Det nya Soteri-registret måste tas i bruk som en förenklad version den 3 januari 2024. Då fanns tyvärr inte alla funktioner på plats för att garantera smidig behandling av ansökningarna.
Soteri-tjänsten styr ännu inte användaren att fylla i alla obligatoriska fält i ansökan, vilket har inneburit att merparten av de mottagna ansökningarna är bristfälliga och att myndigheterna måste begära tilläggsuppgifter per e-post. Detta gör handläggningen ännu långsammare. Vi ber därför användarna att noggrant fylla i alla fält i registreringsansökan även om systemet inte kräver det.
Just nu är tidsmålet för handläggningen under två månader. Uppgiften om ansökningarnas handläggningstid preciseras senare.
Vi arbetar oavbrutet för att förbättra Soteri-tjänstens funktioner och användbarhet. Vi beklagar situationen och ber om tålamod.
Mer information
Innehållsfrågor om tillsynslagen och registreringen av tjänsteproducenter:
Registreringsärenden socialvård:
e-post [email protected]
telefon 0295 209 209
kl. 10-11 (ej onsdagar)
Registreringsärenden hälso- och sjukvård:
e-post [email protected]
telefon 0295 209 244
kl. 10–11
Allmänna frågor om Soteris e-tjänst:
[email protected]
Läs mer