Möjligt att öka antalet omsorgsassistenter – det viktigaste är dock fortfarande en personalstyrka som motsvarar servicebehovet och en mångsidig personalstruktur
När minimidimensioneringen av personal enligt äldreomsorgslagen ökar från början av april är det möjligt att öka antalet omsorgsassistenter vid vårdhem.
Minimidimensioneringen av personal som deltar i direkt klientarbete är från den 1 april 2023 0,65 anställda per klient, varvid det nya riktgivande antalet omsorgsassistenter enligt tillsynsmyndigheternas åsikt kan vara cirka två anställda per tio klienter. Ett arbetsskift kan omfatta en omsorgsassistent per två yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården.
Tillsynsmyndigheterna betonar att antalet omsorgsassistenter är riktgivande.
”I bedömningen av antalet omsorgsassistenter är klienternas servicebehov av största vikt”, betonar Anna Sihvola, överinspektör.
Antalet omsorgsassistenter påverkas också av bland annat hur stort vårdhemmet är, antalet övrig personal och lokaler.
Den ökade personaldimensioneringen får inte heller endast innebära att antalet omsorgsassistenter ökas.
”Det är viktigare att diversifiera personalstrukturen och kompetensen, till exempel genom att inkludera geronomer, fysioterapeuter eller ergoterapeuter i arbetsskiften”, säger Sihvola.
Omsorgsassistenter har en viktig roll i assisterande uppgifter
Yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården bär alltid huvudansvaret för vården och omsorgen för äldre klienter. Omsorgsassistenternas uppgifter fokuserar på assisterande uppgifter, vilket gör att de yrkesutbildade har möjlighet att använda sin arbetstid för uppgifter som motsvarar deras utbildning och kompetens.
Omsorgsassistenter kan räknas in i personaldimensioneringen när de deltar i direkt klientarbete. I direkt klientarbete kan de hjälpa klienterna till exempel med personlig hygien, påklädning, måltider, rörlighet, utevistelse och upprätthållande av funktionsförmågan.
Omsorgsassistenten är inte en yrkesutbildad person inom social- och hälsovården, varför tillsynsmyndigheterna inte kan övervaka assistenten som en yrkesutbildad person.
Välfärdsområdena har det primära ansvaret att utöva tillsyn
Det är i första hand välfärdsområdena och arbetsgivaren som ansvarar för tillsyn över personaldimensioneringens tillräcklighet och personalstrukturens ändamålsenlighet. Personalens antal, utbildning och struktur ska under alla tider och i alla situationer tillgodose antalet klienter vid vårdhemmet och det behov av tjänster som deras funktionsförmåga förutsätter.
Tillsynsmyndigheterna framhäver serviceproducentens ansvar om att personalstrukturen är ändamålsenlig med tanke på klienternas behov och antal. Serviceproducenten ska genom egenkontroll sörja för att omsorgsassistenterna har en lämplig utbildning och behövliga kunskaper för arbetsuppgifterna. Serviceproducenten bedömer även om de kunskaper som en omsorgsassistentstuderande i anställningsförhållande har är tillräckliga för direkt klientarbete.
Mer information:
Kommuninfo: Ny rekommendation gällande omsorgsassistenter stöder tjänsteproducenter i genomförandet av kundorienterade tjänster (shm.fi)
Kontakter
överinspektör Merja Isoaho, 0295 017 047, Regionförvaltningsverket i Lappland
[email protected]
överinspektör Anssi Tulkki, 0295 209 347, Valvira
överinspektör Mervi Lukkarinen, 0295 209 341, Valvira
överinspektör Anna Sihvola, 0295 209 389 (fr.o.m. 3.4.2023), Valvira
Om
Regionförvaltningsverket arbetar för att människors grundläggande fri- och rättigheter ska tillgodoses och främjar tillgången till basservice. Vi bidrar även till miljöskyddet, ett hållbart utnyttjande av miljön, den inre säkerheten samt sunda och trygga levnads- och arbetsmiljöer. Inom våra respektive regioner har vi också hand om de väglednings- och tillsynsuppgifter som finns angivna i lag och verkställer lagstiftningen. Regionförvaltningsverkets verksamhet styrs av åtta ministerier.