lämna tillräckliga uppgifter för att ärendet ska kunna behandlas vid regionförvaltningsverket.
Typiska ämnen för anmälningar om missförhållanden är bland annat brist på personal (t.ex. vårdpersonal, socialarbetare), felaktiga förfaranden eller bristande kompetens hos personalen. Det viktigaste är att lyfta fram hur klient- eller patientsäkerheten har äventyrats då du gör en anmälan om missförhållanden.
Regionförvaltningsverket bedömer anmälan och vidtar de åtgärder som det anser vara befogade.
I patient- och klientsituationer gör du en anmärkning eller lämnar ett klagomål
Om missförhållandet gäller en klient- eller patienssituation eller en enskild person ska du inte göra en anmälan om missförhållande, utan i första hand ska du göra en skriftlig anmärkning om saken till tjänsteproducenten eller tjänsteanordnaren (i allmänhet välfärdsområdet). I ett ärende som gäller en enskild person eller en klient- eller patienssituation kan du också lämna in ett klagomål till regionförvaltningsverket. Det finns en klagomålsblankett på regionförvaltningsverkens webbplats under punkten Hur lämnar jag ett klagomål?
Mer information
Anmälan om missförhållande inom social- eller hälsovården (blankett)