Järnvägsprojektet i Leksvall beviljades tillstånd enligt vattenlagen
Järnvägsprojektet i Leksvall beviljades tillstånd enligt vattenlagen som gör det möjligt att riva plattbron som är i dåligt skick och bygga en ny stålrörsbro. Till projektet hör även förflyttning av bäckfåran i Leksvall men den åtgärden kräver ett separat undantagslov. Regionförvaltningsverkets beslut omfattar dessutom bygget av en vägbro över järnvägen.
Regionförvaltningsverket har 19.12.2023 beviljat Trafikledsverket tillstånd enligt vattenlagen att riva plattbron i armerad betong som korsar bäcken i Leksvall och bygga en ny stålrörsbro på ett lite annat ställe. I samband med bygget av den nya järnvägsbron flyttas bäckfåran i Leksvall. Projektet ingår i elektrifieringen av Hyvinge-Karis-Hangö-sträckan.
Bygget ökar trafiksäkerheten
Det har skett flera olyckor i plankorsningarna vid Leksvall och Helmström och vid Kisa hållplats på Karis-Hangö-sträckan. De farliga platserna kan elimineras och ersättas med en vägbro över järnvägen. Den nya vägbron över järnvägen är en kontinuerlig konsolbalkbro med förspänd betong. Nyttjanderätterna till den nya linjeföringen och vägbron över järnvägen och ersättningen av dem behandlas i en förrättning om enskild väg.
Kisa hållplats och Leksvalls plankorsning är borttagna i delgeneralplanen för Leksvall och trafiken som korsar järnvägen är ordnad som underfart väster om Leksvalls plankorsning. Raseborgs stads planeringskommitté förordade emellertid i sitt utlåtande till regionförvaltningsverket år 2022 att det byggs en planskild trafikplats över järnvägen. Vid alternativet med en vägbro över järnvägen bygger man inte på bildningsområdet för grundvattenområdet som skyddas av miljöskyddslagen och på det sättet är miljökonsekvenserna av projektet mindre än vid underfartsalternativet.
Undantagslov enligt markanvändnings- och bygglagen är villkor för tillståndet
Trafikledsverket beviljades bestående nyttjanderätt till området som behövs för den nya fåran, men samtidigt ålades Trafikledsverket att betala fastighetsägarna för de beviljade nyttjanderätterna.
I delgeneralplanen finns en anteckning om naturskyddsområde längs bäcken i Leksvall. Enligt bestämmelserna i planen får det inte byggas eller vidtas sådana åtgärder i området som betydligt försämrar naturskyddsvärdena. Inget naturskyddsområde enligt naturvårdslagen har emellertid inrättats i området. Förflyttningen av bäckfåran i Leksvall försämrar områdets naturvärden, men skador och risker minskas och snabb återhämtning närmare naturtillståndet främjas genom att anlägga den nya fåran på ett naturenligt sätt. Naturvärdena beaktas också så att den nya fåran görs som torrarbete och vid anläggningsarbetet används siltgardin för att förhindra att suspenderat material sprids. Anläggningen av konstruktionerna i området kräver undantagslov enligt markanvändnings- och bygglagen av Raseborgs stad.
I generalplanen fastställs användningen av områdena i kommunen i huvuddrag. Enligt Raseborgs stad planläggningsmyndighets utlåtande är projektet som nu har fått tillstånd förenligt med huvudmålen i den gällande delgeneralplanen. - Rättsverkningarna av delgeneralplanen har beaktats, konstaterar miljööverinspektör Ilona Joensuu vid Regionförvaltningsverket i Södra Finland.
Konsekvenserna följs upp med hjälp av prover
Enligt gjorda undersökningar kan det i området finnas sura sulfatmarker och provtagningarna ska därför fortsättas medan anläggningsarbetet pågår. Om sådana marker påträffas ska de hanteras så som det fastställs i tillståndsbeslutet. Jordmassorna ska deponeras på något annat ställe än i projektområdet.
Genomförandet av projektet har inte betydande negativa konsekvenser för naturvärdena i de skyddsvärda marina områdena i Ekenäs och Hangö skärgård och i Pojoviken som ingår i nätverket Natura 2000 eller för uppnåendet av målen enligt förvaltningsplanen för Kymmene älvs-Finska vikens vattenförvaltningsområde.
Regionförvaltningsverket ålade Trafikledsverket att följa upp projektets verkningar på grundvattnen och ytvattnen och dagvattenkvaliteten under anläggningsarbetet. Genom dagvattenbehandling minskas mängden suspenderat material som kommet ut i vattendraget.
- Beslutet fattades efter grundligt övervägande. Enligt vattenlagen kan ett projekt beviljas tillstånd om det medför sådan nytta för allmänna eller enskilda intressen som är avsevärd i förhållande till de förluster som det medför för sådana intressen. Enligt regionförvaltningsverkets uppfattning finns det inget hinder för att bevilja tillstånd, säger miljöråd Erja Tasanko.
Regionförvaltningsverkets beslut handlar om sådant som avgörs enligt vattenlagen. Vid godkännandet av järnvägsplanen och förrättningen om enskild väg är det fråga om separata myndighetsförfaranden.
Mer information
miljööverinspektör Ilona Joensuu, p. 0295 016 358, inte anträffbar 20.12.2023–2.1.2024
miljöråd Erja Tasanko, p. 0295 016 248, inte anträffbar 22.12.2023–7.1.2024
[email protected]
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Om
Regionförvaltningsverket beviljar tillstånd enligt miljöskyddslagen och vattenlagen. Målet med miljö- och vattentillstånd är att förebygga förorening av miljön och risken för sådan. Då regionförvaltningsverket beviljar tillstånd samordnas miljöanvändningen och verksamheter som har konsekvenser för miljön på ett ekologiskt hållbart sätt.